Operator logistyczny – jakie zadania do niego należą?

Nabywanie podstawowej wiedzy o logistyce e-commerce to nie tylko obowiązek sprzedawców, ale również kupujących. Informacje dotyczące procesu wysyłki będą przydatne dla klientów chcących poznać czas dostawy lub sposób/miejsce zwrotu.

Firmy prowadzące sprzedaż nie tylko lokalnie coraz częściej korzystają z usług LSP, które nie tylko oferują szybsze dostawy, ale również inne zalety.

Operator logistyczny – kim jest i jaką pełni rolę?

Z definicji jest to firma dostarczająca usługi logistyczne w bardzo rozległym zakresie, w formie pakietów lub zestawów w skład których wchodzą np. obsługa zamówień, przewóz, dystrybucja, magazynowanie czy pomoc prawną, znana również jako LSP z ang. logistics service provider.

Rolą takiego przedsiębiorstwa jest odciążenie klientów od obowiązków związanych z logistyką, minimalizacja kosztów, jak również maksymalne wykorzystanie własnych zasobów w celu optymalizacji czynności operacyjnych.

Jakie zadania należą do operatorów logistycznych?

„Głównym zadaniem logistyki (…) jest zapewnienie przedsiębiorstwu sprawnego zasilania we wszystkie materiały niezbędne do prowadzenia ciągłej i rytmicznej działalności gospodarczej. Zatem istotą logistyki (…) jest planowanie, organizacja i niezawodna realizacja sprawnego przepływu materiałów od dostawców, a następnie ich sprawdzenie, odbiór i rozlokowanie w magazynach odbiorczych (zaopatrzeniowych).” – Logistyka, F. Mroczko

Zadania operatorów logistycznych obejmują w większości obszary takie jak:

  1. Obsługa klienta;
  2. Realizacja zamówień;
  3. Kontrola stanów magazynowych;
  4. Pakowanie;
  5. Obsługa zwrotów;
  6. Czynności związane ze składowaniem i transportem;
  7. Gospodarowanie odpadami;

Różnice między operatorami logistycznymi – od 1PL do 5PL

Operatorzy logistyczni podzieleni zostali na 5 stron, im większych ich zakres usług tym wyższe oznaczenie. Dostawcy usług dzięki oznaczeniom określają rodzaje wykonywanych czynności, dzięki czemu klienci otrzymują informację za jakie czynności odpowiada.

Operatorzy logistyczni 1PL (first party logistics)

Najkrócej trasa paczki obywa się na drodze sprzedawca – klient. Sklep dostarcza przesyłki za pomocą własnych środków transportu do nabywcy (własne auto, samolot, skuter).

SKLEP – > KLIENT

Operatorzy logistyczni 2PL (second party logistics)

Zamówienie realizowane jest przez sklep i dostarczane za pomocą firmy kurierskiej do klienta.

SKLEP -> KURIER -> KLIENT

Operatorzy logistyczni 3PL (third party logistics)

Centrum logistyczne odbiera towar od sprzedawcy – przechowuje go, pakuje, realizauje zamówienie oraz wysyłkę do klienta.

SKLEP -> CENTRUM LOGISTYCZNE -> KURIER -> KLIENT

Operatorzy logistyczni 4PL (fourth party logistics)

Zarządzanie dostawami sprzedawcy poprzez centrum logistyczne od producentów/fabryk. Magazynuje, pakuje i realizuje zamówienia z wysyłką do kontrahenta.

SKLEP -> FABRYKA -> CENTRUM LOGISTYCZNE -> KURIER -> KLIENT

Operatorzy logistyczni 5PL (fifth party logistics)

Firma logistyczna zarządza przedsiębiorstwem klienta na wszystkich etapach produkcji/zamówienia u producenta, aż do dostawy dla własnej sieci sprzedaży.

FABRYKA -> CENTRUM LOGISTYCZNE -> TRANSPORT -> SIEĆ SKLEPÓW -> SKLEP -> KLIENT

Operatorzy logistyczni – jakie formy może przybierać outsourcing logistyki?

Formy jakie przybiera outsourcing logistyczny, są zależne od klienta oraz oczekiwań rynku – nie zawsze będą one wiązały się tylko z magazynowaniem towaru czy dostawą do klienta.

Z uwagi na potrzeby e-commerce podstawowe formy jakie przybiera przekazanie czynności logistycznych to:

1. Ze względu na towar: magazynowanie, pakowanie oraz wysyłka.
2. Ze względu na potrzeby klienta: transport, transakcje finansowe, odprawa celna, przekazywanie informacji.
3. Ze względu na planowanie: nadzorowanie stanów magazynowych oraz produkcji

.

Współpraca z operatorem logistycznym – kiedy opłaca się ją podjąć?

Outsourcing procesów związanych z logistyką, ma być dla  Ciebie sposobem na odciążenie i złapanie oddechu – moment złapania takiego oddechu jest zależny od osoby prowadzącej biznes. Przez ostatnie lata sklepy internetowe przekazywały logistykę dopiero w momencie kiedy pojawiał się nagły wzrost zamówień i nie były w stanie realizować swoich zobowiązań w czasie i jakości do jakiej przyzwyczaiło klientów. Obecnie, od momentu kiedy siła i znaczenie e-commerce nabrała rozpędu i znaczenia w celu wyróżnienia się na tle konkurencji lub przeznaczeniu budżetu na działania marketingowe, zarówno małe jak i duże sklepy, otwierający swoje sklepy i duże marki – przekazują w doświadczone dłonie swoje towary oraz ich logistykę. Sprawdzony partner w logistyce kontraktowej jest jak grafik przy tworzeniu strony lub plakatu, przedstawiasz swoje oczekiwania oraz potrzeby – a specjalista w swoim fachu osadza to w rzeczywistości swojej działalności i pomaga Tobie osiągnąć wyśniony rezultat.

Adres

osiedle Przemysłowe 9
69-100 Słubice
Polska

Godziny otwarcia

06:00 – 16:00
Poniedziałek – Piątek

Kontakt

Telefon: +48 95 750 00 06
e-mail: kontakt@mbblogistics.com

1 Comment

  • Operator logistyczny — kim jest i jakie pełni funkcje? - Radio Gdańsk

    22 grudnia 2022 - 18:58

    […] Operator logistyczny lub Logistics Service Provider to firma zewnętrzna świadcząca kompleksowe usługi w zakresie poszczególnych etapów łańcucha dostaw. Takie przedsiębiorstwo cechuje się zazwyczaj bardzo elastycznym charakterem, starając się jak najlepiej dostosować swoją ofertę do specyfiki i potrzeb klientów. Operatora logistycznego można uznać za pośrednika pomiędzy dostawcami a nabywcami produktów. […]

Comments are closed.