3PL - czym jest logistyka firm trzecich i dla kogo sprawdzi się ten model logistyczny?

  Najważniejszą i najbardziej rzetelną ocenę firmy zajmującej się handlem w internecie stanowi ta wystawiona przez klienta.
Cena towaru nie jest już głównym czynnikiem motywującym konsumenta do zakupu.
W obliczu coraz większej konkurencji jest nim również czas realizacji zamówienia oraz dostawy. 

Czym jet 3PL (Third Party Logistics)?

  3PL (Logistyka stron trzecich) – outsourcing operacji łańcucha dostaw oraz logistyki w celu dostarczenia produktów firmy do jej klientów w ręce dostawcy usług logistycznych.
Procesy logistyczne świadczone w ramach Third Party Logistics obejmują przyjęcie towaru, magazynowanie, pakowanie oraz wysyłkę do odbiorcy końcowego.
Część firm logistycznych świadczy również inne usługi związane z tą formą logistyki jak np. obsługa zwrotów, oznaczanie produktów czy przepakowywanie towaru.

transport, spedycja, magazynowanie

Jakie funkcje przejmuje operator logistyczny w ramach 3PL?

Wiodące centra logistyczne oferują wiele usług oraz funkcjonalności dla swoich klientów – co ważne, część z nich skupia się na określonych obszarach działalności, doskonaląc swoje usługi pod kątem potrzeb klientów.

Do najważniejszych możemy zaliczyć:

  • Magazynowanie, pakowanie oraz wysyłka
    To najpopularniejsza forma obsługi logistycznej 3PL z uwagi na stałe zapotrzebowanie e-commerce.
    Podstawowe usługi realizowane przez takich dostawców to magazynowanie, kompletowanie, pakowanie, wysyłka oraz obsługa zwrotów. W ten sposób sprzedawcy przekazują całą logistykę związaną z zamówieniami oraz przechowywaniem produtków w ręce zewnętrznego podmiotu. W tej usłudze również klienci mają możliwość korzystania z doradztwa w zakresie najlepszej i najtańszej metody wysłki, dostosowanej do jego towarów czy kierunku dostawy.
  • Transport
    Tutaj centrum logistyczne jest odpowiedzialne za kontakt z dostawcami/producentami towaru w celu dostarczenia towaru do magazynu lub bezpośrednio do klienta końcowego (dropshipping).
  • Transakcje finansowe oraz przekazywanie informacji
    Forma 3PL popularna wśród największych sprzedawców e-commerce. Księgowość, kontrola kosztów oraz prognozowanie – to funkcja finansowa. W przypadku przekazywania informacji  jest to głównie status zamówienia, śledzenie przesyłki czy zarządzanie gospodarką magazynową.

3PL – zalety i wady logistyki firm trzecich

Zalety

Wady

  • zwiększenie możliwości koncentracji na wszystkich obszarach działalności firmy poza wysyłką towaru (np. marketing, obsługa klienta);
  • zmniejszenie kosztów związanych z realizacją zamówień, magazynowaniem oraz wysyłką (również dla odbiorcy końcowego) – prowadzi to do wyróżnienia się na tle konkurencji, dzięki obniżeniu cen za realizację zamówienia;
  • oszczędność szeroko rozumianych środków (finanowych i zasobów ludzkich), dzięki rezygnacji z działań logistycznych;
  • zwiększenie zadowolenia klienta, jakości obsługi oraz ilości realizowanych zamówień;
  • kontrola nad realizacją zamówień i logistyką przechodzi w ręce operatora logistycznego, klient nie ma wpływu na te procesy;
  • ograniczenie kontaktu z odbiorcą końcowym w przypadku braku zgłoszenia zastrzeżeń do wykonywanego zlecenia;
  •  w przypadku problemów dostawca usług logistycznych może wstrzymać świadcznie usług, co spowoduje wstrzymanie realizacji zamówień;
  • rozbieżność w odniesieniu do jakości i sposobu wykonywania powierzonych usług pomiędzy zleceniodawcą, a zleceniobiorcą;

Wchodząc w outsourcing usług logistycznych potrzebne jest wzajemnie zaufanie oraz zrozumienie. Ustalając wszystkie warunki współpracy trzeba sprawdzić w jaki sposób realizowane będą zamówienia, czy metoda obsługi odpowiada potrzebom sklepu internetowemu i spełnia jego wymogi.

W przypadku sprawdzonego dostawcy usług możemy zminimalizować wystąpienie wymienionych wad i skupić się na kliencie czy rozwoju własnej firmy.

Od 1PL do 5PL – różnice między dostawcami usług logistycznych

1 PL

Sprzedawca dostarcza towar za pomocą własnych środków do nabywcy.

2 PL

Realizowanie dostawy pomiędzy sklepem, a kupującym przez przewoźnika (np. firmę kurierską).

3 PL

Centrum logistyczne odbiera towar od sprzedawcy - przechowuje go i realizuje zamówienia z wysyłką do nabywcy.

4 PL

Operator logistyczny zarzadza dostawami sprzedawcy od producenta i wysyła towar do kupującego.

5 PL

Firma logistyczna zarządza firmą na każdym etapie od produkcji/zamówienia u producenta do dostawy dla własnej sieci sprzedaży.
1PL
1

Sprzedawca

2

Kupujący

2PL
1

Sprzedawca

2

Przewoźnik

3

Kupujący

3PL
1

Sprzedawca

2

Magazyn

3

Pakowanie

4

Dostawa

5

Kupujący

4PL
1

Sprzedawca

2

Producent

3

Magazyn

4

Pakowanie

5

Dostawa

6

Kupujący

5PL
1

Sprzedawca

2

Producent

3

Magazyn

4

Pakowanie

5

Dostawa

6

Własna sieć sklepów

3PL a 4 PL - porównanie modeli logistycznych

Znając zakres usług od modeli 1PL do 5PL łatwo jest znaleźć wady i zalety dla każdego z modeli. Porównajmy jednak 2 najczęściej stosowane w przypadku sprzedawców.

   Logistyka 3PL została stworzona w odpowiedzi na potrzeby sprzedawców dostarczając im rozwiązania logistyczne odciążające wszystkie kwestie dotyczące realizacji zamówienia. Tutaj klient zachowuje samodzielność przy wyborze logistyki oraz składanych zamówieniach towaru od producenta.

   4PL obejmuje całkowite zarządzanie strategią w zakresie dostaw oraz towarów przez centrum logistyczne. Optymalizacja transportu rozpoczyna się już u producenta – ilośc towaru, transportów czy jego częstotliwość ustala zewnętrzny operator. 

Jakie więc są głowne różnice pomiędzy tymi dwoma modelami?
Oba oferują podobne rozwiązania, a różnica dotyczy samodzielności w działaniu.
   Model 4PL odbiera sprzedawcy autonomię w zakresie planowania zamówień u producenta czy kontroli zapotrzebowania na lini towar-klient-towar. Tutaj optymalizacja prowadzona jest na podstawie działań operatora logisycznego, a nie sprzedawcy co może prowadzić do zaburzenia komunikacji pomiędzy obiema stronami.
   Zewnętrzny operator oraz klient posiadają odmienne oczekiwania oraz wyobrażenia co do realizacji zamówień czy zarządzania towarem, dlatego model 3PL skupia się na realizowaniu zamówień do odbiorcy końcowego i jedynie magazynowaniu takiej ilości jakiej potrzebuje sprzedawca. Kontrola kwestii związanych z kosztami zakupu, transportu czy przechowywania w dalszym ciągu jest bardzo ważną kwestią – z uwagi na ostrożność wielu sprzedawców. 

Dla kogo sprawdzi się współpraca z dostawcami usług 3PL?

Dostawca usług 3PL odciąża i jednocześnie ogranicza koszty związane z logistyką oraz wysyłką towarów. Co to oznacza dla sprzedawcy?

1. Oszczędność czasu – skupienie się na obsłudze klienta, promocji oraz rozwoju własnego biznesu, zmiast na pakowaniu paczek i oczekiwaniu na odbiór przez kuriera.

2. Oszczędność pięniędzy – koszt magazynowania jest dużo niższy w porównaniu do własnego magazynu, a przeniesienie odpowiedzialności za realizację zamówienia ogranicza również liczbę potrzebnych pracowników do utrzymania odpowiedniej jakości obsługi.

3. Samodzielność w działaniu – za realizację zamówienia i przechowywanie odpowiada centrum logistyczne, a Ty decydujesz o tym ile towaru będziesz składował w magazynie oraz kiedy robić zapasy większej ilości. Dzięki temu możesz kontrolować nie tylko koszty związane z zamówieniem u producenta, ale również te dotyczące obsługi zamówień.

4. Przejrzystość – dostawca usług 3PL taki jak M.B.B. Logistics posiada czytelne dla obu stron zasady współpracy oraz cennik co pozwoli Tobie określić własnym klientom koszt transportu i realizacji zamówienia.

5. Stały dostęp do opakowań – w poprzednim roku z powodu pandemii oraz zaburzenia łańcuchów dostaw duża część sprzedawców samodzielnie zajmująca się wysyłką cierpiała z powodu zmiejszonej dostępności opakowań lub podwyżek. Liderzy usług 3PL posiadają stały dostęp do opakowań, które dodatkowo spełniają wysokie standardy jakości wyznaczane przez przewoźników czy marketplace’y.

Integracja

Połączenie z wieloma platformami sprzedażowymi oraz marketplace'ami.

MAgazyn 24/7

Dostęp do aktualnych stanów magazynowych 24h, 7 dni w tygodniu.

M.B.B. OMS

ZArządzanie zamówieniami

Pełna kontrola nad Twoimi zamówieniami.

SUPPORT

Na każdym etapie współpracy otrzymujesz wsparcie Customer Service oraz IT.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze operatora 3PL?

Przekazanie wielu czynności związanych z magazynem, obsługą zamówień i towarem w ręce zewnętrznego podmiotu, oznacza przeniesienie odpowiedzialności za te operacje.

Zaufanie będzie fundamentem współpracy pomiędzy sprzedawcą, a dostawcą dostawcą usług. Jak upewnić się, że logistyka będzie odpowiadała na potrzeby Twoich klientów?

Szukając odpowiedniej firmy spełniającej normy logistyczne wyznaczone przez przewoźników oraz marketplace’y należy zwrócić uwagę na:

1. Doświadczenie – ilość procesowanych przesyłek oraz czas działalności na rynku.
2. Jakość – potwierdzona tytułami, certyfikatami oraz wynikami np. dokładność realizacji zamówień, ryzyko popełnienia błędów w trakcie wypełniania zamówienia.
3. Czas – czasy realizacji od przyjęcia do wydania zamówienia, czas dostawy do odbiorcy końcowego.
4. Zdolność operacyjna – zwiększona ilość zamówień czy pilne zlecenie od klienta dla zaawansowanego operatora logistycznego nie stanowią problemów. Dostosowuje on przebieg procesów do zaistniałej sytuacji, zachowując wyznaczony standard obsługi.
5. Usługi dodatkowe – przygotowanie towaru pod wymagania marketplace’ów, przetwarzanie zwrotów, sprawdzanie towaru.
6. Zakres świadczonych usług – sposób obsługi logistycznej musi spełniać Twoje oczekiwania oraz być przejrzysty.

Wszystkie te zagadniaenia uzyskasz szukając informacji w internecie lub zadając pytania firmie, która przedstawia Tobie ofertę. Zabezpieczając te kwestie, nabierzesz zaufania i pewności komu przekazujesz operacje logistyczne i czy rzeczywiście odciąży to Twoją firmę, przyśpieszając realizację zleceń i zwiększając ich jakość.

4 Comments

Comments are closed.

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00