Cross-border e-commerce – jak zbudować odpowiednią strategię i rozszerzyć działalność sklepu internetowego na zagranicę?

Pozytywnym skutkiem pandemii covid-19 dla e-commerce było otwarcie klientów się na zakupy przez internet. E-kupujący przekonali się do bezpieczeństwa oraz większego wyboru produktów w internecie, zamawiając towary również z zagranicznych sklepów. W roku 2021 co piąty zakup realizowany jest w sklepie internetowym za granicą, a tendencja roku do roku jest

Cross-border – czym jest internetowy handel transgraniczny?

worldwide

Cross-border to sprzedaż produktów lub usług do zagranicznych odbiorców za pomocą sklepu internetowego lub innych używanych do tego platform/narzędzi.
Nie wszyscy sprzedawcy decydują się na ekspansję na rynki zagraniczne, wiedząc że każdy rynek rządzi się innymi prawami.

Czy Europejczycy chętnie robią zakupy online w zagranicznych sklepach?

Wg. statystyk Eurostat – 39% mieszkańców Europy dokonuje zakupów w online u zagranicznych sprzedawców, z czego najczęściej dokonują mieszkańcy Luksemburga (84%).

Dostępność do zakupów u zagranicznych sprzedawców została spopularyzowana dzięki aplikacjom zakupowym, które w ostatnim czasie mocno zainwestowały w marketing. Przykładem jest jedna z aplikacji reklamująca się popularną piosenką „Baby Shark”.

Jakie potencjalne korzyści może mieć sprzedaż w modelu cross-border?

Po zaoferowaniu swoich towarów w innym kraju, może okazać się że popyt na niego jest znacznie większy. Inne potrzeby oraz „zachcianki” posiadają mieszkańcy każdego z krajów i coś co dla mieszkańców Polski wydaje się niepotrzebne, w innym kraju jest rzeczą codziennego użytku. Wartością dodaną dla sprzedawców jest możliwość badania potrzeb klientów na kolejnych rynkach oraz dostosowanie asortymentu do potrzeb danego segmentu zakupowego.

Sprzedaż w modelu cross-border – jak sprzedawać za granicę?

Istnieje kilka sposobów rozpoczęcia sprzedaży – możesz rozpocząć współpracę z platformą, jednak przed rozpoczęciem szukania drogi zbytu należy przeprowadzić research pod kątem zbytu oraz przepisów prawnych.

Jak wejść na zagraniczne rynki?
Od czego zacząć budowanie strategii cross-border?

Plan wejścia na inny rynek należy realizować wg. wytyczonego planu.

Punkty tego planu zamieszczamy poniżej:

1. Poznaj zagranicznego klienta – jego nawyki zakupowe, potrzeby, preferowane metody płatności i dostaw.
2. Zapoznaj się z prawem oraz przepisami, sprawdź czy Twój towar nie wymaga dodatkowej dokumentacji.
3. Skorzystaj z analizy danych – sprawdź czy klienci kupujący u Ciebie pochodzą z zagranicy, jeżeli nie posiadasz takich danych przeanalizuj jak podobny produkt sprzedaje się na różnych rynkach, aby wybrać odpowiedni rynek zbytu.
4. Sięgnij po pomoc eksperta – po zebraniu wszystkich danych i wybraniu potencjalnego kraju skonsultuj swoje pomysły z osobą, która skonfrontuje Twoje pomysły z rzeczywistością oraz aspektami prawnymi.
5. Rozpocznij ekspansję od jednego kraju. Kiedy opanujesz już w pełni kolejny rynek, przejdź do następnego – zmniejszając ryzyko niepowodzenia biznesu.
6. Wybierz kanał sprzedaży – zdecyduj czy wystawiasz swój towar na platformie czy na własnej stronie.
7. Upewnij się, że wybrany kanał sprzedaży odpowiada Twoim klientom – możliwość wyboru języka, płatności wg. preferowanych metod oraz integracji/obsługi z zagranicznymi przewoźnikami.

Cross-border e-commerce – na których rynkach jest największy potencjał?

Wszystko zależy od tego co sprzedawca oferuje klientom i jak duży jest popyt na ten towar. Największym sprzedawcom zagranicznym są Chiny, którzy utrzymują pozycję lidera importerów  – jest to spowodowane dużymi ilościami oraz rozpiętością w asortymencie.

Pod względem wyników, najczęściej zainteresowanymi zakupami w zagranicznych sklepach są Norwegowie, którzy w większości transakcji korzystają z możliwości zakupów za granicą.
(za: „E-commerce in Europe 2021; postnord). Kolejne nacje skłonne do zakupów za granicą to Niemcy, Brytyjczycy, Francuzi i Włosi.

Jak przystosować swoją stronę internetową do sprzedaży w modelu cross-border?

Obowiązkowo musisz dostosować:

  • Język (angielski oraz język kraju do którego będziesz sprzedawał towary)
  • Metody płatności (popularne globalnie oraz gwarantujące bezpieczeństwo)
  • Metody dostawy (krótki czas wysyłki oraz sprawdzeni kurierzy)
  • Integracje (z operatorami bankowymi/logistycznymi/sprzedażowymi)
  • Opisy produktów (każdy z konsumentów zwraca uwagę na inne parametry oraz to jakie normy spełnia)
  • Wygodna forma kontaktu (chat na stronie, infolinia, kontakt poprzez media społecznościowe)

O czym pamiętać przy obsłudze klienta?

Badając potencjalny rynek sprzedaży należy zapoznać się ze sposobem komunikacji jakiego oczekują klienci – chat, media społecznościowe, e-mail lub telefon to najpopularniejsze metody komunikacji używanych w handlu. Od Ciebie oraz klientów zależy metoda komunikacji, która będzie miała wpływ na obsługę klienta.

Do komunikacji potrzebny jest również zespół posługujący się obowiązkowo w języku angielskim, a znajomość języka kraju w którym będziesz chciał oferować swoje towary będzie dodatkowym atutem.

Na koniec logistyka – musisz ją dobrać również pod kontrahentów, bo to oni decydują czy wolą odbierać paczkę z rąk kuriera, paczkomatu czy punktu odbioru.

Logistyka cross-border – dlaczego jest taka ważna?

Z uwagi na dużą konkurencję w e-commerce nie tylko cena jest ważna. Klienci zamawiający towary z zagranicy nie zdecydują się na zakup w przypadku skomplikowanego procesu dostawy lub wysokiej ceny. Musisz korzystać ze sprawdzonych kurierów oraz jak najniższych cen wysyłki, tak aby przekonać w trakcie decyzji zakupowych potencjalnego kupca do Twojej oferty.

E-kupujący chętnie skorzystają z tańszej oferty, jednak czas i koszt dostawy musi być konkurencyjny, a proces zwrotu dostosowany do obsługiwanego rynku.

Jak usprawnić logistykę w modelu cross-border?

W przypadku logistyki cross-border najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług centrum logistycznego, które posiada korzystne pod względem finansowym oraz czasu dostawy oferty przewoźników. To jedna z korzyści, a kolejne jak szybkość realizacji zamówienia czy obsługa zwrotów zagranicznych jest atutem, jaki dostrzegają klienci dokonujący e-zakupów w zagranicznych sklepach.

Liderzy branży logistycznej dla e-commerce posiadają swoje magazyny blisko granicy, tak aby wysyłka oraz koszty z nią związane były konkurencyjne.

Dlaczego warto rozważyć skorzystanie z usług fulfillmentu?

Fulfillment to usługa dostosowana do potrzeb sklepów internetowych, a w dużej mierze pod sprzedaż zagraniczną. Czas realizacji zamówienia jest bardzo szybki, obsługiwani przewoźnicy posiadają znakomite referencje oraz konkurencyjne czasy i ceny dostaw. Dodatkowo niski koszt realizacji, dostęp do opakowań czy strategiczna lokalizacja magazynów dla dostaw zagranicznych sprawia, że klienci nie odczuwają obsługi przez zagraniczną logistykę.

Warto poważnie rozważyć taki sposób obsługi zamówień, ponieważ odciąża ona nie tylko Ciebie ale również Twoich klientów.

Adres

osiedle Przemysłowe 9
69-100 Słubice
Polska

Godziny otwarcia

06:00 – 16:00
Poniedziałek – Piątek

Kontakt

Telefon: +48 95 750 00 06
e-mail: kontakt@mbblogistics.com

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00
This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.