logistyka e-commerce

Logistyka dla e-commerce – jakie rozwiązania wybrać dla sklepu internetowego?

Sprzedaż w internecie jest niemałym wyzwaniem. Klienci wymagają nie tylko najwyższej jakości obsługi, ale również najniższych cen dostawy – obecnie, spełniając te kryteria można wybić się ponad konkurencję.

Jak zatem zoptymalizować logistykę e-commerce? Czy można obniżyć koszt dostawy i realizacji do poziomu, który zagwarantuje nam rentowność biznesu? Przekonajmy się.

Czym jest i czym wyróżnia się logistyka e-commerce?

Logistyka e-commerce to odpowiedź na potrzeby tej gałęzi gospodarki – w zakresie procesów (magazynowanie, kompletacja, pakowanie) oraz wysyłki do odbiorcy końcowego.

Wszystkie usługi muszą spełniać wciąż wrastające wymogi stawiane przez klientów – krótki czas realizacji, szybka dostawa i niskie koszty. Te składowe dotyczą zarówno klientów centrów logistycznych, jak również odbiorców końcowych (kupujących).

Firmy (centra logistyczne) zajmujące się fulfillmentem, dzięki skupieniu się tylko na  logistyce dla e-commerce, posiadają gotowe rozwiązania, pozwalające uzyskać najwyższe wskaźniki realizacji zamówień.

Logistyka w e-commerce – jak budować przewagę rynkową?

Konkurowanie z innymi przy stale rosnącej ilości biznesów e-commerce jest wyzwaniem dla początkujących oraz dla długo prowadzonych firm.

Szeroki asortyment – odpowiadający panującym trendom, marketing, wysokiej jakości komunikacja z klientem to nie wyszystko czego wymagają kupujący. W ostatnich latach naznaczonych przez pandemię oraz lock-down’y dominującym czynnikiem stał się czas – dostawy oraz przetworzenia zamówienia (logistyka).

Co buduję Twoją przewagę w logistyce e-commerce? 

    1. Logistyka omnichannel
      Stworzona w taki sposób, aby zapewnić integrację  wszystkich dostępnych kanałów obsługi klienta oraz wysyłki – na każdym etapie realizacji zamówienia. Systemy OMS wykorzystywane przez centra logistyczne pozwalają połączyć nie tylko sklep internetowy, ale również wszystkie pozostałe marketplace’y oraz portale, w których sprzedajesz swój asortyment. Gwarantuje to taki sam standard obsługi dla zamówień pochodzących z różnych źródeł – w tym przekazywanie statusu realizacji, numeru śledzenia lub stanów magazynowych oraz co najważniejsze taki sam czas realizacji.
    2. Customer Experience
      Odbiór Twojego sklepu przez klientów oraz ich reakcja na oferowane usługi jest najważniejsza – przecież oferujesz coś czego potrzebują/chcą czy wręcz wymagają. Korzystaj z prostych oraz zaawansowanych narzędzi do pozyskiwania informacji na temat oczekiwań klientów. Ocena produktu lub usługi, możliwość zamieszczenia uwagi oraz śledzenie Twoich wyników w popularnych wyszukiwarkach to podstawy. W przypadku logistyki sklepu internetowego liczy się czas dostawy, możliwość wyboru przewoźnika oraz przekazywanie statusu realizacji – dla doświadczonego fulfillmentu to podstawowe informacje jakie przekazuje za pomocą integracji.
    3. System WMS (magazynowy system informatyczny)
      System służy do kontroli, optymalizacji i zarządzania operacjami w magazynie. Informacje jakie możesz uzyskać pomagają Tobie w kontroli realizacji zamówień, stanów magazynowych – co pozwoli uniknąć sprzedaży towaru, który fizycznie nie znajduję się na magazynie lub braku informacji na temat realizacji zamówienia. Oprogramowanie WMS dla klientów e-commerce to gwarancja automatyzacji procesów, dostępu do podstawowych informacji 24/7 oraz uniknięcia błędów w trakcie pakowania.
    4. Optymalizacja procesów logistycznych
      Dzięki doświadczeniu i obsłudze wielu klientów centra logistyczne optymalizują procesy logistyczne, wpływające na skrócenie czasu potrzebnego do zarządzania towarem czy pakowania zamówień. Dodatkowo, współpracując ze sprawdzonymi przewoźnikami mogą dostosowywać sposób pakowania do wymogów przewoźników, dzięki czemu są oni w stanie jeszcze szybciej i bez dodatkowych kosztów przekazać paczkę w ręce klienta końcowego.
    5. Bezbłędna i szybka realizacja zamówień
      Kiedy zastanawiasz się nad przekazaniem kompetencji związanych z magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką czy zwrotami, sprawdź swojego partnera: zapytaj o współczynnik poprawnej realizacji zamówień czy ilość popełnianych błędów. Logistyka e-commerce na etapie realizacji zamówień musi być na najwyższym poziomie. Uniknięcie tutaj problemów pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze (ponowna wysyłka lub odbiór źle wysłanego towaru) oraz zachować pozytywną opinię.
    6. Elastyczność przy realizacji zleceń
      Dostosowanie procesów oraz magazynu do wymagań Twojej branży lub wyszczególnionych przez Ciebie aspektów sprawi, że dostawca usług logistycznych wykona powierzone czynności tak, jak tego oczekujesz. Musisz jednak pamiętać, że aby usprawnić procesy zgodnie z wyznaczonymi standardami potrzebny będzie dialog oraz wspólne zrozumienie.
    7.  Obsługa zwrotów
      To już standard. Bez tej usługi nie przetrwa żaden sklep internetowy – bo klient jest wymagający, ma możliwość wyboru i musi ją mieć. W przypadku rezygnacji najważniejsze jest, aby otrzymał zwrot pieniędzy w jak najkrótszym czasie i mógł w prosty sposób dokonać zwrotu. Do zautomatyzowania takiego procesu potrzebny jest system oraz odpowiednio wyszkolony zespół specjalistów – to wszystko w jednym miejscu znajdziesz u lidera fulfillment w Polsce.

Logistyka sklepów internetowych - modele logistyczne w branży e-commerce

Logistyka dla e-commerce to również szeroki wachlarz usług dla całej branży – zostały one dostosowane do sposobu współpracy sprzedawcy z dostawcą oraz sprzedawcy z klientem, jego możliwości finansowych czy towaru.

Logistyka dla e-commerce występuje w bardzo wielu formach. Poniżej opisujemy najpopularniejsze rozwiązania:

warehouse (2)

Własny magazyn

Najstarszy model stosowany do obsługi sklepów internetowych, zapewniający pełną kontrolę nad magazynowaniem i pakowaniem towaru. Zazwyczaj swoje zastosowanie ma w przypadku małych biznesów, które obsługują niewielką liczbę zamówień i posiadają/wynajmują magazyn e-commerce w połączeniu z powierzchnią biurową.

Zalety: “pod ręką” znajdują się Twoje towary oraz realizacja zamówień, wszystko jest dostosowane pod jednego sprzedawcę – magazyn, procesy czy pakowanie;

Wady: opłaty za utrzymanie magazynu oraz pracowników, wysoki koszt dostaw przy małej ilości przesyłek, spadek efektywności przy większej ilości zamówień;

shipping

Dropshipping

Sklep internetowy bez magazynu” – tak  najprościej można opisać dropshipping. To model logistyczny, w którym właściciel e-commerce’u pomija proces magazynowania, zlecając hurtowni wysyłkę bezpośrednio do klienta. Ty zbierasz zamówienia, a hurtownia je wysyła. Jesteś sprzedawcą ich produktów, a oni je wysyłają.

Zalety: nie magazynujesz towaru (poza zwrotami), płatność za towar w hurtowni następuje po zapłacie do kupującego;

Wady: brak kontroli nad realizacją i jakością zlecenia w odpowiednim czasie, możliwość pozyskania bazy danych przez hurtownię, uzależnienie od stanu magazynowego hurtowni;

clock

Pseudo just-in-time

W tej metodzie oferujesz w swoim sklepie całą ofertę jaka jest dostępna u dostawcy/dostawców oraz określasz czas jej ważności. Towar zamiawiany jest u producenta w momecie zakupu go u Ciebie przez klienta. 

Zalety: małe zaangażowanie finansowe, potrzebna jest mała powierzchnia magazynowa, brak kosztów związanych z ubezpieczeniem towaru;

Wady: asortyment jest aktualizowany na podstawie stanów magazynowych dostawcy, niezbędna jest integracja, brak kontroli nad rzeczywistą ilością towarów oraz realizacją zamówienia, duże ryzyko opóźnienia dostawy do klienta;

supply-chain

Cross-docking

Cross-docking, czyli przeładunek kompletacyjny. Polega na zebraniu w jednym punkcie towarów pozyskanych od wielu dostawców lub odebraniem towarów z jednego miejsca w celu dostarczenia ich do jednego lub kilku klientów. W tej formie logistyki e-commerce pomijany jest etap długotrwałego składowania towarów przed ich dostarczeniem do klientów.

Zalety: pominięcie procesu magazynowania, kompatybilność produkcji z dostawą, możliwość korzystania z usług przewoźników oferowanych przez centra logistyczne, ograniczenie wstrzymania dostaw towarów do odbiorcy końcowego;

Wady: ryzyko braku kontroli nad ilością zapasów, musisz posiadać sprawdzony system informatyczny (OMS lub połączenie przez API), wymagane połączenie oraz kontrola procesów od odbioru do wydania towaru;

cargo

Fulfillment

Metoda polega na przekazaniu magazynowania, logistyki, realizacji zamówienia, procesu zwrotów w ręce wyspecjalizowanego centrum logistycznego. Rozwiązanie stworzone jest dla firm opierających swoją sprzedaż o własne stany magazynowe i zlecające realizacje wszystkich procesów zewnętrznemu podmiotowi.

Zalety: ograniczenie kosztów związanych z realizacją, magazynowaniem czy wysyłką, realizacja procesów logistycznych w jednym miejescu, procesy dostosowane do sklepów internetowych, szybsza dostawa, kontrola nad magazynem oraz zamówieniami;

Wady: realizacja zamówień i stany magazynowe zależne od operatora logistycznego, musisz mieć pewność co do swojego dostawcy usług, potrzeba ustalenia standardów realizacji i obsługi zamówień;

survey

Model łączony (hybrydowy)

Łączenie kilku modeli logistycznych, ma głównie za zadanie utrzymanie płynności finansowej oraz dostosowanie do specyfiki branży – w przypadku kiedy sprzedajesz stały asortyment oraz produkty sezonowe.

Zalety: ograniczenie kosztów związanych z magazynowaniem, kontrola nad zamówieniami oraz stanami magazynowymi, możliwość korzystania zalet kilku modeli;

Wady: kontrola nad realizacją wysyłki pozostaje w rękach zewnętrznego operatora, w przypadku większego popytu na towar sezonowy problem ze stanami magazynowymi, większe uzależnienie od trendów zakupowych.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Idealny dla Ciebie model logistyczny musi być rozwiązaniem – odpowiedzią tylko i wyłącznie na Twoje potrzeby w zakresie logistyki e-commerce.

Co mamy na myśli pisząc o Twoich potrzebach?

Zaczynając od końca łańcucha dostaw:
1. Czas doręczenia i realizacja odpowiada Twoim klientom.
2. Metody wysyłki dostosowane do produktów oraz zapewniające bezpieczeństwo.
3. Koszt magazynowania odnoszący się do wybranej metody sprzedaży.
4. Zamówienie towaru u producenta oraz sposób jego dostawy do Twoich klientów musi zapewniać Tobie bezpieczeństwo.
5. W przypadku rozważania jednej z metod sprawdź centrum logistyczne – musisz mieć pewność kto będzie odpowiadał za powierzone czynności!

 

Kiedy warto zdecydować się na outsourcing logistyki sklepu internetowego?

Podjęcie decyzji o wykonaniu takiego ruchu zależy od właściciela biznesu oraz jego podejścia do rozwijania sklepu. W przypadku kiedy chciałbyś skupić się na obniżeniu kosztów związanych z realizacją wysyłki czy magazynowaniem oraz zwiększyć ilość wysyłanych zamówień, warto rozejrzeć się za doświadczonym dostawcą usług logistycznych dla e-commerce. 

Outsourcing logistyki sklepu internetowego musi być dla Ciebie odciążeniem. Z jednej strony przekazujesz czynności, które sprawiają Tobie problem, a z drugiej chciałbyś, aby były realizowane na wysokim poziomie i wykonywane jeszcze lepiej niż wcześniej. Skupienie się na rozwoju biznesu, trosce o potrzeby klienta czy kontakcie z nim z pewnością jest przyjemniejsze, niż pakowanie paczek i oczekiwanie na przyjazd kuriera.

Planując logistykę dla e-commerce, warto zatem rozważyć skorzystanie z usług zewnętrznej firmy logistycznej.

Dla mniejszych czy “raczkujących” biznesów poza oszczędnością czasu i pieniędzy zyskujesz możliwość ulepszania swoich usług i skupienia się na nich. Kontaktujesz się ze swoim klientem, realizacja zamówień przebiega w płynny sposób – dbasz tylko o ilości swoich towarów na magazynie, a pozostała logistyka e-commerce jest w rękach zewnętrznego operatora. Dodatkowo korzystasz z lepszych cen w przypadku ofert przewoźników, bo przecież centrum logistyczne wysyła znacznie więcej niż pojedyncza firma.

Większe firmy posiadają wiele rozwiniętych działów i często właśnie wysyłka/magazyn jest tutaj dość mocnym obciążeniem dla budżetu czy utrzymania wysokiej jakości świadczonych usług. Zlecając wykonanie takich usług w ręce doświadczonego partnera masz pewność utrzymania wysokiego poziomu w przypadku okresów zwiększonej ilości sprzedaży dla Twojego biznesu w tzw. “peak season”, stałego dostępu do opakowań oraz kontroli nad magazynem i jego procesami.

Logistyka sklepu internetowego z M.B.B. Logistics

M.B.B. Logistics to wyspecjalizowane centrum logistyczne z ponad 11-letnim doświadczeniem oraz strategicznym położeniem magazynów dla najszybszych dostaw do odbiorców końcowych.

Wszystkie oferowane przez nas usługi logistyczne to gotowe rozwiązania dla największych wyzwań stawianych przed e-commerce.

W zeszłym roku zrealizowaliśmy ponad 10 milionów przesyłek dla naszych klientów sprzedających swoje towary za pomocą własnych sklepów, topowych platform sprzedażowych czy marketplace’ów.

Podstawowe usługi logistyczne dla e-commerce, jakie proponujemy, to fulfillment, FBA & FBM oraz cross-docking. Zapewniają one najwyższą jakość obsługi kupujących oraz realizacji zamówień.

Co nas wyróżnia?

Główny magazyn położony jest w Słubicach (5 km od granicy polsko-niemieckiej), zapewniając obsługę przez przewoźników z Polski i Niemiec jako lokalnych klientów. Oznacza to dostawę na terenie tych krajów w średnim czasie do 24h od przekazania paczki do przewoźnika oraz atrakcyjne ceny dla naszych klientów.

Integracja naszego systemu OMS z przewoźnikami oraz systemem do zarządzania gospodarką magazynową pozwala na uzyskanie: statusu realizacji zamówienia, numeru śledzenia czy towarów znajdujących się w zamówieniu. W przypadku sprzedaży na platformach terminowe przekazanie numeru śledzenia przesyłki czy statusu realizacji jest głównym wyznacznikiem Twojego statusu jako sprzedawcy oraz zadowolenia klienta.

 

Dzięki wieloletniej współpracy z przewoźnikami oraz naszemu położeniu oferujemy jedne z najkorzystniejszych stawek za wysyłkę na terenie Polski, Niemiec oraz Europy. Realizujemy również wysyłkę na terenie całego świata, również w przypadku rzadko obieranych przez sprzedawców kierunków. Biznesy korzystające z naszych usług mogą przyciągnąć klienta nie tylko szybkim czasem realizacji, ale również kosztem wysyłki – co jest obecnie stawiane na równi z czasem dostawy do odbiorcy końcowego.

 

99,996% bezbłędnie zrealizowanych zamówień – taki wynik określa naszą jakość oraz Twoje bezpieczeństwo.

Nasz system pozwala na realizowanie zamówień za pomocą bezpiecznej integracji, zapewnia stały dostęp do stanów magazynowych, kontrolę każdego etapu realizacji zamówienia czy przyjęcia towaru.

Magazyny posiadają zabezpieczenia zapobiegające przed kradzieżą oraz systemy bezpieczeństwa zabezpieczające przechowywane w nim towary (np. system gaśniczy).

Pierwsze 30 dni magazynowania dla każdej z dostaw jest darmowe.

Co to oznacza?

Wysyłasz do nas 100 sztuk towaru i w przeciągu 30 dni wysyłasz 100 sztuk do swoich klientów nie płacąc nic za magazyn. Proste i korzystne, prawda?

Chcesz skorzystać z naszej oferty?

Uzyskaj szybką wycenę.

6 Comments

Comments are closed.

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00