Logistyka sklepu internetowego — jaki model wybrać?

Jeszcze niedawno prowadzenie sklepu internetowego oznaczało konieczność samodzielnego zarządzania logistyką magazynową. Czasy się jednak zmieniły, a e-commerce stał się zdecydowanie mniej wymagającą branżą. Sprzedawcy mają bowiem do dyspozycji liczne udogodnienia, przyjmujące między innymi postać outsourcingu usług logistycznych. Który z dostępnych na rynku modeli sprawdzi się najlepiej w przypadku Twojego e-sklepu? Na to i inne pytania odpowiemy w naszym poradniku!

Czym jest logistyka sklepu internetowego i jakie działania jej podlegają?

Logistyka sklepu internetowego to zbiór zadań składających się na kompletny łańcuch dostaw — od producenta do klienta końcowego. Obejmuje takie procesy jak:

  1. przyjmowanie dostaw od dystrybutora,
  2. kontrolowanie jakości produktów,
  3. magazynowanie towarów,
  4. monitorowanie stanów magazynowych,
  5. kompletowanie i pakowanie zamówień,
  6. personalizowanie paczek w celach marketingowych,
  7. wysyłka zamówień do klientów docelowych,
  8. obsługa zwrotów i reklamacji.

Jak więc widzisz, na logistykę sklepów internetowych składają się zarówno zadania związane z magazynowaniem, jak i z dystrybucją towaru. Wymagają one od sprzedawców sporych nakładów finansowych i czasowych, toteż trudno się dziwić, że outsourcing logistyczny wciąż zyskuje na popularności.

Dlaczego logistyka sklepu internetowego ma kluczowe znaczenie przy prowadzeniu e-commerce?

Jakość obsługi logistycznej sklepu internetowego wpływa na koszty prowadzenia działalności, a także na sprawność realizacji zamówień. Im sprawniej zarządzany jest ten obszar biznesu, tym mniejszy budżet on pochłania i tym bardziej zadowoleni są Twoi klienci. Jest to w końcu dziedzina, od której zależą między innymi:

Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że logistyka e-commerce wpływa na rentowność sklepu internetowego, a także na lojalność jego klientów. Jest więc jednym z czynników decydujących o tym, jakie zyski generuje Twój biznes.

Logistyka sklepu internetowego — jakie modele logistyczne są dostępne dla Twojego e-commerce?

Aby poprawić jakość obsługi klienta w swoim sklepie internetowym i zoptymalizować koszty prowadzenia działalności, warto sięgnąć po jedno z nowoczesnych rozwiązań polegających na outsourcingu logistycznym. Do dyspozycji masz między innymi:

Pseudo just-in-time

Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy bez magazynu lub z niewielką przestrzenią magazynową, możesz zdecydować się na model pseudo just-in-time. W tym przypadku wystawiasz na sprzedaż produkty dostępne w ofercie Twojego dostawcy, nie posiadając ich fizycznie na stanie. Dzięki temu redukujesz ryzyko inwestycyjne, ponieważ nie musisz płacić za towar z góry i gromadzić asortymentu, który mógłby się nie sprzedać.

Niestety tego typu usługi logistyczne dla e-commerce mają sporo wad. Po pierwsze czas realizacji zamówień ulega znaczącemu wydłużeniu, co skutkuje zazwyczaj niezadowoleniem klientów. Po drugie zaś musisz liczyć się z brakami inwentaryzacyjnymi, których nie sposób uniknąć nawet poprzez zintegrowanie swojego sklepu z systemem WMS dostawcy.

Dropshipping

Dropshipping to jeden z najpopularniejszych modeli logistycznych na rynku, chętnie wykorzystywany zwłaszcza przez początkujących sprzedawców. Działa na tej samej zasadzie co pseudo just-in-time, z tą różnicą, że odpowiedzialność za obsługę zamówień biorą tu na siebie specjalne hurtownie dropshippingowe. Zaopatrują one właścicieli sklepów internetowych w towar, zajmują się jego magazynowaniem, a także kompletowaniem i wysyłką zamówień.

Przedsiębiorca ponownie eliminuje więc ryzyko inwestycyjne i minimalizuje koszty logistyki sklepu internetowego. Nie ma jednak żadnej gwarancji co do dostępności określonych produktów, ponieważ monitorowanie stanów magazynowych nie leży w jego gestii. W efekcie może więc sprzedawać klientom towary, na których dostawę będą oni musieli długo poczekać.

Cross-docking

Cross-docking to specyficzne rozwiązanie polegające na zastąpieniu magazynu e-commerce strefą przeładunkową. W efekcie towary przekazywane są bezpośrednio od dostawców do firm kurierskich, które transportują je do klientów końcowych. Produkty znajdują się w cross-docku nie dłużej niż 24 godziny i mogą tam być przepakowywane oraz kompletowane w zamówienia. Jak łatwo się domyślić, taki model logistyki dla sklepu internetowego skutkuje ograniczeniem zbędnych wydatków i skróceniem czasu realizacji dostaw.

Niestety w cross-dockingu nie możesz zgromadzić zapasów żadnego towaru, a poziom obsługi zamówień zależy od wydajności Twoich dostawców i kurierów. Rozwiązanie to nie najlepiej sprawdzi się więc w okresach sprzedażowych szczytów. Będzie miało natomiast wiele zalet w przypadku produktów, które nie mogą być długo magazynowane.

Fulfillment

Fulfillment to najbardziej zaawansowana forma usług logistycznych dla sklepów internetowych. Outsourcing przyjmuje w tym przypadku postać kompleksowego rozwiązania obejmującego między innymi odbiór, składowanie i wysyłanie towarów. Dostarczasz więc swój asortyment wybranemu operatorowi, a on bierze na siebie odpowiedzialność za cały proces obsługi zamówień. Wykorzystywane przez niego technologie i rozwiązania będą często idealnie dostosowane do branży, w której działasz.

Zalety fulfillmentu można mnożyć. To doskonały sposób na zoptymalizowanie budżetu sklepu internetowego i podniesienie jakości obsługi klientów. Zyskujesz między innymi za sprawą skalowalności tego modelu — płacisz tylko za te zasoby, które w danej chwili wykorzystujesz. Sprawia to, że nie ponosisz zbędnych kosztów utrzymywania własnej infrastruktury w okresach spadków sprzedażowych. Warunkiem czerpania korzyści z tego modelu logistyki sklepu online jest jednak współpraca z doświadczonym i wiarygodnym operatorem.

Własny magazyn

Jeśli nie chcesz decydować się na outsourcing logistyki, możesz prowadzić swój własny magazyn. To najlepsze rozwiązanie dla dużych sklepów, które chcą mieć pełną kontrolę nad zasobami i jakością świadczonych usług. Musisz mieć bowiem świadomość, że taki model generuje stałe koszty związane z najmem i utrzymaniem powierzchni magazynowej, jej wyposażeniem oraz zatrudnianiem personelu.

Model hybrydowy

Niektórzy właściciele sklepów internetowych decydują się na połączenie różnych modeli logistycznych, aby zmaksymalizować płynące z nich korzyści. Najczęściej prowadzą wówczas niewielkie magazyny, pozwalające im na przykład gromadzić pewne zapasy asortymentu lub obsługiwać zwroty, a główny ciężar logistyki opierają na dropshippingu czy cross-dockingu. To ciekawe rozwiązanie przeznaczone zwłaszcza dla sprzedawców, którzy dobrze znają swoje potrzeby biznesowe i specyfikę wybranej branży.

Sprawdzone usługi logistyczne dla e-commerce! Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie ofertę:

Jaki model logistyczny będzie odpowiedni dla Twojego sklepu internetowego?

Aby wybrać odpowiedni model logistyki dla e-commerce, należy dokładnie przeanalizować swoją sytuację biznesową. W tym celu zweryfikuj dotychczasowe koszty magazynowania i dystrybucji towarów, a także zidentyfikuj wąskie gardła w procesie realizacji zamówień. Dzięki temu dowiesz się, gdzie szukać oszczędności, a gdzie usprawnień.

Jeśli zastanawiasz się, który model obsługi logistycznej sklepu internetowego wybrać, zapoznaj się z naszymi poradami w pigułce:

  • Pseudo just-in-time — najlepiej sprawdzi się w przypadku początkujących przedsiębiorców bez dużego kapitału na start. Model ten umożliwi Ci prowadzenie sprzedaży, ale nie zagwarantuje pozytywnego wizerunku wśród klientów.
  • Dropshipping — na nim również skorzystają osoby dopiero wchodzące na rynek i chcące uniknąć ryzyka inwestycyjnego. To rozwiązanie, które zdejmie z Ciebie odpowiedzialność za logistykę sklepu internetowego, ale nie zapewni Ci ciągłej dostępności wszystkich oferowanych produktów.
  • Cross-docking — posłuży przede wszystkim przedsiębiorcom z wybranych branż, takich jak FMCG. Zyskają na nim także sprzedawcy produktów trudnych w magazynowaniu, personalizowanych i kompletowanych w strefie przeładunkowej (np. mebli).
  • Fulfillment — cechuje się dość uniwersalnym charakterem, więc skorzystają na nim właściciele sklepów internetowych z różnych branż. Kluczem do sukcesu będzie jednak znalezienie odpowiedniego operatora logistycznego, który świadczy usługi dostosowane do specyfiki Twojego biznesu.
  • Własny magazyn lub model hybrydowy — to rozwiązania opłacalne przede wszystkim dla dużych i świadomych firm, które chcą zainwestować we własne zasoby.

Kiedy warto postawić na outsourcing logistyki sklepu internetowego?

Eksperci zgodni są co do tego, że outsourcing logistyki dla e-commerce to rozwiązanie idealne dla średnich przedsiębiorstw, realizujących od 300 do 1000 zamówień miesięcznie. Wartości poniżej tych widełek pozwalają bowiem na samodzielną obsługę sprzedaży, a powyżej — na inwestycje we własną infrastrukturę oraz personel.

Logistyka sklepu internetowego z M.B.B. Logistics

Sprzedawcy, którzy chcą usprawnić obsługę sklepów internetowych, powinni zainteresować się ofertą M.B.B. Logistics. Zyskają dzięki niej dostęp do rozwiązań dedykowanych swoim branżom, co ułatwi im prowadzenie sprzedaży w strategii omnichannel i pozwoli zmaksymalizować rentowność biznesów. Skontaktuj się więc z nami i opowiedz nam o swoich potrzebach w zakresie obsługi logistycznej sklepu internetowego!

Formularz kontaktowy






    Co nas wyróżnia?

    Główny magazyn położony jest w Słubicach (5 km od granicy polsko-niemieckiej), zapewniając obsługę przez przewoźników z Polski i Niemiec jako lokalnych klientów. Oznacza to dostawę na terenie tych krajów w średnim czasie do 24h od przekazania paczki do przewoźnika oraz atrakcyjne ceny dla naszych klientów.

    Integracja naszego systemu OMS z przewoźnikami oraz systemem do zarządzania gospodarką magazynową pozwala na uzyskanie: statusu realizacji zamówienia, numeru śledzenia czy towarów znajdujących się w zamówieniu. W przypadku sprzedaży na platformach terminowe przekazanie numeru śledzenia przesyłki czy statusu realizacji jest głównym wyznacznikiem Twojego statusu jako sprzedawcy oraz zadowolenia klienta.

     

    Dzięki wieloletniej współpracy z przewoźnikami oraz naszemu położeniu oferujemy jedne z najkorzystniejszych stawek za wysyłkę na terenie Polski, Niemiec oraz Europy. Realizujemy również wysyłkę na terenie całego świata, również w przypadku rzadko obieranych przez sprzedawców kierunków. Biznesy korzystające z naszych usług mogą przyciągnąć klienta nie tylko szybkim czasem realizacji, ale również kosztem wysyłki – co jest obecnie stawiane na równi z czasem dostawy do odbiorcy końcowego.

     

    99,996% bezbłędnie zrealizowanych zamówień – taki wynik określa naszą jakość oraz Twoje bezpieczeństwo.

    Nasz system pozwala na realizowanie zamówień za pomocą bezpiecznej integracji, zapewnia stały dostęp do stanów magazynowych, kontrolę każdego etapu realizacji zamówienia czy przyjęcia towaru.

    Magazyny posiadają zabezpieczenia zapobiegające przed kradzieżą oraz systemy bezpieczeństwa zabezpieczające przechowywane w nim towary (np. system gaśniczy).

    Pierwsze 30 dni magazynowania dla każdej z dostaw jest darmowe.

    Co to oznacza?

    Wysyłasz do nas 100 sztuk towaru i w przeciągu 30 dni wysyłasz 100 sztuk do swoich klientów nie płacąc nic za magazyn. Proste i korzystne, prawda?

    5 Comments

    Comments are closed.

    The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

    69-100 Słubice
    (Poniedziałek - Piątek)
    06:00 - 15:00