Operator logistyczny – jakie zadania do niego należą?

Przedsiębiorcy działający na rynku handlu elektronicznego muszą odpowiadać nie tylko na rosnące potrzeby konsumentów, ale także na coraz bardziej agresywne działania konkurencji. Jak budować przewagę nad rywalami, jednocześnie nie generując dodatkowych kosztów działalności? Odpowiedzią mogą być usługi logistyczne świadczone przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Na czym polega takie rozwiązanie? Jakie zadania może przejąć operator logistyczny?

Operator logistyczny – kim jest i jaką pełni rolę?

Z definicji operatorzy logistyczni to firmy świadczące szeroki zakres usług, w skład których wchodzą np. obsługa zamówień, przewóz, dystrybucja, magazynowanie czy pomoc prawna. Przedsiębiorstwa tego typu znane są również pod nazwą LSP (z ang. Logistics Service Provider). Rola takiego operatora polega na odciążeniu klientów od obowiązków związanych z działaniami logistycznymi, minimalizacji kosztów, jak również maksymalnym wykorzystaniu własnych zasobów w celu optymalizacji czynności operacyjnych.

Jakie zadania należą do operatorów logistycznych?

“Głównym zadaniem logistyki (…) jest zapewnienie przedsiębiorstwu sprawnego zasilania we wszystkie materiały niezbędne do prowadzenia ciągłej i rytmicznej działalności gospodarczej. Zatem istotą logistyki (…) jest planowanie, organizacja i niezawodna realizacja sprawnego przepływu materiałów od dostawców, a następnie ich sprawdzenie, odbiór i rozlokowanie w magazynach odbiorczych (zaopatrzeniowych).” – Logistyka, F. Mroczko

W zależności od przyjętego modelu działalności, zadania operatorów logistycznych obejmują między innymi takie obszary jak:

  • magazynowanie towarów,
  • transport i spedycja,
  • obsługa klienta,
  • kompletacja i realizacja zamówień,
  • pakowanie i dystrybucja,
  • kontrola stanów magazynowych,
  • obsługa zwrotów i reklamacji,
  • gospodarowanie odpadami.

Różnice między operatorami logistycznymi – od 1PL do 5PL

Zakres usług logistycznych różni się w zależności od wybranego modelu realizacji zarządzania i realizacji zamówień. Niektórzy sprzedawcy samodzielnie zajmują się tym obszarem, a inni korzystają z możliwości, jakie daje outsourcing. Na tej podstawie wyróżnić można 5 rodzajów dostawców usług logistycznych:

Operatorzy logistyczni 1PL (first party logistics)

W tym przypadku sprzedawca sam wykonuje zadania logistyczne, zajmując się zarówno składowaniem towarów w przestrzeni magazynowej, jak i ich dostarczaniem do klientów za pomocą własnych środków transportu.

Operatorzy logistyczni 2PL (second party logistics)

Model 2PL polega na powierzeniu niektórych zadań logistyki podwykonawcom. Przedsiębiorca zleca więc na przykład dostawy zamówień firmie kurierskiej.

Operatorzy logistyczni 3PL (third party logistics)

Logistyka 3PL to aktualnie bodaj najpopularniejszy model obsługi klienta. Pojawia się w nim wyspecjalizowany operator logistyczny, który odbiera towar od sprzedawcy, składuje go we własnym magazynie, kompletuje w zamówienia i dostarcza do klientów końcowych.

Operatorzy logistyczni 4PL (fourth party logistics)

Zarządzanie logistyką 4PL to rozwiązanie idące o krok dalej. Firma logistyczna nie tylko wykonuje dla właściciela sklepu internetowego poszczególne zadania, ale też sprawuje pełną kontrolę nad całym łańcuchem dostaw. Zajmuje się więc np. odbiorem produktów, monitorowaniem stanów magazynowych czy obsługą zwrotów i reklamacji.

Operatorzy logistyczni 5PL (fifth party logistics)

5PL to najbardziej zaawansowany model, który nie jest jeszcze zbyt popularny wśród operatorów logistycznych w Polsce. Firmy tego typu zarządzają całym łańcuchem dostaw, jednocześnie oferując klientom personalizowane rozwiązania i technologie, takie jak indywidualne systemy WMS, działania marketingowe, obsługa rachunkowa czy negocjacje stawek z podwykonawcami.

Operatorzy logistyczni – jakie formy może przybierać outsourcing logistyki?

Formy, jakie przybiera outsourcing logistyczny, są zależne od klienta oraz oczekiwań rynku — nie zawsze będą one wiązały się tylko z magazynowaniem towaru czy jego dostawą do klienta.

Do najpopularniejszych form outsourcingu logistyki można zaliczyć następujące rozwiązania:

  • Cross-docking — model polegający na zastąpieniu przestrzeni magazynowej strefą przeładunkową. W tym przypadku towary nie są więc składowane, a przepakowywane bezpośrednio pomiędzy dwoma środkami transportu (od dostawcy do kuriera). W oczywisty sposób skraca to czas realizacji dostaw i minimalizuje koszty magazynowania.
  • Dropshipping — rozwiązanie cieszące się sporym zainteresowaniem i bazujące na współpracy z wyspecjalizowanymi hurtowniami. Zaopatrują one sprzedawców w towar, magazynują go i kompletują w zamówienia, które od razu dostarczają klientom końcowym. Model ten pozwala przedsiębiorcom zaoszczędzić czas i pieniądze, a zarazem uniknąć ryzyka inwestycyjnego. Należności za zakupione u dostawców produkty regulowane są bowiem dopiero w momencie ich odsprzedaży.
  • Fulfillment — najbardziej kompleksowy model outsourcingu logistyki, obejmujący większość bądź wszystkie etapy łańcucha dostaw. Operator logistyczny odbiera w tym przypadku dostawy dla sklepu internetowego, magazynuje towary i monitoruje ich stan, a następnie kompletuje, pakuje i dostarcza zamówienia. Jest to usługa w pełni skalowalna, co oznacza, że sprzedawca ponosi koszty wyłącznie tych zasobów, które w danej chwili wykorzystuje.

Współpraca z operatorem logistycznym – kiedy opłaca się ją podjąć?

Outsourcing procesów logistycznych ma być dla Ciebie sposobem na odciążenie i optymalizację budżetu. Moment złapania takiego oddechu powinien być zależny od Twoich indywidualnych potrzeb i aktualnej sytuacji biznesowej.

Przez ostatnie lata sklepy internetowe przekazywały logistykę zewnętrznym firmom dopiero w momencie, kiedy pojawiał się nagły wzrost zamówień uniemożliwiający realizację zamówień w terminie i w jakości, do której przyzwyczajeni byli klienci. Obecnie prowadzenie konkurencyjnej działalności e-commerce jest na tyle wymagające, że sprzedawcy znacznie chętniej zlecają zarządzanie logistyką doświadczonym operatorom. Nie czekają na problemy z wydajnością, ale zapobiegają ich powstawaniu, przy okazji podnosząc jakość świadczonych usług i redukując koszty logistyczne.

Jeśli czujesz, że nie nadążasz już z samodzielną obsługą zamówień, a nie chcesz inwestować w dodatkowe zasoby i personel, to idealny moment na skorzystanie z outsourcingu logistyki. Jeżeli nadajesz od 200 do 1000 przesyłek miesięcznie, oferta zewnętrznego operatora okaże się dla Ciebie prawdopodobnie bardziej opłacalna niż zarządzanie tym obszarem we własnym zakresie. Pamiętaj jednak, że usługi te bardzo łatwo dostosujesz do swojej aktualnej sytuacji biznesowej, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z nich nawet na wcześniejszym etapie rozwoju firmy.

Sprawdzony partner w logistyce kontraktowej jest jak grafik przy tworzeniu strony lub plakatu. Wystarczy, że przedstawisz swoje oczekiwania oraz potrzeby, a specjalista w swoim fachu osadzi to w rzeczywistości i pomoże Ci osiągnąć wymarzone cele. Wypełnij więc formularz kontaktowy M.B.B. Logistics i zobacz, jak możemy pomóc Ci w zarządzaniu logistyką sklepu internetowego!

Formularz kontaktowy






    Adres

    osiedle Przemysłowe 9
    69-100 Słubice
    Polska

    Godziny otwarcia

    06:00 – 16:00
    Poniedziałek – Piątek

    Kontakt

    Telefon: +48 95 750 00 06
    e-mail: kontakt@mbblogistics.com

    15 Comments

    Comments are closed.

    The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

    69-100 Słubice
    (Poniedziałek - Piątek)
    06:00 - 15:00