Operator logistyczny – jakie zadania do niego należą?
Przedsiębiorcy działający na rynku handlu elektronicznego muszą odpowiadać nie tylko na rosnące potrzeby konsumentów, ale także na coraz bardziej agresywne działania konkurencji. Jak budować przewagę nad rywalami, jednocześnie nie generując dodatkowych kosztów działalności? Odpowiedzią mogą być usługi logistyczne świadczone przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Na czym polega takie rozwiązanie? Jakie zadania może przejąć operator logistyczny?
Operator logistyczny – kim jest i jaką pełni rolę?
Z definicji operatorzy logistyczni to firmy świadczące szeroki zakres usług, w skład których wchodzą np. obsługa zamówień, przewóz, dystrybucja, magazynowanie czy pomoc prawna. Przedsiębiorstwa tego typu znane są również pod nazwą LSP (z ang. Logistics Service Provider). Rola takiego operatora polega na odciążeniu klientów od obowiązków związanych z działaniami logistycznymi, minimalizacji kosztów, jak również maksymalnym wykorzystaniu własnych zasobów w celu optymalizacji czynności operacyjnych.
Jakie zadania należą do operatorów logistycznych?
“Głównym zadaniem logistyki (…) jest zapewnienie przedsiębiorstwu sprawnego zasilania we wszystkie materiały niezbędne do prowadzenia ciągłej i rytmicznej działalności gospodarczej. Zatem istotą logistyki (…) jest planowanie, organizacja i niezawodna realizacja sprawnego przepływu materiałów od dostawców, a następnie ich sprawdzenie, odbiór i rozlokowanie w magazynach odbiorczych (zaopatrzeniowych).” – Logistyka, F. Mroczko
W zależności od przyjętego modelu działalności, zadania operatorów logistycznych obejmują między innymi takie obszary jak:
magazynowanie towarów,
transport i spedycja,
obsługa klienta,
kompletacja i realizacja zamówień,
pakowanie i dystrybucja,
kontrola stanów magazynowych,
obsługa zwrotów i reklamacji,
gospodarowanie odpadami.
Różnice między operatorami logistycznymi – od 1PL do 5PL
Zakres usług logistycznych różni się w zależności od wybranego modelu realizacji zarządzania i realizacji zamówień. Niektórzy sprzedawcy samodzielnie zajmują się tym obszarem, a inni korzystają z możliwości, jakie daje outsourcing. Na tej podstawie wyróżnić można 5 rodzajów dostawców usług logistycznych:
Operatorzy logistyczni 1PL (first party logistics)
W tym przypadku sprzedawca sam wykonuje zadania logistyczne, zajmując się zarówno składowaniem towarów w przestrzeni magazynowej, jak i ich dostarczaniem do klientów za pomocą własnych środków transportu.
Operatorzy logistyczni 2PL (second party logistics)
Model 2PL polega na powierzeniu niektórych zadań logistyki podwykonawcom. Przedsiębiorca zleca więc na przykład dostawy zamówień firmie kurierskiej.
Operatorzy logistyczni 3PL (third party logistics)
Logistyka 3PL to aktualnie bodaj najpopularniejszy model obsługi klienta. Pojawia się w nim wyspecjalizowany operator logistyczny, który odbiera towar od sprzedawcy, składuje go we własnym magazynie, kompletuje w zamówienia i dostarcza do klientów końcowych.
Operatorzy logistyczni 4PL (fourth party logistics)
Zarządzanie logistyką 4PL to rozwiązanie idące o krok dalej. Firma logistyczna nie tylko wykonuje dla właściciela sklepu internetowego poszczególne zadania, ale też sprawuje pełną kontrolę nad całym łańcuchem dostaw. Zajmuje się więc np. odbiorem produktów, monitorowaniem stanów magazynowych czy obsługą zwrotów i reklamacji.
Operatorzy logistyczni 5PL (fifth party logistics)
5PL to najbardziej zaawansowany model, który nie jest jeszcze zbyt popularny wśród operatorów logistycznych w Polsce. Firmy tego typu zarządzają całym łańcuchem dostaw, jednocześnie oferując klientom personalizowane rozwiązania i technologie, takie jak indywidualne systemy WMS, działania marketingowe, obsługa rachunkowa czy negocjacje stawek z podwykonawcami.
Operatorzy logistyczni – jakie formy może przybierać outsourcing logistyki?
Formy, jakie przybiera outsourcing logistyczny, są zależne od klienta oraz oczekiwań rynku — nie zawsze będą one wiązały się tylko z magazynowaniem towaru czy jego dostawą do klienta.
Do najpopularniejszych form outsourcingu logistyki można zaliczyć następujące rozwiązania:
Cross-docking — model polegający na zastąpieniu przestrzeni magazynowej strefą przeładunkową. W tym przypadku towary nie są więc składowane, a przepakowywane bezpośrednio pomiędzy dwoma środkami transportu (od dostawcy do kuriera). W oczywisty sposób skraca to czas realizacji dostaw i minimalizuje koszty magazynowania.
Dropshipping — rozwiązanie cieszące się sporym zainteresowaniem i bazujące na współpracy z wyspecjalizowanymi hurtowniami. Zaopatrują one sprzedawców w towar, magazynują go i kompletują w zamówienia, które od razu dostarczają klientom końcowym. Model ten pozwala przedsiębiorcom zaoszczędzić czas i pieniądze, a zarazem uniknąć ryzyka inwestycyjnego. Należności za zakupione u dostawców produkty regulowane są bowiem dopiero w momencie ich odsprzedaży.
Fulfillment — najbardziej kompleksowy model outsourcingu logistyki, obejmujący większość bądź wszystkie etapy łańcucha dostaw. Operator logistyczny odbiera w tym przypadku dostawy dla sklepu internetowego, magazynuje towary i monitoruje ich stan, a następnie kompletuje, pakuje i dostarcza zamówienia. Jest to usługa w pełni skalowalna, co oznacza, że sprzedawca ponosi koszty wyłącznie tych zasobów, które w danej chwili wykorzystuje.
Współpraca z operatorem logistycznym – kiedy opłaca się ją podjąć?
Outsourcing procesów logistycznych ma być dla Ciebie sposobem na odciążenie i optymalizację budżetu. Moment złapania takiego oddechu powinien być zależny od Twoich indywidualnych potrzeb i aktualnej sytuacji biznesowej.
Przez ostatnie lata sklepy internetowe przekazywały logistykę zewnętrznym firmom dopiero w momencie, kiedy pojawiał się nagły wzrost zamówień uniemożliwiający realizację zamówień w terminie i w jakości, do której przyzwyczajeni byli klienci. Obecnie prowadzenie konkurencyjnej działalności e-commerce jest na tyle wymagające, że sprzedawcy znacznie chętniej zlecają zarządzanie logistyką doświadczonym operatorom. Nie czekają na problemy z wydajnością, ale zapobiegają ich powstawaniu, przy okazji podnosząc jakość świadczonych usług i redukując koszty logistyczne.
Jeśli czujesz, że nie nadążasz już z samodzielną obsługą zamówień, a nie chcesz inwestować w dodatkowe zasoby i personel, to idealny moment na skorzystanie z outsourcingu logistyki. Jeżeli nadajesz od 200 do 1000 przesyłek miesięcznie, oferta zewnętrznego operatora okaże się dla Ciebie prawdopodobnie bardziej opłacalna niż zarządzanie tym obszarem we własnym zakresie. Pamiętaj jednak, że usługi te bardzo łatwo dostosujesz do swojej aktualnej sytuacji biznesowej, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z nich nawet na wcześniejszym etapie rozwoju firmy.
Sprawdzony partner w logistyce kontraktowej jest jak grafik przy tworzeniu strony lub plakatu. Wystarczy, że przedstawisz swoje oczekiwania oraz potrzeby, a specjalista w swoim fachu osadzi to w rzeczywistości i pomoże Ci osiągnąć wymarzone cele. Wypełnij więc formularz kontaktowy M.B.B. Logistics i zobacz, jak możemy pomóc Ci w zarządzaniu logistyką sklepu internetowego!
[…] internetowego ma możliwość weryfikacji stanów magazynowych i postępów w obsłudze zamówień. Operator logistyczny zajmuje się również takimi procesami jak między […]
[…] (ang. spełnienie, realizacja) to w e-commerce proces realizacji zamówień przez zewnętrznego operatora logistycznego. Taka usługa obejmuje magazynowanie towarów, pakowanie zamówień, wysyłkę produktów do […]
[…] internetowych z różnych branż. Kluczem do sukcesu będzie jednak znalezienie odpowiedniego operatora logistycznego, który świadczy usługi dostosowane do specyfiki […]
[…] realizacja zamówień i stany magazynowe zależne od operatora logistycznego, musisz mieć pewność co do swojego dostawcy usług, potrzeba ustalenia standardów realizacji i […]
[…] Coraz większe możliwości systemów informatycznych wykorzystywanych w logistyce każą nam zakładać, że ich znaczenie dla przedsiębiorców będzie cały czas wzrastać. Już teraz warto zainteresować się wydajnym oprogramowaniem ERP lub WMS, aby zoptymalizować kluczowe procesy w swojej firmie. Jeśli inwestycja w takie technologie jest poza Twoim zasięgiem, zawsze możesz zdecydować się na outsourcing logistyki i robić dobry użytek z bogatych zasobów wybranego operatora logistycznego! […]
[…] się na określonych segmentach rynku (np. e-commerce). Faktem jest, że bardzo szeroka oferta operatorów logistycznych pozwala każdemu przedsiębiorcy znaleźć usługi outsourcingowe idealnie dostosowane do jego […]
[…] Wraz z rosnącą świadomością konsumentów właściciele sklepów internetowych stają przed coraz nowszymi wyzwaniami. Rynek e-commerce wymaga od nich ciągłego doskonalenia ofert, a jednym z rozwiązań, które mogą w tym pomóc, jest outsourcing logistyki. Usługi tego typu świadczone są przez wyspecjalizowane firmy logistyczne, zajmujące się m.in. magazynowaniem towarów, kompletacją zamówień i dostawą przesyłek do odbiorców końcowych. Z naszego artykułu dowiesz się więcej o tym, jak działają operatorzy logistyczni! […]
[…] Koszty transportu – w przypadku fulfillmentu możesz korzystać z kontraktów posiadanych przez operatora logistycznego, zyskując lepszą cenę oraz szybszą realizację wysyłki.7. Możliwość dostosowania „mocy […]
[…] Przekłada się to również na niższy koszt usług w przypadku wybrania usług zewnętrznego operatora logistycznego. Tutaj proces przebiega w etapach: Dostawa paczek -> sortowanie -> przekazanie do […]
15 Comments
Fulfillment – czym jest, jak działa i ile kosztuje? | M.B.B. Logistics
[…] internetowego ma możliwość weryfikacji stanów magazynowych i postępów w obsłudze zamówień. Operator logistyczny zajmuje się również takimi procesami jak między […]
Fulfillment dla e-commerce – jak działa, jakie daje korzyści? | M.B.B. Logistics
[…] (ang. spełnienie, realizacja) to w e-commerce proces realizacji zamówień przez zewnętrznego operatora logistycznego. Taka usługa obejmuje magazynowanie towarów, pakowanie zamówień, wysyłkę produktów do […]
Logistyka sklepu internetowego – jaki model wybrać? | M.B.B. Logistics
[…] internetowych z różnych branż. Kluczem do sukcesu będzie jednak znalezienie odpowiedniego operatora logistycznego, który świadczy usługi dostosowane do specyfiki […]
Fulfillment w Polsce – Jak rozwija się usługa? | M.B.B. Logistics
[…] udogodnienia. Stanowi bowiem kompleksowe rozwiązanie, świadczone przez wyspecjalizowanego operatora logistycznego i obejmujące między […]
Outsourcing logistyczny – kiedy się opłaca? | M.B.B. Logistics
[…] to oznacza dla e-sklepu w przypadku współpracy ze sprawdzonym i doświadczonym operatorem logistycznym korzystającym z […]
Logistyka e-commerce – jaką strategię wybrać? | M.B.B. Logistics
[…] realizacja zamówień i stany magazynowe zależne od operatora logistycznego, musisz mieć pewność co do swojego dostawcy usług, potrzeba ustalenia standardów realizacji i […]
Usługi magazynowe – kompleksowa obsługa logistyczna | M.B.B. Logistics
[…] zamówień i zarządzanie biznesem. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działalności operatorów logistycznych, koniecznie zapoznaj się z naszym […]
Logistyka – co to jest i jakie są rodzaje logistyki? | M.B.B. Logistics
[…] logistyka. Prowadząc własny sklep internetowy, dobrze zastanów się więc nad wyborem operatora, z którym będziesz współpracować w tym […]
Systemy informatyczne w logistyce i magazynie | M.B.B. Logistics
[…] Coraz większe możliwości systemów informatycznych wykorzystywanych w logistyce każą nam zakładać, że ich znaczenie dla przedsiębiorców będzie cały czas wzrastać. Już teraz warto zainteresować się wydajnym oprogramowaniem ERP lub WMS, aby zoptymalizować kluczowe procesy w swojej firmie. Jeśli inwestycja w takie technologie jest poza Twoim zasięgiem, zawsze możesz zdecydować się na outsourcing logistyki i robić dobry użytek z bogatych zasobów wybranego operatora logistycznego! […]
Procesy logistyczne – jak przebiegają w przedsiębiorstwie? | M.B.B. Logistics
[…] się na określonych segmentach rynku (np. e-commerce). Faktem jest, że bardzo szeroka oferta operatorów logistycznych pozwala każdemu przedsiębiorcy znaleźć usługi outsourcingowe idealnie dostosowane do jego […]
Usługi logistyczne – definicja i rodzaje | M.B.B. Logistics
[…] zamówień i zarządzanie biznesem. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działalności operatorów logistycznych, koniecznie zapoznaj się z naszym […]
Firma logistyczna – czym się zajmują firmy logistyczne? | M.B.B. Logistics
[…] Wraz z rosnącą świadomością konsumentów właściciele sklepów internetowych stają przed coraz nowszymi wyzwaniami. Rynek e-commerce wymaga od nich ciągłego doskonalenia ofert, a jednym z rozwiązań, które mogą w tym pomóc, jest outsourcing logistyki. Usługi tego typu świadczone są przez wyspecjalizowane firmy logistyczne, zajmujące się m.in. magazynowaniem towarów, kompletacją zamówień i dostawą przesyłek do odbiorców końcowych. Z naszego artykułu dowiesz się więcej o tym, jak działają operatorzy logistyczni! […]
Koszty magazynowania – co się na nie składa i jak je obliczyć? | M.B.B. Logistics
[…] Koszty transportu – w przypadku fulfillmentu możesz korzystać z kontraktów posiadanych przez operatora logistycznego, zyskując lepszą cenę oraz szybszą realizację wysyłki.7. Możliwość dostosowania „mocy […]
Magazynowanie – definicja, fazy procesu magazynowania | M.B.B. Logistics
[…] Przekłada się to również na niższy koszt usług w przypadku wybrania usług zewnętrznego operatora logistycznego. Tutaj proces przebiega w etapach: Dostawa paczek -> sortowanie -> przekazanie do […]
Obsługa sklepu internetowego – jak zadbać o klienta? | M.B.B. Logistics
[…] obowiązków operatora logistycznego może różnić się w zależności od profilu firmy i potrzeb sprzedawcy. Firmy tego typu oferują […]