E-commerce – czym jest i jak działa handel elektroniczny? | M.B.B. Logistics

E-commerce – co to jest, czyli jak działa sprzedaż internetowa?

E-commerce od kilku lat to już nie tylko definicja określająca metodę sprzedaży. Jest to styl prowadzenia biznesu, komunikacji oraz wszystkiego co ma związek z początkiem „e”: e-kupujący, e-sklep, e-biznes. Coraz większa dostępność do internetu, pandemia oraz zwiększenie świadomości technologicznej wśród ludzi sprawiło, że zakupy w sieci stały się tak łatwe i popularne jak wizyta w osiedlowym „blaszaku”. Stajemy się e-kupcami nie tylko z powodu ceny, ale głównie ze względu na wygodę oraz obecność e-commerce w formie fizycznej.

E-commerce – co to jest?

E-commerce (ang. electronic commerce;  handel elektroniczny) to zakup i sprzedaż towarów/usług lub przesyłanie funduszy lub danych za pośrednictwem sieci elektronicznej, głównie internetu.

Pojęcia e-biznes oraz e-commerce coraz częściej używane są zamiennie, odnosząc się do prowadzenia działalności polegającej na handlu w internecie.

Rodzaje handlu elektronicznego ze względu na strony biorące w nim udział

Analizując występujące relacje pomiędzy stronami rozróżniamy 6 najczęściej występujących typów e-commerce: B2B, B2C, C2C, C2B, B2A, C2A. My zajmiemy się trzema najpopularniejszymi omawiając każdy z nich.

Sprzedaż B2B

Jest to relacja e-biznesowa w której sprzedaż usług/towarów następuję pomiędzy dwiema lub więcej firmami.
Rozwinięcie skrótu: B2B – business to business

Sprzedaż B2C

Sprzedawcą jest firma, a kupującym konsument (nie prowadzący działalności), np. za pomocą sklepu online lub platform sprzedażowych.
Rozwinięcie skrótu: B2C – business to consumer.

Sprzedaż C2C

Sprzedaż produktów lub towarów występuję pomiędzy konsumentami. Takie transakcje możliwe są np. w marketplace’ach w których można wystawiać swoje produkty – np. koszulki, rzeczy używane.
Rozwinięcie skrótu: C2C – consumer to consumer

Modele biznesowe w e-commerce

Internet jako nieograniczona przestrzeń posiada nieskończoną ilość miejsc w których można prowadzić handel. Dzięki obraniu strategii omnichannel – sprzedawcy wystawiają swoje oferty w wielu miejscach na raz, docierając do klienta wszędzie tam gdzie spędza najwięcej czasu.

Sklepy internetowe

Sprzedaż następuje we własnej witrynie sprzedawcy lub jego przedstawiciela. Zamówienie zostaje złożone poprzez stronę oraz przekazane do realizacji. Komunikacja i sprzedaż występują tylko za pomocą strony www.

Aukcje internetowe

Zakup realizowany jest na portalu aukcyjnym na którym swoje towary/usługi wystawia wielu sprzedawców. Obsługą płatności, oferty oraz realizacją zamówienia zajmuję się portal obsługujący aukcje.

Marketplace

Jest platformą pośredniczącą w sprzedaży na której wystawiana jest oferta, prowadzona jest sprzedaż/zakup, a realizacja zamówienia następuję po stronie sprzedającego lub platformy. Marketplace może być powiązany z aplikacjami lub tworzyć aplikację na telefon lub inne urządzenie.

Zakupy grupowe

Jest formą zakupów od sprzedawcy w której grupa konsumentów (ograniczona lub wyznaczona) może skorzystać z zakupu za pomocą strony internetowej lub pośrednika. Niższa cena jest oferowana tylko dla wybranej grupy

Kluby zakupowe

Rodzaj zakupów internetowych z ofertami ograniczonymi czasowo oraz dostępnymi tylko dla zarejestrowanych użytkowników (klubowiczów). Atrakcyjna cena jest dostępna tylko dla tych użytkowników.

Porównywarki cen

Jest to rodzaj serwisu internetowego który zbiera informację na temat cen tych samych produktów wystawionych na różnych stronach w sieci. Pozwala on porównywać, klasyfikować oferty wg. indywidualnych zestawień.

Multistore

To rozwiązanie pozwala zarządzać wieloma sklepami w jednej platformie. Na przykład może łączyć sklep wyłącznie z butami oraz odzieżą, a zakupy w obu integrować do jednego miejsca.

Modele logistyczne w e-commerce

Logistyka dla e-commerce to również szeroki wachlarz usług dla całej branży – zostały one dostosowane do sposobu współpracy sprzedawcy z dostawcą oraz sprzedawcy z klientem, jego możliwości finansowych czy towaru.

Poniżej opisujemy najpopularniejsze rozwiązania:

1. Własny magazyn – sprzedaż, wysyłka, magazynowanie realizowane jest przez sprzedawcę.
2. Dropshipping – wysyłka z hurtowni bezpośrednio do klienta z pominięciem procesu magazynowania. Ty: Sprzedajesz towary, Hurtownia: wysyła.
3. Pseudo just-in-time -Ty: wystawiasz całą ofertę dostępną u dostawcy z określeniem daty ważności, składasz zamówienie w momencie zakupu przez klienta; Producent: wysyła towar.
4. Cross-docking – pominięcie procesu magazynowania; wysyłka odbywa się z jednego miejsca (centrum logistycznego) do wielu odbiorców.
5. Fulfillment – magazynowanie, logistyka, realiazacja zamówień i wysyłka zostają przekazane w ręce zewnętrznego dostawcy usług który odpowiada za te wszystkie operacje.

Czy warto zacząć prowadzić biznes w branży e-commerce?

W dzisiejszym świecie, jeżeli nie ma Ciebie w internecie to nie istniejesz – dotyczy to osób fizycznych oraz firm. Prowadzenie lokalnego sklepu, nawet bez strony internetowej ale np. z Fanpage’m w portalu społecznościowym możemy już podciągnąć pod e-commerce. Działalność w handlu elektronicznym jest z pewnością opłacalna – zwiększa się swoją rozpoznawalność, nie ogranicza Ciebie żadna forma czy lokalizacja, a prowadząc swój własny sklep zwiększasz swoją dostępność dla klientów.

W przypadku skupienia się tylko na e-commerce Twój biznes możesz prowadzić z domu, nie posiadając magazynu, sklepu fizycznego czy inwestując wielkich pieniędzy. Większość platform sprzedażowych czy rozwiązań dla e-sklepów jest bezpłatna lub opiera się na niskim nakładzie finansowym, ma to zachęcić do wystawiania ofert oraz korzystania z wybranej metody sprzedaży.

Bez względu na to jakie masz podejście do e-commerce, z pewnością zyskasz i będziesz mógł podjąć rękawicę w wybranej branży.

Jak zacząć sprzedawać w internecie?

Swoje rozmyślania na temat rozpoczęcia sprzedaży w internecie należy rozpocząć od produktu jaki chcesz zaoferować klientom. Rodzaj towaru będzie miał wpływ na to jak dużej grupie będziesz mógł go zaoferować oraz gdzie wystawiać swoje oferty oraz to co sprawi, że ktoś zainteresuje się zakupem – cena, innowacyjność, popularność czy może renoma marki.

Kolejny krok do którego możesz przejść po wybraniu towaru to miejsce w którym będzie on dostępny. Twoja oferta musi trafiać do wielu osób, jednak pojawiać się tam gdzie przebywają potencjalni klienci – social media, marketplace’y czy platformy sprzedażowe/własna strona. Wybór jest uzależniony od odbiorców oraz zawężenia grupy docelowej.

Na równi z otwarciem sklepu należałoby rozpocząć działania promocyjne – po wykonaniu researchu wśród odbiorców, będziesz wiedział gdzie otworzyć sklep i gdzie ma pojawić się reklama. Musi być ona skuteczna, tak aby przyciągnąć jak najwięcej kliknięć.

Ostatni krok przed ułożeniem biznes-planu to metoda obsługi logistycznej: własna, zewnętrzna, pół na pół. Tutaj decydującym czynnikiem będzie koszt oraz Twoje podejście do odpowiedzialności za wysyłkę, realizację zamówienia czy towar.

Jakie czynniki wpływają na sukces w branży e-commerce?

Analiza rynku oraz rentowności przedsięwzięcia uchroni Ciebie od straty pieniędzy lub nietrafionej inwestycji

marketingowa, zakupowa, rozwojowa… tak naprawdę wszystko co dotyczy planów na rozwój Twojej firmy musi ze sobą współgrać i tworzyć plan, który zapewni długofalowy rozwój oraz przygotuję Ciebie na różne ewentualności.

Sposób wysyłki ma wpływ na końcową cenę transakcji oraz zadowolenie klienta.

Działań oraz rozwoju. Inwestując środki analizuj czy są one warte swojego przeznaczenia czy panującej sytuacji.

 do Ciebie, marki, firmy. Bądź godny zaufania, a klienci będą coraz częściej odwiedzali Twój sklep oraz

Twój kontrahent jest najważniejszy, a w przypadku zaopiekowania się nim w odpowiedni sposób otrzymujesz: darmową reklamę, feedback z informacją co możesz poprawić lub co działa, rozwijasz swoją firmę w oparciu o jego doświadczenia zakupowe czy to w jaki sposób korzysta z Twojego sklepu

Trendy w e-commerce

Zmiany w zachowaniu klientów
Można powiedzieć, że jest to stała zmienna wpływająca na trendy w rynku e-commerce. Co roku klienci reagują inaczej na globalne i lokalnie występujące sytuacje – kryzys globalny spowodował ograniczenie podróży, zakupów budowlanych czy produktów do dekoracji domu co również przekłada się na decyzje zakupowe.
Mobile Commerce
Prawie dla każdego z nas smartfony stały się częścią życia codziennego – służą nie tylko do pracy czy komunikacji ze znajomymi, ale również do zakupów. Sklepy internetowe cieszące się największą popularnością zainwestowały w optymalizację oraz odpowiednią responsywność dla urządzeń mobilnych, co ułatwia zakupy oraz przeglądanie produktów.
Social Commerce
Sprzedaż za pomocą popularnych aplikacji społecznościowych? To już się dzieje – poza przeglądaniem postów czy filmików, możesz również dokonać zakupów.
Treści wideo oraz Live-Shopping
Przeglądając w aplikacjach filmiki masz również okazję dokonać zakupów: poprzez oznaczenie produktów w filmach wideo czy biorąc udział w relacjach live, w trakcie których sprzedawca oferuję swoje towary, a Ty masz okazję zobaczyć je „na żywo”.
Wyszukiwanie głosowe
Urządzenia mobilne pozwalają nam wyszukiwać lub wprowadzać hasła za pomocą głosu – wszystko w trosce o naszą wygodę i oszczędność czasu. Uzyskany wynik za pomocą wyszukiwania głosowego, skraca drogę do zakupu towaru – co ważne w tym roku aż 70% wyszukiwani głosowych za pomocą Google Assistant było składane w języku potocznym.
Omnichannel
Wystawianie ofert tego samego towaru w wielu miejscach ułatwia zakup i pozwala kontynuować wcześniej podejmowaną decyzję. Jest to również idealne rozwiązanie dla sklepów internetowych, które mogą obsługiwać wszystkie transakcje z jednego miejsca.
Cross-border
Rozszerzenie swojej działalności do sprzedaży na innym kraju jest łatwiejsze w przypadku internetu, który nie posiada ograniczeń i granic. Kolejny rynek sprzedaży jest wyzwaniem, ale może poskutkować pozyskaniem kolejnych klientów.
Odpowiedzialny e-commerce
Ekologia i wszystko co z nią związane jest bardzo ważna dla całego handlu elektronicznego – konsumentów, przewoźników, operatorów logistycznych, producentów opakowań oraz towarów. Wszystkie te działania dostrzegane są wzajemnie pomiędzy stronami, a korzysta na tym nasza Ziemia.
Łańcuch dostaw
Zapewnienie płynności w dostawach jest kluczowym czynnikiem jaki wpływa na Twoją pozycję w stosunku do konkurencji. Pandemia, zamknięcie granic, lockout oraz inne ostatnio coraz występujące sytuacje sprawiają, że wiele e-biznesów woli zabezpieczyć zapasy i korzystać z nich zamiast martwić się o kolejny termin dostawy.
Previous
Next

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00