Magazyn dla e-commerce – fulfillment czy magazyn własny? | M.B.B. Logistics

Własny magazyn e-commerce czy fulfillment? – Co wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Posiadanie przestrzeni magazynowej w e-commerce jest niezbędne prowadząc biznes, chcący konkurować z innymi sprzedawcami. Przechowywanie większej ilości towaru zabezpiecza przed zaburzeniem w łańcuchach dostaw oraz pozwala szybciej realizować zamówienia. Własny magazyn czy fulfillment – która z opcji jest korzystniejsza?

Własny magazyn e-commerce a fulfillment

Poszukując w internecie rozwiązań usprawniających logistykę dla e-sklepów można trafić na zwolenników własnego magazynu z systemami obsługującymi tylko jednego klienta oraz tych drugich – przekazujących wszystkie czynności do zewnętrznego operatora. Dla wszystkich poszukujących różnic i podsumowania przedstawiamy charakterystykę obu rozwiązań.

Własna gospodarka magazynowa – na czym polega prowadzenie własnego magazynu e-commerce?

Magazyn to nie tylko budynek jako fizyczna forma, ale również system w którym znajdują się informacje dotyczące towarów.

Posiadanie budynku powinno być połączone z systemem informatycznym, który w prosty i precyzyjny sposób pozwala na wprowadzenie i uzyskanie informacji – stanu, wymiarów, lokacji (system WMS). System informatyczny wymaga dopracowania do specyfiki działalności oraz szkolenia pracowników, jednak dzięki temu otrzymujesz pełną kontrolę nad inwentarzem.

Przejdźmy do magazynu jako budynku – musi on spełniać funkcje logistyczne i umożliwiać rozładunek, magazynowanie, pakowanie i załadunek. Do tego potrzebni są przeszkoleni pracownicy, sprzęt potrzebny do transportu oraz odpowiednia infrastruktura czy systemy bezpieczeństwa.

Outsourcing logistyki sklepu internetowego - na czym polega fulfillment?

Jest to usługa polegająca na przekazaniu w ręce zewnętrznego operatora logistycznego wszystkich czynności dotyczących realizacji zamówień.

W skład takiej usługi wchodzą: przyjęcie towaru od producenta, magazynowanie, pakowanie, wysyłka czy przyjęcie zwrotów.  Stworzony jest dla firm opierających swoją sprzedaż o własne stany magazynowe i zlecające realizacje wszystkich procesów zewnętrznemu podmiotowi.

Dla kogo własny magazyn e-commerce?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Własne magazyny e-commerce posiadają duże i małe firmy, niezależnie od gałęzi e-commerce. W tym przypadku samodzielność zyskuje e-sklep rezygnując z obsługi operatora logistycznego, ale ponosząc również odpowiedzialność za tą część biznesu.

Zalety własnego magazynu e-commerce

Z pewnością jest to kontrola nad własnym towarem, przebiegiem procesów i oczekiwaną jakością. Wszystkie operacje zostają dopasowane pod Ciebie i realizowane są w taki sposób jaki sobie wymyślisz i opracujesz.

Regały, półki, kartony, pracownicy – tutaj wszystko zależy od Ciebie i od Twoich upodobań. Możesz opracować własny sposób pakowania i magazynowania.

Wady własnego magazynu e-commerce

To co jest zaletą, może stać się również wadą dla wielu z przedsiębiorców chcących skupić się na rozwoju biznesu, a nie pakowaniu paczek.

Musisz opracować własny system obsługi towaru, tak aby mieć nad nim kontrolę. Kolejna rzecz do organizacji to sposób realizacji zamówienia. Do tego dochodzą kwestie finansowe – utrzymanie magazynu, pracowników czy systemów magazynowych, szkolenia, materiały do pakowania (częsty problem z dostępem do kartonów), własne umowy z przewoźnikami.

Odpowiadając za sklep z własnym magazynem spada na Ciebie również logistyka sklepu internetowego oraz organizacja magazynu e-commerce, a jest to jedna z ważniejszych składowych wpływających na ocenę klienta czy poniesione koszty w podsumowaniu zysków i strat e-biznesu.

Dla kogo fulfillment?

Outsourcing logistyki oznacza nic innego jak przerzucenie czynności związanych z towarami, dostawami i realizacją zamówień czy dostaw przez firmę zewnętrzną. Rozwiązanie to cieszy się coraz większą popularnością, a wybór ten podyktowany jest indywidualnymi potrzebami każdego z kierujących sklepem internetowym.

Zalety przekazania logistyki sklepu internetowego firmie zewnętrznej

  • Ograniczenie kosztów takich jak: utrzymanie magazynu, pracowników, zakup materiałów do pakowania jest ponoszona przez wielu klientów zamiast jedną firmę.
  • Atrakcyjne ceny i warunku dostaw do klientów.
    Dzięki dużej ilości realizowanych przesyłek przez centrum logistyczne, jej klienci otrzymują lepsze oferty. Zasada działania jak w przypadku “hurtowni wysyłek”.
  • Realizacja wszystkich procesów w jednym miejscu.
     W jednej lokalizacji towar jest magazynowany, pakowany oraz wysyłany, przyśpieszając realizację i dostawę zamówień.
  • Procesy dostosowane do Twojej działalności.
    Większa ilość zamówień, peak-season, Black Friday? Magazyn jest gotowy na każdą ewentualność, dzięki odpowiedniemu planowaniu procesów.
  • Kontrola stanów magazynowych oraz realizacji zamówień.
    System OMS (zarządzanie zamówieniami) oraz WMS (gospodarka magazynowa), pozwala na monitorowanie ilości towarów oraz postępu w realizacji zleceń od klientów.
  • Integracja z systemami sprzedażowymi
    Przekazywanie statusu zamówienia oraz numeru śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym.

Wady przekazania logistyki sklepu internetowego firmie zewnętrznej

Korzystając z usług zewnętrznego operatora logistycznego musimy mieć zaufanie o do jego jakości oraz renomy. Problemy centrum logistycznego oznaczają nasze problemy, przekładające się na opinię klientów. Brak odbiorów przez przewoźników, brak materiałów do pakowania, zbyt wolna realizacja zamówień – tutaj klient oceni naszą pracę negatywnie, co przełoży się na ocenę naszych działań.

Dla wymagających klientów kwestia sposobu realizacji zamówień może nie odzwierciedlać jego oczekiwań. Opakowania, operacje i sposób pakowania są dostosowane do wielu klientów oraz przewoźników, tak aby przyśpieszyć proces realizacji i ograniczyć powroty przesyłek od przewoźników –  dla klientów z indywidualnym podejściem i sposobem pakowania może być to problem lub taka usługa z racji „wyjątkowości” będzie dodatkowo naliczana i przekładana na czas jaki potrzebny będzie do przetworzenia jednego zamówienia.

Koszt fulfillmentu i prowadzenia własnego magazynu e-commerce – co się bardziej opłaca?

Przyjmijmy że fulfillment i własny magazyn to rodzaje sklepów. Fulfillment to hurtownia lub sieć hurtowni sprzedająca wiele produtków, a własny magazyn to zwykły sklep obsługujący jeden rodzaj towarów – gdzie będzie taniej? Z pewnością tam gdzie klientów jest więcej i ilości zamawianego towaru u producentów, dzięki temu cena zakupu dla sklepu jest niższa.

W przypadku fulfillmentu obsługiwanych jest wielu klientów i wysyłana ogromna ilość przesyłek, a pozwala to rozłożyć koszty magazynu, pracowników, czy pozostałych składowych kosztów związanych z magazynowaniem i realizacją zamówień na wielu klientów – co powoduje niski koszt realizacji. Kolejna, bardzo ważna składowa ceny dla klienta końcowego to wysokość kwoty za wysyłkę – centrum logistyczne z dużym wolumenem jest dla przewoźników „łakomym kąskiem” i z tego powodu oferują takim podmiotom niskie ceny wysyłki, które otrzymują klienci fulfillmentów.

Własny magazyn oznacza przyjęcie na siebie kosztów stałych oraz tych związanych z wysyłką, które są większe dla prywatnych klientów, a mała ilość zamówień oznacza wyższe ceny oraz dłuższy termin realizacji zamówień np. na kartony u dostawców. Samodzielność i chęć sprawowania kontroli nad logistyką i towarem jest obciążona większymi kosztami.

Odpowiedź: Pod kątem finansowym koszty operacji i magazynowania są niższe w centrum logistycznym.

Jaki model prowadzenia logistyki e-commerce będzie zatem właściwy?

Wszystko zależy od Ciebie – chcesz mieć kontrolę nad każdym procesem i każdym elementem realizacji zamówienia, mieć swój magazyn i swój sposób pakowania czy układania towaru na półkach? Musisz wziąć koszty na siebie. Tylko na siebie.

Chcąc oszczędzić pieniądze i zaoferować lepsze ceny realizacji zamówień oraz wysyłki, powinieneś skorzystać z fulfillmentu, którego działalność skupia się tylko na tych operacjach. Co ważne, doświadczone centrum logistyczne posiada krótki czas realizacji zamówień oraz wysokie standardy – które odpowiadają kupującym i sprzedawcom. Odczujesz zdjęcie z siebie czynności związanych z prowadzeniem magazynu, a Twoi klienci zyskają lepszą jakość realizacji lub jej poziom zostanie utrzymany.

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00