Własny magazyn e-commerce czy fulfillment? – Co wybrać dla swojego sklepu internetowego?
Posiadanie przestrzeni magazynowej w e-commerce jest niezbędne prowadząc biznes chcący konkurować z innymi sprzedawcami. Przechowywanie większej ilości towaru zabezpiecza przed zaburzeniem w łańcuchach dostaw oraz pozwala szybciej realizować zamówienia. Własny magazyn e-commerce czy fulfillment – która z opcji jest korzystniejsza?
Własny magazyn e-commerce a fulfillment
Poszukując w internecie rozwiązań usprawniających logistykę dla e-sklepów można trafić na zwolenników własnego magazynu z systemami obsługującymi tylko jednego klienta oraz tych drugich – przekazujących wszystkie czynności do zewnętrznego operatora logistycznego. Dla wszystkich poszukujących różnic i podsumowania przedstawiamy charakterystykę obu rozwiązań.
Własna gospodarka magazynowa – na czym polega prowadzenie własnego magazynu e-commerce?
Magazyn to nie tylko budynek jako fizyczna forma, ale również system w którym znajdują się informacje dotyczące towarów.
Posiadanie budynku powinno być połączone z systemem informatycznym, który w prosty i precyzyjny sposób pozwala na wprowadzenie i uzyskanie informacji – stanu, wymiarów, lokacji (system WMS). System informatyczny w magazynie wymaga dopracowania do specyfiki działalności oraz szkolenia pracowników, jednak dzięki temu otrzymujesz pełną kontrolę nad inwentarzem.
Przejdźmy do magazynu jako budynku – musi on spełniać funkcje logistyczne i umożliwiać rozładunek, magazynowanie, pakowanie i załadunek. Do tego potrzebni są przeszkoleni pracownicy, sprzęt potrzebny do transportu oraz odpowiednia infrastruktura czy systemy bezpieczeństwa.
Outsourcing logistyki sklepu internetowego - na czym polega fulfillment?
Jest to usługa polegająca na przekazaniu w ręce zewnętrznego operatora logistycznego wszystkich czynności dotyczących realizacji zamówień.
W skład takiej usługi wchodzą: przyjęcie towaru od producenta, magazynowanie, pakowanie, wysyłka czy przyjęcie zwrotów. Stworzony jest dla firm opierających swoją sprzedaż o własne stany magazynowe i zlecające realizacje wszystkich procesów zewnętrznemu podmiotowi.
Fulfillment dla e-commerce!Przyśpiesz z nami swój biznes!
Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Własne magazyny e-commerce posiadają duże i małe firmy, niezależnie od gałęzi e-commerce. W tym przypadku samodzielność zyskuje e-sklep rezygnując z obsługi operatora logistycznego, ale ponosząc również odpowiedzialność za tą część biznesu.
Zalety własnego magazynu e-commerce
Z pewnością jest to kontrola nad własnym towarem, przebiegiem procesów i oczekiwaną jakością. Wszystkie operacje zostają dopasowane pod Ciebie i realizowane są w taki sposób, jaki sobie wymyślisz i opracujesz.
Regały, półki, kartony, pracownicy – tutaj wszystko zależy od Ciebie i od Twoich upodobań. Możesz opracować własny sposób pakowania i magazynowania.
Wady własnego magazynu e-commerce
To co jest zaletą, może stać się również wadą dla wielu z przedsiębiorców chcących skupić się na rozwoju biznesu, a nie pakowaniu paczek.
Musisz opracować własny system obsługi towaru, tak aby mieć nad nim kontrolę. Kolejna rzecz do organizacji to sposób realizacji zamówienia. Do tego dochodzą kwestie finansowe – utrzymanie magazynu, pracowników czy systemów magazynowych, szkolenia, materiały do pakowania (częsty problem z dostępem do kartonów), własne umowy z przewoźnikami.
Odpowiadając za sklep z własnym magazynem spada na Ciebie również logistyka sklepu internetowego oraz organizacja magazynu e-commerce, a jest to jedna z ważniejszych składowych wpływających na ocenę klienta czy poniesione koszty w podsumowaniu zysków i strat e-biznesu.
Dla kogo fulfillment?
Outsourcing logistyki oznacza nic innego jak przerzucenie czynności związanych z towarami, dostawami i realizacją zamówień czy dostaw przez firmę zewnętrzną. Rozwiązanie to cieszy się coraz większą popularnością, a wybór ten podyktowany jest indywidualnymi potrzebami każdego z kierujących sklepem internetowym.
Ograniczenie kosztów takich jak: utrzymanie magazynu, pracowników, zakup materiałów do pakowania jest ponoszona przez wielu klientów zamiast jedną firmę.
Atrakcyjne ceny i warunku dostaw do klientów. Dzięki dużej ilości realizowanych przesyłek przez centrum logistyczne, jej klienci otrzymują lepsze oferty. Zasada działania jak w przypadku “hurtowni wysyłek”.
Realizacja wszystkich procesów w jednym miejscu. W jednej lokalizacji towar jest magazynowany, pakowany oraz wysyłany, przyśpieszając realizację i dostawę zamówień.
Procesy dostosowane do Twojej działalności. Większa ilość zamówień, peak-season, Black Friday? Magazyn jest gotowy na każdą ewentualność, dzięki odpowiedniemu planowaniu procesów.
Kontrola stanów magazynowych oraz realizacji zamówień. System OMS (zarządzanie zamówieniami) oraz WMS (gospodarka magazynowa), pozwala na monitorowanie ilości towarów oraz postępu w realizacji zleceń od klientów.
Integracja z systemami sprzedażowymi Przekazywanie statusu zamówienia oraz numeru śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym.
Korzystając z usług zewnętrznego operatora logistycznego musimy mieć zaufanie o do jego jakości oraz renomy. Problemy centrum logistycznego oznaczają nasze problemy, przekładające się na opinię klientów. Brak odbiorów przez przewoźników, brak materiałów do pakowania, zbyt wolna realizacja zamówień – tutaj klient oceni naszą pracę negatywnie, co przełoży się na ocenę naszych działań.
Dla wymagających klientów kwestia sposobu realizacji zamówień może nie odzwierciedlać jego oczekiwań. Opakowania, operacje i sposób pakowania są dostosowane do wielu klientów oraz przewoźników, tak aby przyśpieszyć proces realizacji i ograniczyć powroty przesyłek od przewoźników – dla klientów z indywidualnym podejściem i sposobem pakowania może być to problem lub taka usługa z racji „wyjątkowości” będzie dodatkowo naliczana i przekładana na czas jaki potrzebny będzie do przetworzenia jednego zamówienia.
Koszt fulfillmentu i prowadzenia własnego magazynu e-commerce
– co się bardziej opłaca?
Przyjmijmy że fulfillment i własny magazyn to rodzaje sklepów. Fulfillment to hurtownia lub sieć hurtowni sprzedająca wiele produtków, a własny magazyn to zwykły sklep obsługujący jeden rodzaj towarów – gdzie będzie taniej? Z pewnością tam gdzie klientów jest więcej i ilości zamawianego towaru u producentów, dzięki temu cena zakupu dla sklepu jest niższa.
W przypadku fulfillmentu obsługiwanych jest wielu klientów i wysyłana ogromna ilość przesyłek, a pozwala to rozłożyć koszty magazynu, pracowników, czy pozostałych składowych kosztów związanych z magazynowaniem i realizacją zamówień na wielu klientów – co powoduje niski koszt realizacji. Kolejna, bardzo ważna składowa ceny dla klienta końcowego to wysokość kwoty za wysyłkę – centrum logistyczne z dużym wolumenem jest dla przewoźników „łakomym kąskiem” i z tego powodu oferują takim podmiotom niskie ceny wysyłki, które otrzymują klienci fulfillmentów.
Własny magazyn oznacza przyjęcie na siebie kosztów stałych oraz tych związanych z wysyłką, które są większe dla prywatnych klientów, a mała ilość zamówień oznacza wyższe ceny oraz dłuższy termin realizacji zamówień np. na kartony u dostawców. Samodzielność i chęć sprawowania kontroli nad logistyką i towarem jest obciążona większymi kosztami.
Odpowiedź: Pod kątem finansowym koszty operacji i magazynowania są niższe w centrum logistycznym.
Jaki model prowadzenia logistyki e-commerce będzie zatem właściwy?
Wszystko zależy od Ciebie – chcesz mieć kontrolę nad każdym procesem i każdym elementem realizacji zamówienia, mieć swój magazyn i swój sposób pakowania czy układania towaru na półkach? Musisz wziąć koszty na siebie. Tylko na siebie.
Chcąc oszczędzić pieniądze i zaoferować lepsze ceny realizacji zamówień oraz wysyłki, powinieneś skorzystać z fulfillmentu dla e-commerce, którego działalność skupia się tylko na tych operacjach. Co ważne, doświadczone centrum logistyczne posiada krótki czas realizacji zamówień oraz wysokie standardy – które odpowiadają kupującym i sprzedawcom. Odczujesz zdjęcie z siebie czynności związanych z prowadzeniem magazynu, a Twoi klienci zyskają lepszą jakość realizacji lub jej poziom zostanie utrzymany.
[…] kosztów — takich jak utrzymanie własnego magazynu e-commerce, pracowników czy zakup materiałów do pakowania. Korzyści finansowe to efekt rozłożenia […]
[…] to specyficzne rozwiązanie polegające na zastąpieniu magazynu e-commerce strefą przeładunkową. W efekcie towary przekazywane są bezpośrednio od dostawców do firm […]
[…] to specyficzne rozwiązanie polegające na zastąpieniu magazynu e-commerce strefą przeładunkową. W efekcie towary przekazywane są bezpośrednio od dostawców do firm […]
[…] jak nie da się jednoznacznie określić kosztów prowadzenia własnego magazynu e-commerce, nie sposób wycenić outsourcingu logistyki. Każdy przypadek okaże się bowiem zupełnie inny. […]
[…] Prowadzenie sklepu internetowego oraz sprzedaż bez własnego magazynu e-commerce jest bardzo częstą praktyką, odciążającą portfele przedsiębiorców oraz pracowników od […]
[…] ponosi jedynie koszty wykorzystywanych aktualnie zasobów. Oznacza to, że nie płaci za najem magazynu e-commerce czy pensje pracowników, kiedy ruch w sklepie spada. W okresach szczytu sprzedaży musi oczywiście […]
[…] za asortyment w magazynie, ale również istotny element budżetu biznesu. Posiadając własny magazyn lub przekazując ten proces w ręce zewnętrznego dostawcy musisz mieć pewność, że to najlepsza […]
[…] to świetne rozwiązanie dla wszystkich, którzy nie chcą i nie potrzebują posiadać własnego magazynu e-commerce, a jego towar jest szybko rotujący – zamówienie -> dostawa od producenta -> wysyłka do […]
[…] zwrotów i ustalenie odpowiednich procedur, uzyskanie ofert od przewoźników i wynajęcie magazynu będzie wymagało dużej ilości czasu oraz środków jakie na to musisz poświęcić. […]
[…] każdy sklep internetowy musi korzystać z jakiejś formy magazynu e-commerce. To obiekt, w którym towary są składowane, przygotowywane do wysyłki i nadawane. Jego […]
Comments are closed.
The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.
13 Comments
Fulfillment – czym jest, jak działa i ile kosztuje? | M.B.B. Logistics
[…] kosztów — takich jak utrzymanie własnego magazynu e-commerce, pracowników czy zakup materiałów do pakowania. Korzyści finansowe to efekt rozłożenia […]
Fulfillment dla e-commerce – jak działa, jakie daje korzyści? | M.B.B. Logistics
[…] własnego magazynu e-commerce (budowa/najem, opłaty, serwis, utrzymanie, […]
Fulfillment w Polsce – Jak rozwija się usługa? | M.B.B. Logistics
[…] to specyficzne rozwiązanie polegające na zastąpieniu magazynu e-commerce strefą przeładunkową. W efekcie towary przekazywane są bezpośrednio od dostawców do firm […]
Logistyka kontraktowa – na czym polega? | M.B.B. Logistics
[…] się, że podczas sezonowych spadków sprzedaży lub niespodziewanych problemów z zaopatrzeniem magazyn e-commerce pochłonie wszystkie Twoje […]
Logistyka sklepu internetowego – jaki model wybrać? | M.B.B. Logistics
[…] to specyficzne rozwiązanie polegające na zastąpieniu magazynu e-commerce strefą przeładunkową. W efekcie towary przekazywane są bezpośrednio od dostawców do firm […]
Cennik fulfillment - Ile kosztuje fulfillment? | M.B.B. Logistics
[…] jak nie da się jednoznacznie określić kosztów prowadzenia własnego magazynu e-commerce, nie sposób wycenić outsourcingu logistyki. Każdy przypadek okaże się bowiem zupełnie inny. […]
Logistyka e-commerce – jaką strategię wybrać? | M.B.B. Logistics
[…] małych biznesów, które obsługują niewielką liczbę zamówień i posiadają/wynajmują magazyn e-commerce w połączeniu z powierzchnią […]
Sklep internetowy bez magazynu – jak działa dropshipping? | M.B.B. Logistics
[…] Prowadzenie sklepu internetowego oraz sprzedaż bez własnego magazynu e-commerce jest bardzo częstą praktyką, odciążającą portfele przedsiębiorców oraz pracowników od […]
Fulfillment w Polsce – Jak rozwija się usługa? | M.B.B. Logistics
[…] ponosi jedynie koszty wykorzystywanych aktualnie zasobów. Oznacza to, że nie płaci za najem magazynu e-commerce czy pensje pracowników, kiedy ruch w sklepie spada. W okresach szczytu sprzedaży musi oczywiście […]
Magazynowanie – definicja, fazy procesu magazynowania | M.B.B. Logistics
[…] za asortyment w magazynie, ale również istotny element budżetu biznesu. Posiadając własny magazyn lub przekazując ten proces w ręce zewnętrznego dostawcy musisz mieć pewność, że to najlepsza […]
Cross-docking – co to jest, jak działa taki system dystrybucji? | M.B.B. Logistics
[…] to świetne rozwiązanie dla wszystkich, którzy nie chcą i nie potrzebują posiadać własnego magazynu e-commerce, a jego towar jest szybko rotujący – zamówienie -> dostawa od producenta -> wysyłka do […]
Proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym | M.B.B. Logistics5 wyzwań dla sprzedawców internetowych w 2024 | M.B.B. Logistics
[…] zwrotów i ustalenie odpowiednich procedur, uzyskanie ofert od przewoźników i wynajęcie magazynu będzie wymagało dużej ilości czasu oraz środków jakie na to musisz poświęcić. […]
Magazyn e-commerce – jak usprawnić jego działanie?
[…] każdy sklep internetowy musi korzystać z jakiejś formy magazynu e-commerce. To obiekt, w którym towary są składowane, przygotowywane do wysyłki i nadawane. Jego […]