zwrot towaru zakupionego przez Internet

Zwrot towaru zakupionego przez Internet – ile jest czasu na zwrot i jak go dokonać?

Wraz z rozwojem rynku e-commerce rosną wymagania konsumentów. Z myślą o nich wprowadzone zostały przepisy regulujące między innymi prawo do zwrotu towaru. W znaczący sposób różnią się one od zasad obowiązujących w sklepach stacjonarnych. Co trzeba wiedzieć o odstąpieniu od umowy w e-commerce?

Prawo do zwrotu towaru – prawo do odstąpienia od umowy

Przepisy dotyczące zwrotów zakupionego towaru reguluje ustawa o prawach konsumenta. Zgodnie z jej zapisami, osoby zamawiające produkty w Internecie są w lepszej sytuacji niż klienci sklepów stacjonarnych. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że internauci nie są w stanie na własne oczy zobaczyć i dotknąć kupowanych towarów.

W myśl ustawy o prawach konsumenta, kupujący ma prawo dokonać zwrotu towaru bez podawania przyczyny. Dochodzi wówczas do odstąpienia od umowy. Warto jednak pamiętać o wyjątkach od tej reguły. Przyjrzymy się im bliżej w dalszej części artykułu.

Czym się różni zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym od zwrotu towaru zakupionego w Internecie?

Klienci sklepów stacjonarnych nie mogą zazwyczaj liczyć na takie udogodnienia jak użytkownicy e-commerce’ów. Nie mają bowiem prawa do odstąpienia od umowy, jeśli towar nie jest wadliwy. Jeżeli natomiast ma on stwierdzoną wadę, konsumenci mogą złożyć reklamację w ramach rękojmi. W niektórych przypadkach sklepy stosują jednak wewnętrzne regulaminy dopuszczające możliwość zwrotu towaru w stanie nietkniętym.

Klienta sklepu internetowego ze sprzedawcą łączy z kolei umowa zawarta na odległość. Przez 14 dni konsument może od niej odstąpić bez podawania przyczyny zwrotu towaru.

Jak zwrócić towar zakupiony przez Internet?

Aby dokonać zwrotu zakupu przez Internet, należy w pierwszej kolejności dowiedzieć się, jak procedura ta wygląda w wybranym sklepie. Zazwyczaj sprzedawcy udostępniają swoim klientom gotowe formularze zwrotu, które wystarczy wypełnić danymi osobowymi i szczegółami dotyczącymi transakcji. Jeśli przedsiębiorca nie oferuje takich wniosków, o zwrocie konsumenckim trzeba go poinformować na przykład drogą mailową.

Ile jest czasu na zwrot zakupionego towaru?

Konsument ma 14 dni na zwrot towaru zakupionego przez Internet.

Jak liczyć 14 dni na zwrot towaru zakupionego przez Internet?

Czas na zwrot towaru zakupionego przez Internet liczy się od:

  • daty otrzymania towaru przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę – w przypadku umowy sprzedaży pojedynczego produktu,
  • daty otrzymania przez konsumenta ostatniej partii zamówienia – w przypadku umowy sprzedaży, która obejmuje wiele towarów dostarczanych osobno,
  • daty otrzymania przez konsumenta pierwszej partii zamówienia – w przypadku umowy sprzedaży polegającej na regularnym dostarczaniu towarów przez określony czas.

14 dni na zwrot towaru – dni robocze czy kalendarzowe?

Czas na zwrot zakupionego towaru liczy się według dni kalendarzowych, a więc łącznie z sobotami, niedzielami i świętami.

Przyczyna zwrotu towaru – czy trzeba ją podać?

Przez 14 dni od otrzymania towaru można zwrócić towar bez podania przyczyny. Odstąpienie od umowy to jednostronne oświadczenie woli, więc sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot.

Czy można zwrócić używany towar?

Używany towar nie podlega zwrotom w sklepach internetowych. Produkt można jedynie odpakować i sprawdzić pod kątem przydatności – tak samo jak w stacjonarnym punkcie sprzedaży. Co istotne, przedsiębiorca nie powinien uzależniać przyjęcia zwrotu od tego, czy klient przedstawi mu dowód zakupu i odeśle towar w oryginalnym opakowaniu.

Jakich towarów nie można zwracać?

Prawo do odstąpienia umowy zawartej na odległość przewiduje pewne wyjątki. Jakie towary nie podlegają zwrotowi?

  • Towary szybko ulegające zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do użycia – np. żywność.
  • Rzeczy nieprefabrykowane, wyprodukowane według specyfikacji konsumenta – np. personalizowana koszulka z nadrukiem.
  • Produkty podlegające wahaniom na rynku finansowym – np. waluty obce.
  • Towary nienadające się do zwrotu ze względów higienicznych – np. soczewki kontaktowe.
  • Nagrania dźwiękowe lub wizualne i programy komputerowe w zapieczętowanych opakowaniach – np. gra wideo w folii ochronnej.
  • Usługi zakwaterowania, najmu pojazdów, gastronomii czy dot. wydarzeń rozrywkowych i kulturalnych (jeśli w umowie oznaczono termin świadczenia usługi) – np. bilety na koncert.
  • Treści cyfrowe niedostarczane na nośniku materialnym – np. dostęp do platformy streamingowej.
  • Usługi świadczone przez Internet – np. korepetycje online.

Zwrot pieniędzy za zakup przez Internet – jak przebiega?

Zwrot towaru zakupionego przez Internet wiąże się oczywiście z odzyskaniem pieniędzy przez konsumenta. Na ich odesłanie sprzedawca ma 14 dni od momentu otrzymania przesyłki z produktem. Zwracana kwota powinna obejmować nie tylko cenę towaru, ale także koszt przesyłki (niekoniecznie tej wybranej przez klienta, a często po prostu najtańszej). Klient otrzymuje wówczas pieniądze w tej samej formie, w której dokonał płatności.

Koszty zwrotu towaru zakupionego przez Internet – kto je ponosi?

Co do zasady, koszty zwrotu zakupów przez Internet ponosi konsument. Wydatki związane z nabyciem materiałów do pakowania, zabezpieczeniem przesyłki czy jej nadaniem nie są więc refundowane przez sprzedawcę. Niektóre sklepy, chcąc wyróżnić się na rynku, stosują jednak bardzo przyjazną politykę zwrotów i opłacają także kuriera, który odbiera zwracany towar.

14 dni roboczych czy kalendarzowych na zwrot pieniędzy przez sprzedawcę?

Zwrot pieniędzy za zakup przez Internet powinien nastąpić w ciągu 14 dni kalendarzowych od daty, gdy otrzyma on zwracany towar lub potwierdzenie jego nadania.

Brak zwrotu pieniędzy po 14 dniach – co robić?

W przypadku braku zwrotu pieniędzy po 14 dniach konsument powinien wysłać sprzedawcy wezwanie do zapłaty. Jeśli nie przyniesie to skutku, sprawę można zgłosić miejskiemu rzecznikowi konsumentów, który podejmie się mediacji.

Czy sklep internetowy może odmówić zwrotu towaru?

Jeśli zakupione w sklepie internetowym towary nie znajdują się na liście wyjątków, a klient spełnia wszystkie określone w przepisach wymagania, sprzedawca nie może odmówić przyjęcia zwrotu. Jeśli tak się stanie, konsument powinien skierować sprawę do rzecznika lub wejść na drogę sądową.

Czy sprzedawca ma prawo obniżyć kwotę zwrotu?

Warto pamiętać, że jeśli wartość towaru została zmniejszona wskutek jego używania w sposób niewłaściwy, sprzedawca ma prawo obniżenia kwoty zwrotu. Jeżeli więc klient skorzysta z produktu w sposób inny niż konieczny do stwierdzenia jego cech i funkcjonalności, po jego ewentualnym odesłaniu może otrzymać mniej pieniędzy, niż wydał na zakup.

Czy towar zakupiony przez Internet można zwrócić w sklepie stacjonarnym?

Jeśli dany sklep prowadzi jednocześnie sprzedaż tradycyjną i internetową, produkty zamówione w sieci można zazwyczaj zwracać także w punktach stacjonarnych.

Zwrot towaru zakupionego przez Internet w zagranicznych sklepach

Prawo konsumenta do zwrotu obowiązuje na całym terenie Unii Europejskiej. Jeśli więc konsument zamawia produkt w jednym z krajów Wspólnoty, objęty jest tymi samymi zasadami, które znajdują zastosowanie w Polsce. Niezależnie od tego, czy robisz zakupy w sklepie niemieckim, francuskim, czy włoskim, masz 14 dni na dokonanie zwrotu.

Pamiętaj jednak, że z uwagi na różnice w kursach walut kwota zwrotu może różnić się od wartości zakupu. Zauważ też, że wysyłka produktu z powrotem za granicę okaże się znacznie droższa niż usługa kurierska na terenie kraju.

Zwrot towaru zakupionego przez Internet – podsumowanie

Znajomość powyższych zasad jest dziś właściwie obowiązkowa dla każdego, kto ceni sobie wygodę zakupów online lub chce zarabiać na rynku e-commerce. Pamiętaj więc o prawach przysługujących konsumentom i o obowiązkach sprzedawców, a każda transakcja będzie dla Ciebie czystą satysfakcją!

2 Comments

  • Zwroty zagraniczne - obsługa, wyzwania i rozwiązania​ | M.B.B. Logistics

    27 lutego 2024 - 14:06

    […] Proces zwrotu jest powiązany z prawami konsumenta dotyczącymi zakupów oraz kwestii związanych z nabywaniem towarów w formie zakupów przez internet. Przed stworzeniem regulaminu należy zapoznać się z regulacjami obowiązującymi w wybranym kraju lub odniesieniu wybranych przepisów do Dyrektywy UE w sprawie praw konsumentów. Termin jaki został określony w tym dokumencie dla zakupów dokonanych przez internet to 14 dni od daty otrzymania towaru. […]

  • E-commerce w Polsce - najważniejsze statystyki | M.B.B. Logistics

    18 marca 2024 - 13:38

    […] i jej wartość dla zamówienia jest bardzo ważna. To jakie formy wysyłki i zwrotów proponowane są kupującym wpływa na ich wybory, a te podyktowane są w pierwszej kolejności […]

Comments are closed.

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00