Realizacja zamówienia obejmuje kilka kluczowych faz. Wszystko zaczyna się od działań podejmowanych przez klienta sklepu internetowego, a kończy wysyłką paczki na podany przez niego adres. Poniżej opisujemy najważniejsze etapy tego procesu:
Wybór produktów i finalizacja zamówienia przez klienta
Zanim sklep będzie mógł zająć się realizacją zamówienia, musi je najpierw otrzymać. Stanie się tak wtedy, gdy klient po zapoznaniu się z ofertą sprzedawcy doda wybrane produkty do koszyka, określi metodę dostawy i zapłaci za zakupy (lub zadeklaruje płatność odroczoną, ratalną, przy pobraniu itp.).
Właściciel sklepu internetowego powinien zrobić wszystko, aby ułatwić klientowi dokonanie zakupu i finalizację transakcji. Warto udostępnić mu m.in. szeroki wybór metod płatności i dostawy, a także maksymalnie skrócić koszyk zakupowy. Nie bez znaczenia okaże się również przejrzysty interfejs strony czy szybki czas jej wczytywania.
Kompletacja zamówienia
Z chwilą, gdy klient sfinalizuje zamówienie, trafi ono do systemu sprzedażowego sklepu. Jego pracownicy muszą wówczas zidentyfikować wszystkie zakupione produkty i pobrać je z magazynu. Firmy, które składują duże ilości towaru, często wykorzystują na tym etapie innowacyjne technologie, takie jak np. zautomatyzowane regały, systemy głosowe (pick by voice) czy czytniki RFID.
Jeśli e-sklep działa w dropshippingu lub fulfillmencie, kompletacją zamówienia zajmuje się wybrana przez sprzedawcę hurtownia albo centrum logistyczne. W takim przypadku właściciel e-commerce’u musi tylko przekazać zamówienie podwykonawcy. Często dzieje się to automatycznie za sprawą integracji sklepu z systemem dostawcy czy operatora.
Pakowanie i przygotowanie zamówienia do wysyłki
Kiedy zamówienie zostanie już skompletowane, a wszystkie zakupione produkty trafią do strefy pakowania, pracownicy sklepu (lub firmy logistycznej) przygotowują je do wysyłki. Nowoczesne przedsiębiorstwa korzystają na tym etapie z takich udogodnień jak autonomiczne pojazdy AGV i AGC. Po weryfikacji pobranych z magazynu produktów są one umieszczane w kartonach, zabezpieczane, plombowane i ważone.
Istotnym procesem w tej fazie jest również etykietowanie przesyłek. Naklejki, zawierające dane adresata, nadawcy i odpowiednie kody kreskowe, sprzedawca może generować za pośrednictwem własnej platformy sklepowej, w systemie kuriera lub w innym programie (np. WMS).
Wysyłka paczki
Ostatnia faza realizacji zamówienia polega po prostu na przekazaniu paczki kurierowi. Sprzedawca musi nadać przesyłkę tą metodą, która została wybrana przez klienta podczas finalizacji zakupu. Firma transportowa może dostarczyć zamówienie na wskazany adres, do paczkomatu lub do jednego z punktów odbioru. Aby zadbać o wysoką jakość usług, warto podjąć współpracę z doświadczonym przewoźnikiem, który cieszy się uznaniem na rynku.