proces realizacji zamówienia

Proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym – jak przebiega?

Realizacja zamówień w sklepie internetowym to proces, od którego w dużej mierze zależy satysfakcja klientów. Aby częściej wracali oni na stronę e-commerce’u, muszą mieć zapewnioną m.in. wygodną metodę płatności i szybką dostawę. Jakie jeszcze elementy składają się na proces realizacji zamówienia? Wszystkie najważniejsze informacje na ten temat znajdziesz w poniższym artykule!

Realizacja zamówienia – co to znaczy?

Realizacja zamówienia w sklepie internetowym to proces, który ma na celu dostarczenie produktu do klienta. Polega na przyjęciu zlecenia i przygotowaniu towaru do wysyłki. Składają się na niego różne działania logistyczne, takie jak kompletowanie, pakowanie i wysyłka paczki. Od tego, jak sprawnie realizowane są zamówienia, zależy, czy klienci będą chcieli wracać do danego e-commerce’u.

Proces realizacji zamówienia – fazy

Realizacja zamówienia obejmuje kilka kluczowych faz. Wszystko zaczyna się od działań podejmowanych przez klienta sklepu internetowego, a kończy wysyłką paczki na podany przez niego adres. Poniżej opisujemy najważniejsze etapy tego procesu:

Wybór produktów i finalizacja zamówienia przez klienta

Zanim sklep będzie mógł zająć się realizacją zamówienia, musi je najpierw otrzymać. Stanie się tak wtedy, gdy klient po zapoznaniu się z ofertą sprzedawcy doda wybrane produkty do koszyka, określi metodę dostawy i zapłaci za zakupy (lub zadeklaruje płatność odroczoną, ratalną, przy pobraniu itp.).

Właściciel sklepu internetowego powinien zrobić wszystko, aby ułatwić klientowi dokonanie zakupu i finalizację transakcji. Warto udostępnić mu m.in. szeroki wybór metod płatności i dostawy, a także maksymalnie skrócić koszyk zakupowy. Nie bez znaczenia okaże się również przejrzysty interfejs strony czy szybki czas jej wczytywania.

Kompletacja zamówienia

Z chwilą, gdy klient sfinalizuje zamówienie, trafi ono do systemu sprzedażowego sklepu. Jego pracownicy muszą wówczas zidentyfikować wszystkie zakupione produkty i pobrać je z magazynu. Firmy, które składują duże ilości towaru, często wykorzystują na tym etapie innowacyjne technologie, takie jak np. zautomatyzowane regały, systemy głosowe (pick by voice) czy czytniki RFID.

Jeśli e-sklep działa w dropshippingu lub fulfillmencie, kompletacją zamówienia zajmuje się wybrana przez sprzedawcę hurtownia albo centrum logistyczne. W takim przypadku właściciel e-commerce’u musi tylko przekazać zamówienie podwykonawcy. Często dzieje się to automatycznie za sprawą integracji sklepu z systemem dostawcy czy operatora.

Pakowanie i przygotowanie zamówienia do wysyłki

Kiedy zamówienie zostanie już skompletowane, a wszystkie zakupione produkty trafią do strefy pakowania, pracownicy sklepu (lub firmy logistycznej) przygotowują je do wysyłki. Nowoczesne przedsiębiorstwa korzystają na tym etapie z takich udogodnień jak autonomiczne pojazdy AGV i AGC. Po weryfikacji pobranych z magazynu produktów są one umieszczane w kartonach, zabezpieczane, plombowane i ważone.

Istotnym procesem w tej fazie jest również etykietowanie przesyłek. Naklejki, zawierające dane adresata, nadawcy i odpowiednie kody kreskowe, sprzedawca może generować za pośrednictwem własnej platformy sklepowej, w systemie kuriera lub w innym programie (np. WMS).

Wysyłka paczki

Ostatnia faza realizacji zamówienia polega po prostu na przekazaniu paczki kurierowi. Sprzedawca musi nadać przesyłkę tą metodą, która została wybrana przez klienta podczas finalizacji zakupu. Firma transportowa może dostarczyć zamówienie na wskazany adres, do paczkomatu lub do jednego z punktów odbioru. Aby zadbać o wysoką jakość usług, warto podjąć współpracę z doświadczonym przewoźnikiem, który cieszy się uznaniem na rynku.

Proces realizacji zamówienia – schemat

Schemat procesu realizacji zamówienia może wyglądać nieco inaczej w zależności od profilu sklepu internetowego i jego strategii biznesowej. Zazwyczaj obejmuje jednak opisane wyżej etapy, a więc:

  1. Finalizacja zamówienia przez klienta.
  2. Kompletacja zamówienia.
  3. Pakowanie i etykietowanie przesyłki.
  4. Wysyłka paczki.

Z perspektywy klienta e-sklepu proces ten ma jednak całkiem inny przebieg. Sprzedawca nie informuje go bowiem o szczegółach związanych z logistyką e-commerce, a jedynie o statusie zamówienia. Zazwyczaj określany jest on takimi kategoriami jak:

  1. Zamówienie oczekuje na realizację – to status, którym potwierdza się przyjęcie zamówienia do realizacji, często już po opłaceniu go przez klienta.
  2. Zamówienie w trakcie realizacji – kategoria ta dotyczy zamówień, które przekazane zostały do kompletacji i pakowania.
  3. Zamówienie zrealizowane – status, który z perspektywy sklepu kończy proces realizacji zamówienia i potwierdza przekazanie przesyłki kurierowi.
proces realizacji zamówienia schemat
Proces realizacji zamówienia - schemat

Jak zadbać o sprawny proces realizacji zamówień w swoim sklepie internetowym?

Czas realizacji zamówień stanowi dziś jeden z podstawowych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. Sklepy, które najszybciej obsługują klientów (zachowując przy tym wysoką jakość usług), mogą liczyć na lepsze opinie, większy ruch i wyższe przychody. Jak zapewnić sobie takie korzyści?

Klucz do sukcesu to dobry system zarządzania zamówieniami (OMS). Pozwala on na sprawną realizację zleceń z różnych kanałów sprzedaży (np. e-sklepu i marketplace’ów). Automatyzuje też część procesów, dzięki czemu przedsiębiorca oszczędza czas i pieniądze. Warto zauważyć, że jego podstawowe funkcje można też znaleźć w dobrym oprogramowaniu e-commerce.

Integracja

Połączenie z wieloma platformami sprzedażowymi oraz marketplace'ami.

MAgazyn 24/7

Dostęp do aktualnych stanów magazynowych 24h, 7 dni w tygodniu.

M.B.B. OMS

ZArządzanie zamówieniami

Pełna kontrola nad Twoimi zamówieniami.

SUPPORT

Na każdym etapie współpracy otrzymujesz wsparcie Customer Service oraz IT.

Usługi logistyczne dla e-commerce – kiedy warto rozważyć outsourcing logistyki?

Logistyka sklepu internetowego jest obszarem, który wymaga od sprzedawcy odpowiednich zasobów czasowych i finansowych, a także dawki specjalistycznej wiedzy. Wielu przedsiębiorców, chcąc ułatwić sobie prowadzenie działalności, decyduje się więc na outsourcing tych procesów. Sprzedawcy podejmują wówczas współpracę z operatorem logistycznym lub hurtownią dropshippingową, przekazując im odpowiedzialność za magazynowanie, kompletowanie, pakowanie i wysyłkę zamówień.

To doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą skupić się na rozwoju biznesu poprzez prowadzenie działań marketingowych, pozyskiwanie nowych klientów i planowanie ekspansji marki. Zaoszczędzone na logistyce zasoby mogą oni przeznaczyć na inne obszary, które wymagają ich uwagi w zdecydowanie większym stopniu. Proces realizacji zamówień pozostaje jednak w dobrych rękach – firmy logistyczne dysponują bowiem doświadczeniem i wysokiej klasy zapleczem, co gwarantuje sprawną i profesjonalną obsługę klientów.

Każdy sprzedawca, który chce zaoszczędzić trochę czasu, zoptymalizować wydatki lub podnieść jakość świadczonych usług, powinien więc zastanowić się nad outsourcingiem logistyki. To jeden z najskuteczniejszych i najprostszych sposobów na udoskonalenie procesu realizacji zamówień w sklepie internetowym.

OUTSOURCING LOGISTYKI DLA E-COMMERCE

SPRAWDŹ NAS!

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00