dropshipping

Dropshipping – na czym polega i jak prowadzić sklep internetowy w takim modelu logistycznym?

Aby otworzyć dziś własny sklep internetowy, wcale nie trzeba najmować magazynu ani inwestować dużych środków w jego zatowarowanie. Wszystko dzięki dropshippingowi, który pozwala znacząco zredukować koszty działalności i zminimalizować ryzyko finansowe. Na czym dokładnie polega to rozwiązanie i jak otworzyć e-commerce w omawianym modelu?

Dropshipping – co to jest?

Dropshipping jest innowacyjnym modelem logistycznym, który opiera się na ścisłej współpracy sprzedawcy ze specjalnymi hurtowniami. Nie tylko dostarczają mu one towar, ale zajmują się też jego magazynowaniem i wysyłką do klientów docelowych. Dzięki temu właściciel sklepu internetowego nie musi martwić się o składowanie produktów ani o ich transport. Może skupić się wyłącznie na rozwijaniu marki i pozyskiwaniu klientów.

Dropshipping krok po kroku – jak to działa w praktyce?

Aby zrozumieć, co to jest dropshipping, warto krok po kroku prześledzić proces sprzedaży w tym modelu. Na samym początku sprzedawca podejmuje współpracę z wybraną hurtownią lub hurtowniami. Podpisuje umowy i pobiera dane produktowe z baz dostawców na swoją stronę internetową. Kiedy witryna jest już gotowa dla potencjalnych klientów, jej właściciel może zacząć prowadzić sprzedaż. Proces przebiega wówczas w następujący sposób:

  1. Potencjalny klient odwiedza sklep, zapoznaje się z jego ofertą, a następnie składa i opłaca zamówienie.
  2. Sprzedawca przekazuje zamówienie wybranej hurtowni lub następuje to automatycznie.
  3. Hurtownia kompletuje i wysyła zamówienie bezpośrednio do klienta.
  4. Sprzedawca dostarcza klientowi dowód zakupu (najczęściej e-fakturę za pośrednictwem maila).
  5. Sprzedawca rozlicza się z hurtownią, opłacając sprzedany towar i zatrzymując marżę jako zysk.

Dropshipping – potencjalne korzyści

Skoro wiesz już, na czym polega dropshipping, dość łatwo będzie Ci wskazać jego największe zalety i wady. Szereg korzyści płynących ze stosowania tego modelu obejmuje przede wszystkim:

  • Oszczędność czasu – właściciel sklepu internetowego nie musi zajmować się logistyką, dzięki czemu ma więcej czasu na obowiązki bardziej istotne z punktu widzenia biznesu.
  • Redukcję ryzyka inwestycyjnego – za produkty zakupione w hurtowniach dropshippingowych sprzedawcy płacą dopiero w momencie otrzymania na nie zamówienia, więc nie muszą inwestować w towar z góry.
  • Minimalizację kosztów – eliminując wydatki na własny magazyn, jego personel oraz kwestie związane z transportem, właściciel sklepu internetowego może znacząco zredukować ponoszone koszty, a tym samym zwiększyć zyski.
  • Skalowalność i elastyczność – koszty ponoszone przez sprzedawcę są ściśle powiązane z generowanymi przez niego dochodami, a przeniesienie odpowiedzialności za logistykę na hurtownie pozwala mu łączyć działalność e-commerce z innymi aktywnościami (np. pracą na etacie czy studiami stacjonarnymi).

Dropshipping – potencjalne zagrożenia

Mimo licznych zalet dropshipping nie jest jednak pozbawiony wad. Kluczowe zagrożenia wiążą się z:

  • Dużą konkurencją – wielu przedsiębiorców prowadzących sprzedaż internetową w dropshippingu zaopatruje się w tych samych hurtowniach, a to sprawia, że na rynku działa sporo sklepów oferujących identyczne produkty.
  • Niskimi marżami – zakupy w hurtowniach dropshippingowych mogą być droższe niż w tradycyjnych ze względu na dodatkowe koszty logistyki; to z kolei przekłada się na mniejsze możliwości w zakresie narzucanych marż.
  • Obsługą zwrotów – tylko nieliczne hurtownie dropshippingowe przyjmują zwroty od klientów, więc obowiązek ten często spada na właścicieli sklepów, którzy potrzebują na to przynajmniej niewielkiej przestrzeni magazynowej.

Dropshipping – jak zacząć sprzedawać w takim modelu logistycznym?

Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy bez magazynu, postępuj według poniższych wskazówek. Dowiesz się z nich, jak zacząć dropshipping krok po kroku:

Wybór asortymentu

W pierwszej kolejności zastanów się, co chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym. Wybór asortymentu okaże się bardzo ważny nie tylko ze względu na popyt. Pamiętaj również o tym, co wspominaliśmy na temat marż i zwrotów. Stawiaj przede wszystkim na produkty, które można sprzedać z dużym zyskiem i które nie sprawią Ci problemów w przypadku ewentualnych zwrotów. Jako że nie będziesz dysponować żadnym magazynem, lepiej sprawdzą się towary o mniejszych gabarytach, które w razie potrzeby z łatwością przechowasz w mieszkaniu.

Analiza konkurencji

Wszystkie działania w zakresie sprzedaży internetowej muszą być odpowiednio dostosowane do realiów rynkowych. Z tego względu przed podjęciem kluczowych decyzji przeprowadź analizę konkurencji, weryfikując oferty i politykę cenową swoich bezpośrednich rywali. Zastanów się też, w jaki sposób zbudować sobie nad nimi przewagę. Dobrym pomysłem może okazać się na przykład uzupełnienie asortymentu kilkoma produktami spoza ofert hurtowni dropshippingowych.

Nawiązanie współpracy z dostawcami

Ważnym krokiem prowadzącym do uruchomienia sklepu w dropshippingu jest nawiązanie współpracy z hurtowniami. Przebieg tego procesu może być uzależniony od oprogramowania, którego używasz. Jeśli skorzystasz z kompleksowe platformy SaaS (Software as a Service), do dyspozycji będziesz mieć listę gotowych integracji z dostawcami. To najłatwiejszy sposób, aby połączyć swój sklep z wybranymi hurtowniami. Wystarczy po prostu zapoznać się z warunkami współpracy i wyselekcjonować te firmy, które odpowiadają Ci pod kątem cenników, asortymentów czy dostępnych rabatów.

Jak wybrać odpowiednią hurtownię dropshippingową?

Wybierając hurtownie dropshippingowe, warto dokładnie przyjrzeć się ich profilom. Kluczowe dla Twojego biznesu okażą się:

  • ceny – to podstawowe kryterium doboru w przypadku hurtowni dropshippingowych,
  • progi rabatowe – czyli obniżki oferowane przez dostawców w przypadku osiągnięcia przez sprzedawcę określonego poziomu obrotów,
  • obsługa zwrotów przez hurtownię – znaczne ułatwienie w prowadzeniu sklepu internetowego,
  • jakość komunikacji – to od niej zależy efektywność współpracy sprzedawcy z hurtownią,
  • zakres oferty – im szerszy, tym więcej różnych produktów zaoferujesz swoim klientom,
  • czas realizacji dostaw – im krótszy, tym większa satysfakcja klientów.

Budowa sklepu internetowego

Do prowadzenia sprzedaży w dropshippingu potrzebny jest dobrze zaprojektowany sklep internetowy. Najłatwiej stworzyć go za pomocą wspomnianej już, prostej w obsłudze platformy SaaS. Do dyspozycji masz również narzędzia open source. W ich przypadku wykonanie integracji z hurtowniami może okazać się jednak nieco trudniejsze.

Projektując sklep internetowy, zwróć szczególną uwagę na jego szatę graficzną i user experience (UX). Strona powinna być przejrzysta i łatwa do poruszania się. Pamiętaj także o wysokiej jakości opisów i zdjęć produktów. Choć dane te szybko pobierzesz z hurtowni, w mgnieniu oka rozpoczynając sprzedaż, to w celu wybicia się na rynku warto zastąpić je autorskimi treściami.

Zauważ też, że odpowiednio zbudowany i zintegrowany z hurtowniami sklep pozwoli Ci zautomatyzować wiele procesów. Dzięki temu nie będziesz martwić się o takie kwestie jak aktualizacje stanów magazynowych i cen czy przekazywanie zamówień dostawcom.

Sprzedaż w dropshippingu możesz oczywiście prowadzić też w innych kanałach (np. Allegro), ale postaraj się, aby stanowiły one jedynie uzupełnienie dla sklepu.

Promocja sklepu internetowego i pozyskanie klientów

Aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu internetowego, wybierz odpowiednie działania marketingowe. Dobry użytek zrobisz przede wszystkim z rozwiązań w zakresie:

  • SEO – czyli pozycjonowania strony w wyszukiwarce,
  • PPC – czyli płatnej reklamy w sieciach wyszukiwania,
  • content marketingu i mediów społecznościowych.

Dropshipping – kiedy warto wdrożyć taki model logistyczny?

Model dropshippingu najlepiej sprawdzi się w przypadku początkujących sprzedawców. Jeśli nie masz dużego kapitału na start albo chcesz dopiero przetestować swój pomysł na biznes, będzie to dla Ciebie idealne rozwiązanie. Dropshipping sprawia, że nic nie ryzykujesz i możesz łączyć prowadzenie sklepu z innymi aktywnościami – choćby takimi jak praca na etacie.

Czy dropshipping bez zakładania firmy jest możliwy?

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić sklep w dropshippingu bez zakładania działalności gospodarczej. Jeśli chcesz uniknąć formalności i konieczności opłacania składek ZUS, możesz korzystać z działalności nieewidencjonowanej. Pamiętaj jednak, że w takim przypadku ograniczasz swoje przychody do 75% minimalnego wynagrodzenia krajowego i utrudniasz sobie podejmowanie współpracy z dystrybutorami. Tylko nieliczne hurtownie chcą bowiem podpisywać umowy z osobami fizycznymi – większość wymaga w tym celu numeru NIP.

Dropshipping krok po kroku – podsumowanie

Po lekturze tego poradnika znasz już definicję dropshippingu i wiesz, jak krok po kroku otworzyć sklep w tym modelu. To znakomite rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców. Jeśli chcesz bez zbędnego ryzyka sprawdzić swoje siły w e-commerce, skorzystaj więc z możliwości, jakie daje dropshipping!

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00