Sklep internetowy bez magazynu – na czym polega dropshipping i jak prowadzić działalność w takim modelu sprzedaży?

Czy da się prowadzić sklep internetowy bez własnego magazynu? Okazuję się, że tak i jest to sytuacja coraz częściej występująca w biznesie e-commerce!

Jak działa dropshipping? Kto jest odpowiedzialny za poszczególne etapy realizacji zamówienia?
Dowiesz się tego w tym artykule.

Czy prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu jest możliwe?

Tak! Prowadzenie sklepu internetowego oraz sprzedaż bez własnego magazynu jest bardzo częstą praktyką, odciążającą portfele przedsiębiorców oraz pracowników od pracy związanej z towarem i kompletacją zamówień.

Jedną z takich form prowadzenia e-sklepu bez własnego magazynu jest dropshipping (z ang. dostawa bezpośrednia), która powala na prowadzenie sprzedaży bez towaru obok siebie.
Jest to rozwiązanie często wybierane przez osoby chcące inwestować na początku niewielkie środki lub bazujące na asortymencie sezonowym/aktualnych trendach.

DROPSHIPPING

Na czym polega dropshipping?

Dropshipping jest modelem logistycznym polegającym na całkowitym przeniesieniu procesu operacji na towarach na dostawcę (hurtownię lub producenta). Operacje te odnoszą się do przechowywania oraz transportu. Rola sprzedawcy polega jedynie na przyjmowaniu zamówień i przekazywaniu ich do odpowiedniego dostawcy produktów, który następnie realizuję wysyłkę do odbiorcy końcowego. Opłacalność takiego sposobu prowadzenia sklepu internetowego wynika z różnicy pomiędzy cenami detalicznymi, a hurtowymi.

Jak działa sklep internetowy w modelu dropshipping?

Sklep internetowy w tym modelu oferuje towary dostępne w hurtowni lub u producenta z którym współpracuje. Zadaniem sprzedawcy jest tutaj uzyskanie jak najlepszych cen w hurtowni oraz zaoferowanie produktów klientom – za pomocą swojej strony, aplikacji, marketplace’ów oraz pozostałych portali sprzedażowych.

Wystawiając oferty sprzedaży w tym modelu opierasz czas dostawy oraz dostępne ilości na swoich dostawcach, dlatego bardzo popularne stały się zamówienia sprzedawców w hurtowniach dropshippingowych, które posiadają większy dostęp do różnorodnego asortymentu oraz odpowiednio przygotowane zapasy.

Kompletacją zamówienia oraz jego wysyłką zajmuję się producent, przejmując całą odpowiedzialność za sposób realizacji oraz termin doręczenia do odbiorcy końcowego. Z pewnością jest to kolejna dobra informacja – oszczędzasz na pracownikach którzy musieliby pakować paczki oraz nie potrzebujesz dla Twojego biznesu strefy w której tworzone będą przesyłki.

Czym różni się dropshipping od tradycyjnego sprzedaży?

Tradycyjna sprzedaż bazuje na Twoim towarze, który należy do Ciebie – we własnym lub zewnętrznym magazynie (outsourcing).

Przykład:

Prowadzisz sklep z obuwiem sportowym. Chcąc zaoferować szeroki wybór modeli i rozmiarów, szybką wysyłkę oraz realizację dla Twoich klientów:
1. Zamawiasz towar u wielu producentów w najczęściej kupowanych rozmiarach i płacisz za niego oraz jego transport do Twojego magazynu.
2. Po otrzymaniu towaru korzystasz z katalogu producenta tworząc ofertę sprzedaży i wystawiasz towar.
3. Po dokonaniu zakupu i płatności przez klienta zabierasz towar z magazynu, pakujesz go w karton i czekasz na odbiór paczki przez kuriera.
4. Zamawiasz przyjazd kuriera i płacisz za transport paczki firmie kurierskiej.
5. Przewoźnik po odebraniu paczki transportuję ją do Twojego klienta.
6. Klient odbiera towar od kuriera – realizacja zamówienia została zakończona.

Dropshipping bazuje na produktach jakie może zaoferować Tobie producent/hurtownia/dostawca. Towar nie znajduję się fizycznie w Twoich rękach a realizacja zamówienia oraz dostawa jest w pełni obsługiwana bez Twojego udziału.

Przykład:

Sprzedajesz w popularnym portalu sprzedażowym akcesoria sezonowe – w wakacje materace do pływania, w zimie sanki, a między tymi porami roku kamizelki odblaskowe (posiadasz bardzo różnorodny asortyment). W jaki sposób działa Twój sklep?

1. Nawiązujesz kontakt z hurtownią dropshippingową, która posiada duży wybór produktów.
2. Otrzymujesz dostęp do opisu, zdjęć oraz specyfikacji produktu.
3. Wystawiasz ofertę na swojej stronie bazując na stanie magazynowym hurtowni.
4. Klient dokonuje zakupu i płatności za zamówienie z wysyłką.
5. Składasz zamówienie w hurtowni na zakupiony towar, opłacasz zamówienie i przesyłkę.
6. Hurtownia pakuje i wysyła towar do Twojego klienta.
7. Klient odbiera towar z rąk kuriera.

Kiedy sprawdzi się model dropshippingowy?

Model dostawy bezpośredniej sprawdzi się, kiedy masz pomysł na to co chciałbyś sprzedawać,  ale nie masz odpowiedniej ilości środków do ulokowania w towarze. Tutaj składasz zamówienie dopiero po opłaceniu przez klienta zakupu i wysyłki – nie musisz inwestować pieniędzy w towar.

Głównym powodem korzystania z takiej usługi przez klientów, jest brak odpowiedniej powierzchni magazynowej lub ograniczenie kosztów związanych z przechowywaniem dla towarów o dużym gabarycie (najczęściej mówimy tutaj np. o branży budowlanej czy ciężkiej motoryzacji), gdzie ich konstrukcja lub gabaryty powodują ogromny nakład finansowy.

Model dropshippingowy będzie miał również znakomite zastosowanie w przypadku sprzedaży artykułów sezonowych lub pożądanych w krótkim czasie przez kupujących (obowiązujące trendy) – tutaj współpraca z dużą hurtownią lub dostawcą o szerokim asortymencie pozwala reagować na potrzeby klientów, kiedy zapotrzebowanie szybko rośnie w bardzo krótkim czasie.

Dla kogo dropshipping nie będzie odpowiedni?

Z pewnością dla przedsiębiorców którzy jako cel nr 1 stawiają bezpieczeństwo swoje oraz klientów. Przekazując zlecenie w ręce dostawcy przedsiębiorca nie może być pewien, że zamówienie zostanie poprawnie zrealizowane, ponieważ nie odpowiada za jego realizację. Tutaj może dochodzić do pomyłki w pakowaniu, braku dostępności (w momencie, kiedy towar został zakupiony i nie ma go w magazynie), problemach z wysyłką czy innych problemach za które odpowiada producent.

Sprzedawca w tym modelu musi sobie zdawać sprawę, że jego wyniki będą uzależnione w dużej mierze od podmiotu zewnętrznego. Oferując szeroki asortyment, można opierać się jedynie na opisie i zdjęciach dostawcy – a te często odbiegają od rzeczywistości (również odcień koloru ma znaczenie dla klienta). Brak towaru po zamówieniu, problem z przesyłką, różnica w towarze – to wszystko Twój problem.

Sam towar i jego stany magazynowe to osobny problem. Magazynując towar we własnym magazynie masz pewność, że znajduję się on w nim w określonej ilości – w przypadku korzystania ze stanów magazynowych hurtowni w przeciągu 1 dnia może on zostać wyprzedany dla innego klienta. Nie masz gwarancji również na to w jaki sposób zachowa się dostawca w przypadku większego zamówienia innego kontrahenta – może pomniejszyć Twoją ilość realizowanych zamówień lub powiadomić Ciebie o braku dostępności. To nie najlepsza informacja dla klientów sklepu, którzy chcą mieć towar u siebie i zapłacili za zamówienie.

Ostatnim „minusem” jest czas dostawy do odbiorcy końcowego – jest on znacznie dłuższy niż w przypadku wysyłki dla innych form usług logistycznych. Większość magazynów dropshippingowych posiada swoje lokalizacje blisko fabryk lub portów, tak aby ograniczyć koszty związane z transportem (np. Chiny) i tutaj czas dostawy będzie uzależniony od wielu czynników – sytuacji kryzysowych (np. COVID-19 lub zablokowanie kanału Sueskiego), przewoźnika czy sposobu transportu.



Jak zacząć prowadzić sklep internetowy bez magazynu?

Z pewnością przyda się research wśród sklepów internetowych – co oferują, jakie posiadają formy dostawy oraz w jaki sposób obsługują klientów. Po dogłębnej analizie uzyskasz informacje: co najlepiej sprzedawać, czy Twój pomysł na biznes jest opłacalny, jaki jest średni czas dostawy dla „dropshipping-owców”, gdzie znajdują się pewni dostawcy.

Po zebraniu tych informacji i znalezieniu odpowiedniej hurtowni możesz przejść do wystawienia swoich ofert na platformach sprzedażowych czy własnej stronie. Ważne! Pamiętaj, żeby określić czas dostawy towaru – klient który złoży zamówienie będzie wiedział że nie dostanie towaru następnego dnia tylko po określonym przez Ciebie czasie.

W przypadku zwrotu towaru od klienta musisz ustalić przejrzyste warunki – wysyłka na Twój adres lub do producenta, na Twój koszt lub koszt nadawcy. To również bardzo ważna kwestia – zamawiając towar który ma niską wartość, a cena zwrotu przekroczyłaby kilkukrotnie wartość zakupu klienci rezygnują ze zwrotu lub zakupu. To daje do myślenia, dlatego obsługa zwrotów docelowo powinna być obsługiwana przez Ciebie – to usprawni proces komunikacji, zwrotu środków czy czasu otrzymania zwrotu.

Hurtownie dropshippingowe, dystrybutorzy i producenci – Jak wybrać odpowiednich partnerów w modelu dropshippingowym?

Z kim współpracować, aby zacząć osiągać zysk ze sprzedaży? Twój zarobek zależy od tego w jakiej cenie zakupisz towar i w jakiej sprzedaż go klientom. Hurtownia, dystrybutor i producent – wielu z nich posiada różne możliwości, które opiszemy poniżej. Pod koniec zamieszczamy podsumowanie punktów, które są kluczowe i pomogą dobrać odpowiedniego dostawcę do Twojego pomysłu na biznes.

Hurtownie dropshippingowe – posiadają szeroki asortyment i są uzależnione od swoich dostawców, producentów i dystrybutorów. Największy plus to ogromna gama produktów, które odpowiadają dużej ilości sprzedawców. Na minus – uzależnienie od innych podmiotów, łańcuchów dostaw czy okresów zwiększonej ilości zamówień.

Dystrybutor – posiada wybrany asortyment jednego lub wielu producentów np. sprzętu sportowego. Zaleta – dostęp do dużych ilości wybranego towaru oraz ich cena. Wada – ograniczasz się do wybranych producentów i branży.

Producent – specjalizuje się zazwyczaj w jednej branży lub ograniczonym obszarze działalności. Korzyści – hurtowe ceny, duża dostępność i możliwość dostawy z wielu magazynów. Zagrożenia – ograniczenie do jednego producenta, uzależnienie od jego dostaw, oczekiwanie na produkcję towaru zamiast kupno gotowego.


Tym kieruj się przed dokonaniem wyboru:
1. Pewność i bezpieczeństwo – reputacja, szeroki asortyment i duża ilość oferowanego towaru to pozwoli do minimum ograniczyć sytuacja krytyczne za które ocenę końcową wystawi kupujący.
2. Czas dostawy – Tobie zależy na otrzymaniu środków za transakcję, a kupującemu na tym aby towar był jak najszybciej w jego rękach. Duża ilość metod dostawy, możliwość wysyłki z wielu magazynów hurtowni – warto na to zwrócić uwagę!
3. Jakość towaru – dużo nie znaczy lepiej, dlatego rozważnie wybieraj dostawców i pytaj o zdanie swoich klientów, tak aby towar odpowiadał ich potrzebom i oczekiwaniom.
4. Możliwości – dużo towaru, dużo sztuk danego produktu, produkty dla Twojej branży? Każdy z partnerów posiada inną charakterystykę.
5. Sposób zwrotu – bezpośrednio od kupującego do Twojego klienta czy zwrot z Twojego adresu i zebranie wszystkich towarów (ograniczenie kosztów).

Integracja

Połączenie z wieloma platformami sprzedażowymi oraz marketplace'ami.

MAgazyn 24/7

Dostęp do aktualnych stanów magazynowych 24h, 7 dni w tygodniu.

M.B.B. OMS

ZArządzanie zamówieniami

Pełna kontrola nad Twoimi zamówieniami.

SUPPORT

Na każdym etapie współpracy otrzymujesz wsparcie Customer Service oraz IT.

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00