Jak założyć sklep internetowy? – Kompleksowy poradnik krok po kroku

Internet daje każdemu z nas ogrom możliwości, a wśród nich możemy otrzymać możliwość rozwoju własnego biznesu lub spieniężenia pasji. Własny sklep internetowy pozwoli Tobie rozszerzyć zasięg o znajomości Twojej firmy czy towaru w nieograniczonej sieci lub sprawić że o poza znajomymi będziesz mógł/mogła sprzedawać swoje dzieła większej liczbie osób. Chęć otwarcia własnego sklepu często blokuję strach przed skomplikowanymi konfiguracjami, opłatami czy godzinami tworzenia stron. Czy start Twojego e-sklepu musi jednak być tak trudny jak myślisz?

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Przedstawiamy „w pigułce” etapy jakie musisz zaliczyć aby, mieć pewność że otwarcie sklepu internetowego będzie dobrym pomysłem i dzięki nimi oszczędzisz sobie nerwów czy zmarnowanego czasu. Czytaj dalej….

Krok 1: Zrób analizę rynku e-commerce i znajdź pomysł na własny sklep internetowy

Chęć otwarcia sklepu to nie wszystko, potrzebne jest badanie rynku pod kątem zapotrzebowania na towar/towary jakie będziesz chciał sprzedawać czy też grona odbiorców do którego masz dotrzeć. Warto podpatrzeć największych graczy oraz tych z którymi będziesz rywalizował w przyszłości, aby zobaczyć np. najczęściej powtarzające się elementy takie jak metody płatności, podział na kategorie. W przypadku braku pomysłu wybadaj rynek pod kątem artykułów sezonowych lub tego co jest trendy w tym momencie (pamiętaj! W tym wypadku musisz ciągle śledzić rynek, aby uprzedzić swoich rywali).

Krok 2: Wybierz nazwę dla swojego sklepu internetowego i zarejestruj firmę

Nazwa Twojego sklepu musi przyciągać a to co najlepiej zastosować to gra słów, które będą kojarzyć się z tym co sprzedajesz lub nawiązywały do dziedziny jaką się zajmujesz. Kilka przykładów? Sklep z sandałami: sun-down lub oświetleniem: lightowo.

Kolejny etap to rejestracja firmy. Tutaj istnieje wiele możliwości, które pomogą Tobie zrobić to łatwo i bez godzin przesiadywania nad papierami. Co polecamy? Przeszukaj w internecie dostępne opcje: możesz wykonać to sam za pomocą platformy, oddać w ręce banku (przy okazji zakładania konta) lub zewnętrznej firmy.

Krok 3: Wybierz platformę e-commerce i wykup domenę

Masz nazwę? Teraz wykup domenę, która będzie jej odpowiadała lub łatwo będzie kojarzyła się z Twoim sklepem. Pamiętaj, aby nazwa nie była za długa – to może zniechęcić potencjalnych klientów.

Wybór platformy – tutaj również warto sprawdzić z jakich rozwiązań korzysta konkurencja lub która platforma pomoże Tobie ułatwić transakcje czy procesowanie zamówień.
Dodatkowo jako platformę możesz brać również pod uwagę marketplace’y z których korzystają użytkownicy internetu – sklepy w aplikacjach, popularne portale aukcyjne to tam szukamy wielu produktów na raz jak w markecie i te miejsca także warto rozważyć. Co ważne! Dzięki korzystaniu z tych aplikacji możesz wypromować swoją markę oraz dotrzeć do szerszego grona klientów – łącząc wszystko w sprzedaży wielokanałowej.

Krok 4: Zaprojektuj wygląd sklepu internetowego

Twój sklep musi być atrakcyjny dla oka oraz spełniać podstawowe normy UI. UI – User Interface to wszystkie elementy strony pozwalające na interakcję w Twoim sklepie.

Rozmieszczenie grafiki, podział elementów strony, czytelność oraz podział na kategorie, to coś na co należy zwrócić uwagę. Dzięki atrakcyjnemu wyglądowi oraz przystępnie przygotowanej ścieżce transakcji dla klienta, sprawisz że będzie wracał do zakupów w Twoim e-sklepie i spędzał w nim więcej czasu, zwiększając szansę na większe zakupy.

Strony posiadające wypracowaną ścieżkę zakupową opierają swoją budowę na podstawie customer jurney – śledząc w jaki sposób porusza się klient po stronie oraz gdzie szuka informacji. Takie działania są nagrywane na żywo i analizowane na podstawie spędzanego czasu czy też działań pod kątem porzucenia koszyka.

Ciekawostka: Dzięki takim narzędziom większość stron nastawionych pod obsługę klienta od kilku lat przestawiło się na podawanie kontaktu do siebie na samej górze strony lub za pomocą specjalnych modułów do których dostęp jest pod ręką użytkownika. Kiedyś dane kontaktowe znajdowały się na dole strony lub po odszukaniu na osobnej podstronie – aktualnie jest to działanie niepraktykowane w wiodących e-sklepach.

Krok 5: Zadbaj o elastyczne płatności, różne formy dostawy oraz obsługę klienta

To tutaj rozgrywa się cała walka o klienta. Ceny towarów w e-commerce nie odbiegają znacząco od siebie, a to na co klienci zwracają uwagę to wygoda.

a) Elastyczne płatności:
BLIK czy przelewy natychmiastowe to najczęściej wybierane metody płatności. Spotykamy się z nimi nie tylko robią zakupy, ale również opłacając rachunki – ich sposób działania jest szybki i bezpieczny, bo autoryzowany najczęściej za pomocą aplikacji bankowych. Prosta i szybka opcja opłacenia zamówienia, pozwala na zakończenie transakcji w kilka sekund – dla Ciebie to pewne pieniądze, dla klienta pewny zakup.

b) Dostawa
Analizując ostatnie działania e-konsumentów warto zauważyć iż, okres pandemiczny nie tylko wpłynął na zmianę zachowań pod kątem bezpieczeństwa przy odbiorze, ale również przekonał odbiorców do automatów paczkowych. Dlaczego? Sposób odbioru jest wygodny, bo nie jest uzależniony od kuriera który czeka na nas pod drzwiami. Przesyłka oczekuję na odbiór przez wyznaczony czas i możesz ją odebrać o dowolnej porze. Coraz więcej firm zajmujących się usługami kurierskimi umożliwia odbiór przesyłek za pomocą automatów paczkowych lub punktów odbioru – wszystko to dla klienta!

c) Obsługa klienta
Co mamy na myśli? Głównie Twoją dostępność dla niego.

W przypadku standardowych pytań lub często powtarzających się ułatwieniem będzie Chat-bot, który nie angażuje Ciebie w działanie i udziela potrzebnych odpowiedzi kupującemu.

Wyjątkowe sytuacje lub pytania, będą jednak wymagały Twoje zaangażowania w rozmowę z klientem dlatego, możesz skorzystać z najczęściej stosowanych metod komunikacji: Live-Chat (w godzinach funkcjonowania sklepu; dobrze jest podać godziny pracy Twojego sklepu!), wtyczki pozwalająca na kontakt za pomocą social mediów, e-mail oraz telefon.

Krok 6: Nie zapomnij o polityce prywatności i regulaminie sklepu internetowego

Prowadzenie sprzedaży, strony internetowej czy sklepu wiąże się ze spełnianiem wielu wymogów prawnych – RODO, zbieranie oraz przetwarzanie danych czy określenie wszystkich elementów sprzedaży, transportu lub zwrotów. Stworzenie polityki prywatności oraz regulaminu pozwoli Tobie w przyszłości uniknąć nieporozumień, nieprzyjemnych sytuacji oraz ubezpieczyć się na wypadek klientów mających jakiekolwiek roszczenia.

Krok 7: Zdecyduj się na model logistyczny dla swojego sklepu internetowego

Fulfillment, cross-docking czy dropshipping to rozwiązania skrojone na miarę sprzedawców internetowych prowadzących własne sklepy. Korzystanie z tych modeli ma swoje plusy i minusy, które odnoszą się do prowadzonej przez Ciebie działalności oraz sprzedawanych towarów. Wybór pomiędzy tymi 3 sprawdzonymi rozwiązaniami logistycznymi szerzej opisujemy tutaj

Krok 8: Zastanów się nad różnymi kanałami sprzedaży

Omnichannel – to łączenie wielu kanałów sprzedaży, wystawianie takich samych ofert opisowo oraz cenowo np. w ofertach wyszukiwarek, social mediach oraz marketplace’ach. Zwiększając dostęp do swoich towarów za pomocą wielu platform, aplikacji czy sklepów jesteś w stanie wypromować swoją markę, a co za tym idzie przekierować klienta bezpośrednio do Ciebie.

Od początku staraj się korzystać z kanałów sprzedaży, w których obecnych jest największa ilość klientów np. popularne serwisy zakupowe. Zwiększając ilość takich miejsc, pozwolisz sobie na analizę pod kątem sprzedaży oraz opłacalności na linii wystawienie oferty vs. zysk.

Krok 9: Pozyskaj produkty i umieść je na stronie internetowej

Hurtownia, producent, dystrybutor czy fabryka? Wybór miejsca zakupu towaru zależy od ceny jaką otrzymasz za jedną sztukę, ponieważ przełoży się to na finalną kwotą jaką będzie musiał zapłacić klient oraz Twój zysk. Dla mniejszych zamówień zakupowych sprawdzi się hurtownia (na początek), wraz ze wzrostem zapotrzebowania warto wspinać się wyżej i dotrzeć do źródła, które ograniczy ilość podmiotów przez które towar będzie musiał przebyć swoją drogę do Twojego sklepu.

Kupiłeś? Pokaż to swoim klientom – umieść ofertę na swojej stronie ze zdjęciami, opisy wskazujące ogólne cechy oraz dokładne parametry. W zależności od branży prezentacja musi odpowiadać i zawierać elementy typowe dla danej dziedziny – bez tego nie przekonasz klienta, że kupi to czego szuka/potrzebuję.

Krok 10: Zadbaj o widoczność swojego sklepu i odpowiednią strategię marketingową

Skoro zaczynasz, to znaczy że dość mała liczba osób słyszała o Twoim sklepie i nawet przy świetnych produktach, cenach i pięknym sklepie może tak dalej zostać. Promocja jest tym w co należy zaangażować część środków, które wrócą do Ciebie po dłuższym czasie w postaci klientów i transakcji.

W przypadku pozycjonowania – wyścig zbrojeń trwa w przeglądarkach przez cały czas, a zwiększająca się ilość sklepów utrudnia szybkie znalezienie się na pierwszej stronie. Jest to proces czasochłonny oraz wymagający specjalistycznej pomocy.

Reklama – social media, linki i artykuły sponsorowane pozwalają dotrzeć do sprecyzowanego grona odbiorców wykorzystując Twój budżet reklamowy.

Sklep internetowy – Jak zacząć? Przydatne wskazówki

1.Zacznij od pomysłu na biznes! To on skłoni Ciebie i będzie motywował do poszukiwania informacji jakie będą związane z Twoim własnym sklepem.

2. Zbierz informacje. Od spraw związanych z zakupem towaru, do pakowania paczek dla Twojego klienta. Sprawdź co robi konkurencja lub co jest standardem w e-commerce.

3. Analizuj zebrane dane… cały czas! Na początku – porównaj zebrane ze sobą zabrane informacje i sprawdź co sprawia, że inni weszli w ten biznes. W trakcie działania – monitoruj sytuację, tak aby uniknąć pożaru na Twoim własnym okręcie.

4. Ucz się od najlepszych! Korzystaj z rozwiązań jakie zna większość klientów i które wpisują się w ich nawyki zakupowe.

5. Skup się na kliencie – słuchaj i daj możliwość kontaktu, a wskazówki jak tworzyć jeszcze lepsze miejsce do zakupów trafią do Ciebie same.

Jak prowadzić sklep internetowy? – Co po założeniu własnego e-commerce?

Uruchomienie sklepu to dopiero początek Twojej drogi. Prowadzenie sklepu będzie wiązało się z wieloma czynnościami – kontrolą stanów magazynowych, zamawianiem towaru, wysyłką zamówień, obsługą spraw związanych z klientami (zamówienia, reklamacje – typowy Customer Service).

To na czym należy się skupić prowadząc sklep internetowy to klient. Badając jego nawyki zakupowe, wybierane metody dostaw czy płatności możesz dostosować swój sklep czy asortyment. Umożliwiaj mu zakupy za pomocą telefonu, tabletu czy komputera (responsywność). Daj możliwość kontaktu z Tobą: Chat-bot pozwoli udzielać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz w momencie kiedy Twoim pracownicy odpoczywają, a zwykły Chat pozwoli na rozwiązanie spraw na bieżąco.

Kolejny etap to wdrożenie planu dotyczącego promocji Twojego sklepu. Staraj się, aby było o Tobie głośno tylko w kontekście pozytywnych opinii – publikuj je w formie reklamy, chwal się swoimi osiągnięciami czy towarami.

Ostatni i nieprzerwany to realizacja obranej strategii i skupienie się na niej, tak aby realizować ją w sposób pozwalający na odnoszenie zysku z wykonanych działań.

Dlaczego warto otworzyć własny sklep internetowy?

  1. Niskie nakłady finansowe

    Nie musisz posiadać sklepu, budynku czy magazyny – możesz pracować z domu i sprzedawać swoje towary. W przypadku magazynowania czy transportu towarów, możesz skorzystać z usług firm zajmujących się outsourcingiem logistyki, dzięki czemu nie martwisz się o miejsce dla Twojego towaru czy kontrakty z przewoźnikami.

  2. Jesteś dostępny dla klienta 24/7

    Do e-sklepu można wejść w każdym momencie – nie ma kolejek, godzin wyświetlania strony czy ograniczeń czasowych. Taką zaletę najbardziej doceniają klienci, którzy pracują w tygodniu lub na weekendy, a w wolnym czasie mogą odwiedzić sklep lub dokonać zakupów.

  3. Rozpoznawalność

    Do internetu może wejść każdy, tak jak do Twojego sklepu. W przypadku sklepu stacjonarnego potrzebna jest podróż do wyznaczonego miejsca, a w e-sklepie: wystarczy wpisać adres i już jesteś!

    W przypadku e-klienta jego opinia pojawiająca się w różnych miejscach jest ogólnodostępna co zwiększa szansę na zdobycie klientów, którzy nie mieli wcześniej styczności z Twoimi produktami lub fizycznej możliwości odwiedzin sklepu.

  4. Przypominajki                   

    Klient opuścił koszyk w trakcie zakupów? To nie problem – odpowiednio skonfigurowany sklep wyśle do niego przypomnienie o pozostawionych produktach!

    Sprzedajesz coś cyklicznie swoim kontrahentom? Tutaj również istnieje możliwość przypomnienia klientowi, że dokładnie miesiąc temu dokonał u Ciebie np. zakupu płynu do prania i teraz może znów go potrzebować.

    Wszystkie te działania remarketingowe, ułatwiają klientowi życie i sprawiają że staje się on bardzo lojalny wobec Ciebie i Twoich propozycji.

 

M.B.B. Logistics

w liczbach...

1 %
Bezbłędnie zrealizowanych zamówień
1 %
Terminowo zrealizowanych zamówień

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00