Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy bez magazynu, postępuj według poniższych wskazówek. Dowiesz się z nich, jak zacząć dropshipping krok po kroku:
Wybór asortymentu
W pierwszej kolejności zastanów się, co chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym. Wybór asortymentu okaże się bardzo ważny nie tylko ze względu na popyt. Pamiętaj również o tym, co wspominaliśmy na temat marż i zwrotów. Stawiaj przede wszystkim na produkty, które można sprzedać z dużym zyskiem i które nie sprawią Ci problemów w przypadku ewentualnych zwrotów. Jako że nie będziesz dysponować żadnym magazynem, lepiej sprawdzą się towary o mniejszych gabarytach, które w razie potrzeby z łatwością przechowasz w mieszkaniu.
Analiza konkurencji
Wszystkie działania w zakresie sprzedaży internetowej muszą być odpowiednio dostosowane do realiów rynkowych. Z tego względu przed podjęciem kluczowych decyzji przeprowadź analizę konkurencji, weryfikując oferty i politykę cenową swoich bezpośrednich rywali. Zastanów się też, w jaki sposób zbudować sobie nad nimi przewagę. Dobrym pomysłem może okazać się na przykład uzupełnienie asortymentu kilkoma produktami spoza ofert hurtowni dropshippingowych.
Nawiązanie współpracy z dostawcami
Ważnym krokiem prowadzącym do uruchomienia sklepu w dropshippingu jest nawiązanie współpracy z hurtowniami. Przebieg tego procesu może być uzależniony od oprogramowania, którego używasz. Jeśli skorzystasz z kompleksowe platformy SaaS (Software as a Service), do dyspozycji będziesz mieć listę gotowych integracji z dostawcami. To najłatwiejszy sposób, aby połączyć swój sklep z wybranymi hurtowniami. Wystarczy po prostu zapoznać się z warunkami współpracy i wyselekcjonować te firmy, które odpowiadają Ci pod kątem cenników, asortymentów czy dostępnych rabatów.
Jak wybrać odpowiednią hurtownię dropshippingową?
Wybierając hurtownie dropshippingowe, warto dokładnie przyjrzeć się ich profilom. Kluczowe dla Twojego biznesu okażą się:
- ceny – to podstawowe kryterium doboru w przypadku hurtowni dropshippingowych,
- progi rabatowe – czyli obniżki oferowane przez dostawców w przypadku osiągnięcia przez sprzedawcę określonego poziomu obrotów,
- obsługa zwrotów przez hurtownię – znaczne ułatwienie w prowadzeniu sklepu internetowego,
- jakość komunikacji – to od niej zależy efektywność współpracy sprzedawcy z hurtownią,
- zakres oferty – im szerszy, tym więcej różnych produktów zaoferujesz swoim klientom,
- czas realizacji dostaw – im krótszy, tym większa satysfakcja klientów.
Budowa sklepu internetowego
Do prowadzenia sprzedaży w dropshippingu potrzebny jest dobrze zaprojektowany sklep internetowy. Najłatwiej stworzyć go za pomocą wspomnianej już, prostej w obsłudze platformy SaaS. Do dyspozycji masz również narzędzia open source. W ich przypadku wykonanie integracji z hurtowniami może okazać się jednak nieco trudniejsze.
Projektując sklep internetowy, zwróć szczególną uwagę na jego szatę graficzną i user experience (UX). Strona powinna być przejrzysta i łatwa do poruszania się. Pamiętaj także o wysokiej jakości opisów i zdjęć produktów. Choć dane te szybko pobierzesz z hurtowni, w mgnieniu oka rozpoczynając sprzedaż, to w celu wybicia się na rynku warto zastąpić je autorskimi treściami.
Zauważ też, że odpowiednio zbudowany i zintegrowany z hurtowniami sklep pozwoli Ci zautomatyzować wiele procesów. Dzięki temu nie będziesz martwić się o takie kwestie jak aktualizacje stanów magazynowych i cen czy przekazywanie zamówień dostawcom.
Sprzedaż w dropshippingu możesz oczywiście prowadzić też w innych kanałach (np. Allegro), ale postaraj się, aby stanowiły one jedynie uzupełnienie dla sklepu.
Promocja sklepu internetowego i pozyskanie klientów
Aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu internetowego, wybierz odpowiednie działania marketingowe. Dobry użytek zrobisz przede wszystkim z rozwiązań w zakresie:
- SEO – czyli pozycjonowania strony w wyszukiwarce,
- PPC – czyli płatnej reklamy w sieciach wyszukiwania,
- content marketingu i mediów społecznościowych.