Sprzedaż za granicę – jak sprzedawać międzynarodowo? | M.B.B. Logistics

Jak sprzedawać za granicę? – Jak zacząć sprzedawać międzynarodowo?

Sprzedając w internecie nie ogranicza Ciebie przestrzeń lub lokalizacja. A co w przypadku kiedy ktoś z zagranicy będzie chciał korzystać z Twojego sklepu internetowego? W jaki sposób poradzić sobie z nowymi klientami mieszkającymi poza granicami Twojego kraju?

Jak sprzedawać za granicę?
Jak rozszerzyć działalność swojego e-commerce na rynki zagraniczne?


W przypadku chęci sprzedaży za granicę, należy zrobić „rozpoznanie” wśród konkurencji oraz popyt na Twój towar. Najlepszą sytuacją dla sprzedawcy jest ta, w której już wcześniej zdarzyła się sprzedaż do innego kraju i widać tendencję wzrostową lub posiadasz jakiekolwiek dane do analizy.

Sprzedaż za granicę na pośrednictwem serwisów aukcyjnych i platform sprzedażowych

Najwygodniejszą i najłatwiejszą formą rozpoczęcia ekspansji na rynki zagraniczne jest korzystanie z usług „pośredników” którzy oferują w naszym imieniu towary, zajmują się tłumaczeniem, obsługą klienta obcojęzycznego oraz wysyłką. Takie miejsca będą również świetną okazją do wypromowania Twojej marki, jeżeli nie jest znana poza Twoim krajem – popularne serwisy posiadają więcej odbiorców, niż nowo powstała strona.

Sprzedaż za granicę przez własny sklep internetowy

To najtrudniejsza forma sprzedaży. W tym przypadku odpowiadasz za wszystko co związane w obsługą klienta oraz zamówieniem czy wysyłką. Na początku sporym ułatwieniem mogą być specjalne wtyczki dla strony, które tłumaczą stronę na język odbiorcy oraz udostępnienie form płatności oferowanych przez platformy sprzedażowe. W dalszej perspektywie musisz zbudować osobny zespół odpowiedzialny za wyznaczony rynek – każdy ma inną specyfikę, wymagania oraz oczekiwania klienta oraz język.

Jak zacząć sprzedawać za granicę?

Rozpoczęcie sprzedaży na rynkach zagranicznych to w przypadku każdego sklepu inwestycja. Niezależnie od stopnia zaangażowania musisz przekazać środki dla pośrednika lub na potrzeby stworzenia własnego zespołu odpowiedzialnego za wybrany kierunek sprzedaży.

Analiza i wybór zagranicznych rynków

Prześwietlenie potencjalnych klientów należy rozpocząć od danych które masz na wyciągnięcie ręki: poprzednich sytuacji kiedy klient z zagranicy kupił Twój towar lub wysyłał w jego sprawie zapytanie oraz danych pozyskanych ze śledzenia ruchu w wyszukiwarkach lub Twojej stronie. Kolejnym świetnym ruchem jest wejście na popularne miejsca sprzedaży w danym kraju i sprawdzenie cen, ilości oraz popytu na Twój towar.

Zrozumienie klienta i specyfiki nowych rynków

Nowy rynek to nowi klienci, nowe zachowania oraz trendy. W przypadku wyboru kraju należy dostosować do niego każdy sposób obsługi zwiększający wygodę użytkownika: język, metody dostaw i płatności, integracje, opisy czy wybrane formy kontaktu. Z pewnością postawienie od początku na wiele form komunikacji z klientem pozwoli na uzyskanie informacji oraz poznanie potrzeb klientów – od płatności do opisu produktów.

Kwestie formalno-prawne

Rejestracja VAT, działalności, rejestracja towarów w innym kraju czy pozostałe wymagane formalności muszą zostać spełnione przed otwarciem sklepu dla nowego kierunku sprzedaży. W przypadku kłopotów prawnych Twoja działalność może zostać zawieszona lub towary nie dotrą do odbiorcy końcowego z powodu braku wymaganych dokumentów. Co ważne, należy również sprawdzić czy sprzedawany asortyment jest dopuszczony do obrotu w danym kraju lub w jaki sposób należy go wprowadzić na rynek.

Wybór platformy sprzedażowej lub dostosowanie strony sklepu internetowego

Pojawienie się tam gdzie najczęściej zagląda klient jest taktyką obieraną przy strategii omnichannel i w przypadku nowego rynku będzie to świetny ruch. Po pierwsze platformy lub aplikacje umożliwiające kupno na wielu rynkach będą okazją do poznania Ciebie, Twojego sklepu oraz towarów. W taki sposób klient może trafić bezpośrednio na Twoją stronę wyszukując ją po nazwie firmy w internecie.

W przypadku wypracowania pozycji dla Twojej marki, własna strona jako podstawowy język komunikacji w języku obcym powinna postawić na język angielski. W przypadku centralizacji działań dla wybranego rynku język powinien być ukierunkowany na ten kraj w obszarach: opisy, charakterystyka towarów, obsługa klienta, forma prezentacji czy komunikacji/wysyłki/płatności.

Sprawna logistyka e-commerce

Dostosowanie sklepu to nie tylko język czy płatności. Czas realizacji zamówienia oraz wysyłki jest dla klienta równie ważny co cena czy jakość towaru – a sprawna logistyka wyróżni Twoje oferty na te konkurencji.

 

Skorzystanie z usług zewnętrznego operatora logistycznego z lokalizacją magazynów blisko granicy pozwala na skrócenie czasu dostawy oraz na dostawy za pomocą zagranicznych przewoźników w czasie porównywalnym do tych na terenie Polski. Tutaj pomocne będą 3 formy usług jakie oferuję M.B.B. Logistics!

Po pierwsze: fulfillment – najszybsza i najpewniejsza forma obsługi logistycznej, przesyłka dociera do odbiorcy w średnim czasie do 24h od czasu nadania przesyłki, bezbłędna i ekspresowa realizacja zwiększa zadowolenie klienta. Co ważne czas jest porównywalny do tego jak w przypadku zakupu w lokalnym sklepie. 5 km od granicy polsko-niemieckiej, sąsiedztwo autostrady, obsługa przez zagranicznych przewoźników to główne atuty przemawiające za tym rozwiązaniem.

FBA – czas dostawy do zagranicznych magazynów również odpowiada lokalnym magazynom logistycznym, a niskie ceny wysyłki i realizacji pozwolą na obniżenie kosztów zakupu towarów przez klienta.

 

Cross-docking – tutaj masz możliwość najszybszej wysyłki bezpośrednio do klienta za granicą. Rozwiązanie z pewnością będzie opowiadało samodzielnie prowadzonym sklepom internetowym, które zyskują konkurencyjne ceny wysyłki dla siebie i swoich kontrahentów – zwiększając zaufanie do siebie oraz oferowanych metod dostaw.

Wysokie standardy obsługi klienta

Customer Service to ważna część komunikacji z klientem oraz podniesienia jego zadowolenia. Nie chodzi tutaj tylko o posługiwanie się językiem obcym w rozmowie, ale o czas reakcji oraz odpowiednią formę kontaktu. Dla jednego rynku będzie to chat lub e-mail, dla drugiego w grę wchodzi jedynie rozmowa przez telefon. Zespół odpowiedzialny za kontakt z klientem powinien dostosować się do jego wymagań czy np. najczęściej wybieranych godzin (np. kiedy wybierasz kraj funkcjonujący w innej strefie czasowej).

Elastyczne metody płatności

W wielu krajach dostępne metody płatności są takie same lub podobne dzięki globalnym operatorom zapewniającym obsługę transakcji w krótkim czasie oraz co najważniejsze bezpieczeństwo. Sprawdzone i elastyczne metody za pomocą których zakup zostaje zakończony to pewność dla kupującego i sprzedawcy.

Nie zapomnij również o lokalnej walucie czy ustawieniy np. najczęściej występujących (EUR, USD)

Sprzedaż za granicę – szanse i zagrożenia

Stworzenie kompleksowego bilansu potencjalnych zysków i strat w przypadku sprzedaży na kolejnym rynku pozwala ocenić jak wiele ryzykujemy czy możemy zyskać. Analiza powinna zostać oparta o krótko oraz długoterminowe prognozy w różnych wariantach, tak aby być gotowym na wiele ewentualności.

SZANSE
Każdy z Twoich produktów może okazać się bestsellerem – nowy rynek oznacza nowe zachowania lub odwrócenie tendencji w stosunku do lokalnego rynku.
SZANSE
Zyskanie stałych kontrahentów w postaci klientów B2B oraz B2C.
SZANSE
Możliwość poznania nowych zachowań kupujących i przełożenie ich nie tylko pod kątem wybranego kraju – Customer Experience.
SZANSE
Pozyskanie nowych kontaktów handlowych.
SZANSE
Podniesienie jakości obsługi.
SZANSE
Zysk finansowy w przypadku konkurencyjności w stosunku do lokalnego sprzedawcy.
SZANSE
Konfrontacja oczekiwań/analiz z rzeczywistością oraz przełożenie ich na kolejny rynek.
Previous
Next
ZAGROŻENIA
Problemy prawne – w przypadku braku rejestracji towaru, VAT etc.
ZAGROŻENIA
Płynność finansowa – jest to inwestycja, tak więc może zdarzyć się że towar który zamówił u nas klient zagraniczny wróci do nas w dużej ilości, a tego zachowania się nie spodziewaliśmy.
ZAGROŻENIA
Błędna analiza – oznacza nieprawidłową lokatę kapitału, która w zależności od nakładów finansowych może zakończyć się nawet bankructwem.
ZAGROŻENIA
Oszustwo – nieznajomość lokalnych zachowań kupców oznacza możliwość wpadnięcia w pułapkę.
ZAGROŻENIA
Utrata zaufania – ocena niezadowolonych klientów z zagranicy przekłada się na całościowe podsumowanie firmy, co może zaburzyć Twoją jakość na lokalnym rynku.
ZAGROŻENIA
Problemy logistyczne – wybór niedoświadczonego centrum logistycznego to nie tylko późniejsza wysyłka do Twoich klientów, ale również problem z przyjęciem dostawy czy dbałością o towar.
ZAGROŻENIA
Ograniczenia w oprogramowaniu – może okazać się, że Twoje sprawdzone oprogramowanie nie jest w stanie zostać zmodyfikowane w sposób umożliwiający obsługę kolejnego rynku, co oznacza kolejną inwestycję.
ZAGROŻENIA
Różne strefy czasowe – oznacza to dostosowanie godzin pracy sklepu do tych dogodnych dla klientów podzielonych na inne strefy czasowe.
ZAGROŻENIA
Nieprzewidziane inwestycje – wszystkie niewymienione powyżej, ale niezbędne do funkcjonowania firmy (np. tłumaczenie składu towaru na język i umieszczenie ich na etykiecie).
Previous
Next

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00