Jak sprzedawać w Internecie? – Poradnik skutecznej sprzedaży internetowej

Już 3 na 4 internautów w Polsce robi zakupy w sklepach internetowych. W przybliżeniu to prawie 23 miliony osób, które przynajmniej raz w poprzednim roku wybrały się na shopping w sieci. Czy Twój sklep ma szansę zaistnienia w tak dużej grupie odbiorców? Gdzie szukać swojej szansy na sprzedaż?

Jak sprzedawać w Internecie? – Od czego zacząć prowadzenie sprzedaży online?

Już 3 na 4 internautów w Polsce robi zakupy w sklepach internetowych. W przybliżeniu to prawie 23 miliony osób, które przynajmniej raz w poprzednim roku wybrały się na shopping w sieci. Czy Twój sklep ma szansę zaistnienia w tak dużej grupie odbiorców? Gdzie szukać swojej szansy na sprzedaż?

Jak sprzedawać w Internecie? – Od czego zacząć prowadzenie sprzedaży online?

Z roku na rok liczba firm wykorzystujących internet do sprzedaży swoich towarów rośnie. Bodźcem do takiego ruchu była z pewnością pandemia, kryzys gospodarczy i zaburzenia łańcucha dostaw. Spowodowało to wzrost cen na rynku i potrzebę zwiększenia zasięgu oddziaływania na klientów. Biznesy działające lokalnie wykorzystując wiele możliwości sprzedaży w sieci starają się znaleźć klientów już nie tylko na rynku krajowym, ale również za granicą.

Prowadzenie sprzedaży online należy rozpocząć od analizy – sprzedaży, produktu, środków do zainwestowania oraz spodziewanych wyników. Dzięki rozwojowi platform sprzedażowych czy rozwiązań open source, narzędzia analityczne są dostępne za darmo lub w ramach korzystania z np. marketplace’ów. To znaczy, że wystawiając klika sztuk i pilnując budżetu jesteś w stanie ocenić popyt na Twój produkt, atrakcyjność ceny, grono odbiorców czy metody płatności/dostaw. Niewielki nakład finansowy dla takiego eksperymentu, będzie pozwalał na stworzenie podstawowego zarysu rozwoju czy sensu prowadzenia biznesu z produktem lub miejscem sprzedaży.

Co powinna obejmować analiza?

1. Sprawdzenie dostępności asortymentu jaki chcesz oferować, rodzaj kategorii do jakiej należy, wygląd ofert czy specyfikacji.
2. Ceny podstawowe/promocyjne/zestawów oraz ich rodzaje w poszczególnych kanałach sprzedaży.
3. Potencjał danego towaru w wybranym miejscu sprzedaży, sprawdzenie keywords oraz ich „siły” w wyszukiwarkach/platformach.
4. Konkurencja – sprawdź ile ofert znajduję się w miejscu jakie wybrałeś do sprzedaży, ich cenę, metody dostawy/płatności oraz opinie. Tutaj możesz znaleźć wskazówki co poprawić lub co wprowadzić w swoich ofertach.

Gdzie sprzedawać w Internecie?

Odpowiedź jakiej jednoznacznie możemy udzielić to: W kilku kanałach sprzedaży jednocześnie. Dlaczego?

Po pierwsze jest to najlepszy sposób na budowanie swojej marki oraz promowania produktów.
Po drugie to Ty wiesz najlepiej w jakim miejscu Twój towar będzie odpowiednio promowany, a gdyby ktoś chciał kupować tylko u Ciebie poza platformą – trafi na Twoją stronę.
Po trzecie: zwiększasz swoją dostępność, jesteś tam gdzie klient i zwiększasz jego wygodę w zakupach – wszędzie oferuj takie same ceny towaru.

Własny sklep internetowy

Jest to rozwiązanie, które od samego początku nie powinno generować wysokich nakładów finansowych lub ich koszt będzie oscylował w okolicach 0 zł. Duża dostępność wtyczek do zastosowania np. w WordPress’ie pozwala na szybką instalację i rozpoczęcie niewielkiej sprzedaży bez wiedzy programistycznej.

Marketplace’y

Preferowany przez zdecydowaną większość e-biznesów internetowych kanał sprzedaży. Pozwala na zwiększenie wygody nie tylko dla kupującego, ale również sprzedawcy. W zależności od wybranej metody współpracy, możesz odpowiadać za każdy proces od sprzedaży do logistyki lub przekazać go w ręce platformy. To znakomita okazja również do wypromowania swoich towarów dla szerszego grona odbiorców, również poza granicą własnego kraju.

W przypadku polskiego rynku czołowe platfromy to Allegro (najstarsza i najbardziej rozpoznawalna platfroma sprzedażowa w Polsce), Amazon (światowy lider, posiada dedykowane platformy i wersje językowe dla wielu krajów) oraz eBay (zagraniczna platforma zakupowa, preferowana przy sprzedaży cross-border).

Porównywarki cen

Jest to rodzaj serwisu internetowego który zbiera informację na temat cen tych samych produktów wystawionych na różnych stronach w sieci. Pozwala on porównywać, klasyfikować oferty wg. indywidualnych zestawień.

W przypadku kiedy oferujesz swój towar w konkurencyjnych cenach, jest to szansa na zaistnienie w zestawieniu z największymi gigantami w sprzedaży.

Social media

Social Selling – to proces budowania relacji z klientem jako części procesu sprzedażowego. Aktualnie do tworzenia takiej relacji wykorzystywane są popularne aplikacje społecznościowe takie jak – Facebook, Instagram, TikTok czy inne miejsca w sieci służące do wymiany poglądów oraz udostępniania treści.

Dlaczego powinieneś używać mediów społecznościowych w e-commerce: zwiększasz swoją widoczność, to kolejne miejsce w którym przebywa klient, możliwość zakupu w aplikacji, dajesz poczucie nawiązywania relacji.

Co sprzedawać w Internecie?

Najczęściej w sieci kupujemy odzież, akcesoria i dodatki (79%), obuwie (66%) oraz kosmetyki i perfumy (65%). Co drugi zakup to książki, płyty, leki i suplementy, sprzęt elektroniczny oraz odzież sportowa.

Dane: E-commerce w Polsce 2022; GEMIUS

To czyste statystyki, które pokazują zainteresowanie pod kątem wszystkich kanałów zakupów, jednak nie uwzględniają trudności czy konkurencyjności – a ta w tych kategoriach jest bardzo duża, z czego korzystają klienci.

Ze strony biznesu liczy się zysk oraz ryzyko jakie niesie za sobą zakup towaru pod sprzedaż. W przypadku e-biznesu jest trochę jak z grą w kasynową ruletkę – poświęcając małe kwoty, możemy osiągnąć małą stratę lub zysk, a w przypadku większych sum – ryzyko i zysk rośnie proporcjonalnie. Plusem poświęcania małych kwot jest większa stabilizacja i przewidywalność sprzedaży.

Jak skutecznie sprzedawać w Internecie? – Porady i wskazówki

  • Dokonaj analizy – wybierz towar, kanał sprzedaży oraz oceń swoje szanse.

    Zbieraj dane, analizuj konkurencję oraz sprawdź czy miejsce jakie wybrałeś do wystawienia Twojego towaru będzie gwarantowało jego sprzedaż. Odpowiednio wybrany kanał sprzedaży pozwala zainwestować środki na promocję, dotrzeć do większej ilości klientów czy wyprzedzić działania konkurencji.

  • Wybierz platformę/kanały sprzedaży

    Zdecyduj gdzie pojawi się Twój towar, sprawdź jaki opis jest odpowiedni i wymagany przez klientów czy sam marketplace. Używając odpowiedniej metody Twoi klienci otrzymają dostęp z aplikacji, przystępne metody dostawy i płatności.

  • Wygodne formy płatności i metody dostawy

    Sposób płatności gwarantujący szybkie i bezpieczne zakupy jest obecny w wielu kanałach sprzedaży, dla kupujących jest to codzienność – tak jak możliwość płatności kartą w sklepie.

  • Metoda dostawy – dla wygody wybierany w większości jest paczkomat (o porze odbioru i miejscu decyduje odbiorca), a same dostawy realizowane powinny być od 24 do 48h.

  • Obsługa klienta

    Dedykowana dla każdego kanału sprzedaży – tak, aby Twój pracownik był w stanie rozwiązywać problemy lub szukać rozwiązania dedykowanego dla miejsca sprzedaży. W przypadku pozytywnych relacji z Customer Service, klienci wracają do sklepu lub dokonują zakupów – nawet w przypadku nieudanego zakupu.

  • Odpowiedni model logistyczny

Fulfillment, cross-docking czy dropshipping to rozwiązania skrojone na miarę sprzedawców internetowych prowadzących własne sklepy. Korzystanie z tych modeli ma swoje plusy i minusy, które odnoszą się do prowadzonej przez Ciebie działalności oraz sprzedawanych towarów. 

Formalności związane z prowadzeniem sprzedaży internetowej

Poza kwestiami technicznymi takimi jak serwer, domena, oprogramowanie czy integracjami do prowadzenia sklepu będzie potrzebna rejestracja sklepu internetowego. W przypadku kiedy będzie to Twój pierwszy biznes – założysz nową działalność gospodarczą, w przypadku rozszerzenia biznesu zmieniasz wpis do działalności dodając numer PKD.

Jakie kroki podjąć?

  1. Wybierz formę organizacyjną i prawną prowadzenia działalności (spółka cywilna, jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna lub jednoosobowa działalność gospodarcza)
  2. Wybierz formę opodatkowania (ogólna skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt).
  3. Zgłoś się do VAT
  4. Stwórz i opublikuj regulamin sklepu internetowego (warunki i zasady zawierania transakcji, prawa konsumentów)
  5. Udostępnij informację o gromadzeniu danych osobowych (RODO) oraz polityce prywatności (pliki cookies).
Adres

osiedle Przemysłowe 9
69-100 Słubice
Polska

Godziny otwarcia

06:00 – 16:00
Poniedziałek – Piątek

Kontakt

Telefon: +48 95 750 00 06
e-mail: kontakt@mbblogistics.com

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00
This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.