cross-border e-commerce

Cross-border e-commerce – co warto o nim wiedzieć?

Pozytywnym skutkiem pandemii Covid-19 dla branży e-commerce było otwarcie się klientów na zakupy przez Internet. Konsumenci docenili bezpieczeństwo, wygodę i szeroki wybór produktów w sieci. Wzrosła więc liczba zamówień nie tylko z polskich, ale i z zagranicznych sklepów. Zakupy w tych ostatnich zadeklarowało w zeszłym roku aż 32% internautów. Chcesz dowiedzieć się, jak wejść na międzynarodowy rynek e-commerce i rozwinąć strategię cross border? Czytaj dalej!

Teraz! Rozwiń z nami swój biznes za granicą!

Cross-border – czym jest internetowy handel transgraniczny?

worldwide

Cross-border to sprzedaż produktów lub usług do zagranicznych odbiorców. Może odbywać się za pośrednictwem sklepu internetowego lub innych platform i serwisów, takich jak choćby marketplace’y. Zjawisko to określa się również mianem handlu transgranicznego. W ostatnich latach jego znaczenie dla rynku e-commerce gwałtownie wzrasta, pozwalając sprzedawcom na niemal nieograniczoną ekspansję biznesów.

Czy Europejczycy chętnie robią zakupy online w zagranicznych sklepach?

Planując sprzedaż międzynarodową, w pierwszej kolejności warto wziąć pod uwagę rynek europejski. Rozwój w takim kierunku okaże się oczywiście najłatwiejszy pod kątem logistyki e-commerce. Co więcej, nawet 75% Europejczyków regularnie kupuje w sklepach zagranicznych. Najczęściej robią to Grecy, Irlandczycy i Niemcy, najrzadziej natomiast Brytyjczycy i Francuzi.

Jakie potencjalne korzyści może mieć sprzedaż w modelu cross-border?

Sprzedaż online za granicę to przede wszystkim szansa na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie przychodów. Stanowi naturalny krok dla każdej marki, która wykorzystała już swój pełen potencjał na rodzimym rynku. Cross-border e-commerce umożliwia też budowę rozpoznawalności brandu, kreowanie pozytywnego wizerunku i dywersyfikację ryzyka za sprawą uniezależnienia się od krajowej gospodarki.

Sprzedaż w modelu cross-border – jak zbudować odpowiednią strategię i rozszerzyć działalność sklepu internetowego na zagranicę?

Zastanawiając się nad tym, jak sprzedawać za granicę, musisz najpierw wybrać interesujące Cię rynki i stworzyć odpowiednią strategię biznesową. Kluczowym jej elementem okażą się kanały sprzedażowe i marketingowe, których użyjesz w celu dotarcia do nowych klientów. Nie bez znaczenia będzie również znajomość przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach czy dostosowanie strony do komunikacyjnych potrzeb międzynarodowego odbiorcy.

Jak wejść na zagraniczne rynki? – Od czego zacząć budowanie strategii cross-border?

Aby rozwinąć działalność e-sklepu na zagraniczne rynki i wdrożyć tym samym strategię cross-border, postępuj według poniższych kroków:

  1. Przeprowadź analizę rynku – zweryfikuj, jak produkty konkurencji sprzedają się w różnych krajach, aby wybrać odpowiedni rynek zbytu dla siebie.
  2. Poznaj zagranicznego klienta – przeanalizuj jego nawyki zakupowe, potrzeby, preferowane metody płatności i dostaw.
  3. Zapoznaj się z obowiązującymi przepisami prawa – sprawdź, czy Twój towar nie wymaga dodatkowej dokumentacji.
  4. Sięgnij po pomoc eksperta – po zebraniu niezbędnych danych i wyborze potencjalnego rynku skonsultuj swoje pomysły z osobą, która skonfrontuje Twoje pomysły z rzeczywistością i aspektami prawnymi.
  5. Wybierz kanał sprzedaży – zdecyduj, czy do handlu internetowego wykorzystywać stronę własnego sklepu, czy jedną z popularnych platform sprzedażowych.
  6. Upewnij się, że wybrany kanał sprzedaży odpowiada nowym klientom – zwróć uwagę na możliwość wyboru języka, dostęp do preferowanych metod płatności oraz usługi zagranicznych przewoźników.
  7. Rozpocznij ekspansję od jednego kraju – dopiero kiedy opanujesz już w pełni kolejny rynek, przejdź do następnego, zmniejszając w ten sposób ryzyko niepowodzenia biznesu.

Cross-border e-commerce – na których rynkach jest największy potencjał?

Jak wspominaliśmy wcześniej, międzynarodowy handel online kwitnie w całej Europie, a przede wszystkim w Grecji, Irlandii i Niemczech. Interesując się cross border, warto zwrócić uwagę także na kraje skandynawskie (Szwecja i Norwegia) oraz Belgię i Holandię. Konsumenci na tych rynkach często szukają w zagranicznych sklepach niższych cen i produktowych nowości.

Jak przystosować swoją stronę internetową do sprzedaży w modelu cross-border?

Aby prowadzić sprzedaż na rynkach zagranicznych, musisz zadbać o to, aby Twoja witryna była dostosowana do potrzeb i przyzwyczajeń nowych klientów. Najważniejsze elementy międzynarodowego sklepu obejmują:

  • Wersje językowe – przede wszystkim język kraju, w którym planujesz sprzedaż, ale też uniwersalny angielski.
  • Metody płatności – globalnie popularne i uznawane za bezpieczne.
  • Metody dostawy – dostępne na wielu rynkach i zapewniające krótki czas wysyłki.
  • Integracje – z globalnymi operatorami bankowymi/logistycznymi/sprzedażowymi.
  • Opisy produktów – przetłumaczone na odpowiednie języki i podkreślające aspekty istotne dla klientów na różnych rynkach.
  • Wygodne formy kontaktu – m.in. chat na stronie, infolinia, kontakt poprzez media społecznościowe.

O czym pamiętać przy obsłudze klienta?

Badając potencjalny rynek sprzedaży, należy zapoznać się ze sposobem komunikacji, jakiego oczekują klienci – chat, media społecznościowe, e-mail lub telefon to najpopularniejsze kanały wykorzystywane w handlu. Ich dobór powinien zależeć od objętej przez Ciebie strategii i potrzeb Twoich nowych odbiorców.

Sprzedaż zagraniczna (cross-border) wymaga także odpowiedniej infrastruktury logistycznej. Zauważ, że Twoje produkty będą wysyłane do innych krajów, często na bardzo dalekie dystanse. Generuje to potrzebę właściwej organizacji transportu, a nieraz nawet zlokalizowania magazynów blisko granic. Optymalizacja międzynarodowych procesów logistycznych pozwoli Ci świadczyć wysokiej jakości usługi na rzecz zagranicznych klientów.

Logistyka cross-border – dlaczego jest taka ważna?

Z uwagi na dużą konkurencję, w e-commerce ważnym czynnikiem są nie tylko ceny produktów. Klienci zamawiający towary z zagranicy nie zdecydują się na zakup w przypadku skomplikowanego procesu dostawy lub długiego czasu oczekiwania. Warto więc korzystać z usług sprawdzonych firm kurierskich i gwarantować jak najniższe ceny wysyłki.

Zarówno czas realizacji zamówień, jak i ponoszone w tym procesie koszty będą zależały od wspomnianej już logistyki. Jak widzisz, sposób zarządzania magazynem czy transportem międzynarodowym znajdzie bezpośrednie przełożenie na satysfakcję zagranicznych klientów Twojego sklepu internetowego. Im lepsza organizacja procesów logistycznych, tym większe szanse na sukces w cross-border e-commerce.

Jak usprawnić logistykę w modelu cross-border?

W przypadku logistyki cross-border najlepszym rozwiązaniem okaże się skorzystanie z usług centrum logistycznego, które może zaoferować Ci między innymi:

  • przystępne cenowo i szybkie dostawy na terenie Europy, a nawet całego świata,
  • obsługę zwrotów z zagranicy,
  • magazynowanie produktów w lokalizacjach blisko granic,
  • usługi pakowania i zabezpieczania przesyłek,
  • bezcenny know-how z zakresu logistyki krajowej i logistyki międzynarodowej.

Dlaczego warto rozważyć skorzystanie z usług fulfillmentu?

Fulfillment to usługa dostosowana do potrzeb sklepów internetowych – także tych planujących ekspansję zagraniczną. Gwarantuje bardzo szybką realizację zamówień, przystępne cenowo dostawy i wysoką jakość procesów magazynowych. Za sprawą fulfillmentu dla e-commerce nie musisz ponosić stałych kosztów logistyki ani tracić czasu na zarządzanie tym obszarem działalności. Składowaniem Twoich towarów i organizacją ich międzynarodowej dystrybucji zajmują się bowiem doświadczeni specjaliści, z którymi rozliczasz się na podstawie osiąganych obrotów.

Warto poważnie rozważyć taki sposób obsługi zamówień, ponieważ z jednej strony pozwala Ci on zoptymalizować Twój sklep, a z drugiej gwarantuje wysoki poziom satysfakcji klientów.

Adres

osiedle Przemysłowe 9
69-100 Słubice
Polska

Godziny otwarcia

06:00 – 16:00
Poniedziałek – Piątek

Kontakt

Telefon: +48 95 750 00 06
e-mail: kontakt@mbblogistics.com

4 Comments

Comments are closed.

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00