Zwroty zagraniczne - obsługa, wyzwania i rozwiązania

Prowadzenie własnego e-commerce nierozłącznie wiąże się z obsługą zwrotów. Klienci zwracają uwagę już nie tylko na koszty zakupu czy wysyłki, ale również możliwości zwrotu jakie oferuje sprzedawca. Ten proces jest jednym z poważniejszych wyzwań przy logistyce zamówień cross-border. Wprowadzenie rozwiązań przyjaznych konsumentowi, czytelnej polityki zwrotów oraz posiadanie zagranicznego adresu zwrotnego pozwoli Tobie zaoszczędzić czas i pieniądze.

Obsługa zwrotów zagranicznych - bariera logistyczna

Wejście na nowy rynek zagraniczny wiąże się z wieloma barierami, które decydują o rentowności tego przedsięwzięcia. Przesyłki zwrotne – związane z nimi koszty i obsługa, często w przypadku mniejszych biznesów mogą decydować o rezygnacji ze sprzedaży za granicę. Rozwiązanie musi być wygodne zarówno dla e-sklepu jak i konsumenta, jednocześnie pozwalając na rozszerzenie tej usługi dla nowych destynacji.

Obsługa zwrotów w e-commerce działającym na wielu rynkach zagranicznych generuje dodatkowe koszty, potrzebę posiadania zagranicznego adresu czy stworzenie rozwiązań operacyjnych. To w jaki sposób podejdziesz do tego zagadnienia będzie decydowało o dokonaniu zakupu przez klienta, pozytywnych opiniach i co najważniejsze, zdobywaniu nowych kontrahentów. Doświadczenia związane z Twoim sklepem – zakup, towary, odstąpienie od zamówienia i obsługa klienta, mają tworzyć pozytywny obraz i wzbudzać poczucie zaufania. 

Wyzwania przy obsłudze zwrotów zagranicznych

Wysyłając zamówienia za granicę, należy liczyć się ze zwrotami które w różnym odsetku dotykają sprzedawców – różnica będzie zależna od branży w jakiej prowadzisz sprzedaż. Największa ilość zwracanych produktów dotyka branżę odzieżową oraz beauty, której klienci dopiero po otrzymaniu towaru mają okazję się z nim zapoznać. 

Najczęściej przy obsłudze międzynarodowych zwrotów będziesz zmagać się z:

  • udostępnieniem zagranicznego adresu zwrotnego;
  • wynajem powierzchni magazynowej oraz zatrudnienie pracowników do obsługi procesów logistycznych;
  • wydłużony czas przyjęcia i przetwarzania;
  • koszt transportu związany z wysłaniem towaru z zagranicy do Twojego magazynu w Polsce;
  • przygotowanie dokumentacji fotograficznej i opisowej do wystawienia decyzji o uznaniu zwrotu;
  • obsługę przez przewoźników;
  • inicjowanie zwrotów dla klientów na podstawie Twoich umów kurierskich;
  • szkolenie pracowników w zakresie obsługi Twoich towarów, stały monitoring i modyfikacja procedur;

W jaki sposób poradzić sobie ze zwrotami zagranicznymi?

Odesłanie zamówienia przez kupującego będzie dla Ciebie okazją do podjęcia kolejnego wyzwania i opracowania rozwiązań. Nie wszystkie będą wiązały się z samą obsługą zwrotów i pozwolą Tobie zbadać oczekiwania konsumenta na danym obszarze. Zachowania klientów bywają różne, jednak łączy ich jedno – chcą korzystać ze wszystkich udogodnień jakie zapewnia im e-commerce

Zapobiegaj zwrotom 

Kupujący decydując się na zakup w internecie, nie mają możliwości sprawdzenia produktu przed zakupem – jego dotknięcia, sprawdzenia zapachu czy poznania innych rzeczywistych doświadczeń jakie oferują zakupy stacjonarne. Jest to oczywiście świadomy wybór konsumenta, który wybiera Twój sklep z uwagi na możliwość transakcji w dowolnym momencie i bez potrzeby odwiedzania go fizycznie.

Dysproporcja pomiędzy rzeczywistymi oczekiwaniami/odczuciami następuje w momencie otrzymania zamówienia i wynika np. z różnic dotyczących rozmiaru, kolorów oraz innych czynników mających znaczenie dla osoby dokonującej zakupu.

Najpopularniejszymi metodami zmniejszającymi rozbieżność pomiędzy kanałami on-line, a off-line będą:

  • Rozbudowanie karty produktowej towaru, dokładny opis cech, wymiarów i użytych materiałów;
  • Prezentacja produktu zawierająca jego charakterystykę, odnosząca się do wrażeń i właściwości fizycznych;
  • Dokładna fotografia produktowa, filmowa oraz inne techniki wizualne (np. foto 360 stopni) pozwalająca na zapoznanie się z towarem pod kątem najistotniejszych jego elementów;
  • Możliwość oceny produktu, wyrażenia opinii (w tym integracja z platformami opiniotwórczymi), dzięki której będziesz miał możliwość poznania oczekiwań i wrażeń konsumenta;

Polityka zwrotów – czytelna i zrozumiała

Proces zwrotu musi być zgodny z krajowymi przepisami wynikającymi z Ustawy o prawach konsumenta, a dokładnie do punktów odnoszących się do sprzedaży na odległość. Dodatkowo przed stworzeniem regulaminu należy zapoznać się z regulacjami określającymi prawa i obowiązki sprzedawcy zawarte w Dyrektywie UE w sprawie praw konsumentów. Termin odstąpienia od umowy określony w tym dokumencie, dla zakupów dokonanych przez internet to 14 dni od daty otrzymania towaru.

Dokonując zakupów w internecie jesteśmy ostrożni również w stosunku do sposobu zwrotów, który ma nam zapewnić bezpieczeństwo i gwarancję zwrotu środków jakie przeznaczyliśmy na zamówienie. Odpowiednie sformułowanie regulaminu, wskazanie strony kosztów i procedur nie tylko zmniejszy ilość porzuconych koszyków, ale również wpłynie na zwiększenie zaufania do Twojego sklepu. Pozytywne wrażenia związane ze zwróceniem zamówienia, sprawią że klient będzie lojalny i w przypadku wyrażania opinii o Tobie zachęci innych klientów, którzy mogą wahać się przed zakupem.

Po określeniu zasad, zadbaj o to by były one sformułowane w języku odbiorcy i określały w sposób formalny przepisy i czynności – najlepiej korzystając z usług profesjonalnego tłumacza. Pozwoli to uniknąć błędów czy rozbieżności w stosunku do sformułowań użytych w regulaminie.

Co zatem musisz zamieścić w polityce zwrotów?

  • czas na dokonanie zwrotu;
  • stan w jakim towar musi być zwrócony;
  • stronę ponoszącą koszt wysyłki;
  • jakie składowe zamówienia uwzględnia zwrot pieniędzy (z lub bez kosztów wysyłki);
  • sposób zwrotu środków;
  • pozostałe warunki wynikające z właściwości oferowanego towaru;

Co dodatkowo?

  • wydłuż czas zwrotu np. 60 dni/6 m-cy;
  • wiele metod zwrotu towaru;
  • inicjowanie zwrotu po Twojej stronie;
  • dołączanie etykiety zwrotnej do zamówienia;

Zagraniczny adres do zwrotów

Jest to istotny element działań w sprzedaży zagranicznej. Wymagany już nie tylko przez odbiorców końcowych, ale również przez najpopularniejsze platformy internetowe. Wykluczenie możliwości zwrotu na terenie kraju e-kupującego, powoduje zwiększenie kosztów (wysyłka międzynarodowa) oraz wydłużenie czasu przetwarzania – a to wyklucza Ciebie z walki o klienta za granicą, szczególnie w stosunku do krajowych sprzedawców. Lokalny adres do zwrotów zapewni szybsze procesowanie i tańszy koszt transportu, co realnie przełoży się na szybkie przekazanie decyzji oraz środków do klienta.

Słuchaj klientów!

Nowy rynek sprzedaży to nowi klienci, wrażenia i opinie. Twoje wcześniejsze doświadczenia z usługami i towarami mogą okazać się inne, niż kupujących i to w jaki sposób na nie zareagujesz mogą mieć kluczowe znaczenie. Udostępnienie możliwości wyrażania opinii, pomoże Tobie na bieżąco reagować na pojawiające się problemy i pokazać zaangażowanie w problemy z jakimi nabywca ma do czynienia.

Takie podejście nie tylko ograniczy ilość zwrotów, ale również zapewni wygodę i przejrzystość tego procesu w odniesieniu do oczekiwań lokalnego i lojalnego konsumenta.

Przekaż obsługę klienta w ręce doświadczonego partnera

Obsługa zwrotów i ustalenie odpowiednich procedur, uzyskanie ofert od przewoźników i wynajęcie magazynu będzie wymagało dużej ilości czasu oraz środków jakie na to musisz poświęcić. Korzystając z usług zewnętrznego operatora logistycznego, będziesz miał możliwość realizacji tego procesu logistycznego nie tylko w sposób szybki, ale również tańszy w odniesieniu do własnych umów z przewoźnikami czy potrzeby wynajęcia powierzchni magazynowej za granicą. 

W okresie sezonowego “peak’u” możesz spodziewać się wzrostu zwracanych zamówień, co działając na własną rękę będzie obciążało Twój biznes – zatrudnienie dodatkowych pracowników, wydłużony czas rejestracji zwrotu, zbyt mała powierzchnia. 

Centra logistyczne obsługujące zwroty zagraniczne zabezpieczą obszary, których wymaga Twój klient oraz Ty: adres zagraniczny, płynne przetwarzanie zwrotów, stały kontakt z przewoźnikami, opłata uzależniona tylko w odniesieniu do zrealizowanych operacji.

Cross-border
z M.B.B. Logistics

Zagraniczny adres zwrotów

Obsługuj klientów jak lokalny sprzedawca, oferując im wygodną metodę zwrotu zamówienia.

Wysyłka na terenie EU (24-48h)

Dostawa do odbiorcy końcowego na terenie DE i PL w 24h. Na pozostałym obszarze UE do 48h.

Automatyzacja procesów

Możliwość przetwarzania dużej ilości operacji logistycznych w krótkim czasie - niezależnie od ilości wykonywanych zleceń.

Strategiczna lokalizacja

Korzystaj z obsługi najlepszych międzynarodowych przewoźników oraz skracaj czas dostawy towaru do klientów za granicą.

Zainteresowany?

Otrzymaj naszą ofertę w 24h!

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00