Zwroty zagraniczne - obsługa, wyzwania i rozwiązania
Prowadzenie własnego e-commerce nierozłącznie wiąże się z obsługą zwrotów. Klienci zwracają uwagę już nie tylko na koszty zakupu czy wysyłki, ale również możliwości zwrotu jakie oferuje sprzedawca. Ten proces jest jednym z poważniejszych wyzwań przy logistyce zamówień cross-border. Wprowadzenie rozwiązań przyjaznych konsumentowi, czytelnej polityki zwrotów oraz posiadanie zagranicznego adresu zwrotnego pozwoli Tobie zaoszczędzić czas i pieniądze.
Obsługa zwrotów zagranicznych - bariera logistyczna
Wejście na nowy rynek zagraniczny wiąże się z wieloma barierami, które decydują o rentowności tego przedsięwzięcia. Przesyłki zwrotne – związane z nimi koszty i obsługa, często w przypadku mniejszych biznesów mogą decydować o rezygnacji ze sprzedaży za granicę. Rozwiązanie musi być wygodne zarówno dla e-sklepu jak i konsumenta, jednocześnie pozwalając na rozszerzenie tej usługi dla nowych destynacji.
Obsługa zwrotów w e-commerce działającym na wielu rynkach zagranicznych generuje dodatkowe koszty, potrzebę posiadania zagranicznego adresu czy stworzenie rozwiązań operacyjnych. To w jaki sposób podejdziesz do tego zagadnienia będzie decydowało o dokonaniu zakupu przez klienta, pozytywnych opiniach i co najważniejsze, zdobywaniu nowych kontrahentów. Doświadczenia związane z Twoim sklepem – zakup, towary, odstąpienie od zamówienia i obsługa klienta, mają tworzyć pozytywny obraz i wzbudzać poczucie zaufania.
Wyzwania przy obsłudze zwrotów zagranicznych
Wysyłając zamówienia za granicę, należy liczyć się ze zwrotami które w różnym odsetku dotykają sprzedawców – różnica będzie zależna od branży w jakiej prowadzisz sprzedaż. Największa ilość zwracanych produktów dotyka branżę odzieżową oraz beauty, której klienci dopiero po otrzymaniu towaru mają okazję się z nim zapoznać.
Najczęściej przy obsłudze międzynarodowych zwrotów będziesz zmagać się z:
- udostępnieniem zagranicznego adresu zwrotnego;
- wynajem powierzchni magazynowej oraz zatrudnienie pracowników do obsługi procesów logistycznych;
- wydłużony czas przyjęcia i przetwarzania;
- koszt transportu związany z wysłaniem towaru z zagranicy do Twojego magazynu w Polsce;
- przygotowanie dokumentacji fotograficznej i opisowej do wystawienia decyzji o uznaniu zwrotu;
- obsługę przez przewoźników;
- inicjowanie zwrotów dla klientów na podstawie Twoich umów kurierskich;
- szkolenie pracowników w zakresie obsługi Twoich towarów, stały monitoring i modyfikacja procedur;
W jaki sposób poradzić sobie ze zwrotami zagranicznymi?
Odesłanie zamówienia przez kupującego będzie dla Ciebie okazją do podjęcia kolejnego wyzwania i opracowania rozwiązań. Nie wszystkie będą wiązały się z samą obsługą zwrotów i pozwolą Tobie zbadać oczekiwania konsumenta na danym obszarze. Zachowania klientów bywają różne, jednak łączy ich jedno – chcą korzystać ze wszystkich udogodnień jakie zapewnia im e-commerce.
Zapobiegaj zwrotom
Kupujący decydując się na zakup w internecie, nie mają możliwości sprawdzenia produktu przed zakupem – jego dotknięcia, sprawdzenia zapachu czy poznania innych rzeczywistych doświadczeń jakie oferują zakupy stacjonarne. Jest to oczywiście świadomy wybór konsumenta, który wybiera Twój sklep z uwagi na możliwość transakcji w dowolnym momencie i bez potrzeby odwiedzania go fizycznie.
Dysproporcja pomiędzy rzeczywistymi oczekiwaniami/odczuciami następuje w momencie otrzymania zamówienia i wynika np. z różnic dotyczących rozmiaru, kolorów oraz innych czynników mających znaczenie dla osoby dokonującej zakupu.
Najpopularniejszymi metodami zmniejszającymi rozbieżność pomiędzy kanałami on-line, a off-line będą:
- Rozbudowanie karty produktowej towaru, dokładny opis cech, wymiarów i użytych materiałów;
- Prezentacja produktu zawierająca jego charakterystykę, odnosząca się do wrażeń i właściwości fizycznych;
- Dokładna fotografia produktowa, filmowa oraz inne techniki wizualne (np. foto 360 stopni) pozwalająca na zapoznanie się z towarem pod kątem najistotniejszych jego elementów;
- Możliwość oceny produktu, wyrażenia opinii (w tym integracja z platformami opiniotwórczymi), dzięki której będziesz miał możliwość poznania oczekiwań i wrażeń konsumenta;
Polityka zwrotów – czytelna i zrozumiała
Proces zwrotu musi być zgodny z krajowymi przepisami wynikającymi z Ustawy o prawach konsumenta, a dokładnie do punktów odnoszących się do sprzedaży na odległość. Dodatkowo przed stworzeniem regulaminu należy zapoznać się z regulacjami określającymi prawa i obowiązki sprzedawcy zawarte w Dyrektywie UE w sprawie praw konsumentów. Termin odstąpienia od umowy określony w tym dokumencie, dla zakupów dokonanych przez internet to 14 dni od daty otrzymania towaru.
Dokonując zakupów w internecie jesteśmy ostrożni również w stosunku do sposobu zwrotów, który ma nam zapewnić bezpieczeństwo i gwarancję zwrotu środków jakie przeznaczyliśmy na zamówienie. Odpowiednie sformułowanie regulaminu, wskazanie strony kosztów i procedur nie tylko zmniejszy ilość porzuconych koszyków, ale również wpłynie na zwiększenie zaufania do Twojego sklepu. Pozytywne wrażenia związane ze zwróceniem zamówienia, sprawią że klient będzie lojalny i w przypadku wyrażania opinii o Tobie zachęci innych klientów, którzy mogą wahać się przed zakupem.
Po określeniu zasad, zadbaj o to by były one sformułowane w języku odbiorcy i określały w sposób formalny przepisy i czynności – najlepiej korzystając z usług profesjonalnego tłumacza. Pozwoli to uniknąć błędów czy rozbieżności w stosunku do sformułowań użytych w regulaminie.
Co zatem musisz zamieścić w polityce zwrotów?
- czas na dokonanie zwrotu;
- stan w jakim towar musi być zwrócony;
- stronę ponoszącą koszt wysyłki;
- jakie składowe zamówienia uwzględnia zwrot pieniędzy (z lub bez kosztów wysyłki);
- sposób zwrotu środków;
- pozostałe warunki wynikające z właściwości oferowanego towaru;
Co dodatkowo?
- wydłuż czas zwrotu np. 60 dni/6 m-cy;
- wiele metod zwrotu towaru;
- inicjowanie zwrotu po Twojej stronie;
- dołączanie etykiety zwrotnej do zamówienia;
Zagraniczny adres do zwrotów
Jest to istotny element działań w sprzedaży zagranicznej. Wymagany już nie tylko przez odbiorców końcowych, ale również przez najpopularniejsze platformy internetowe. Wykluczenie możliwości zwrotu na terenie kraju e-kupującego, powoduje zwiększenie kosztów (wysyłka międzynarodowa) oraz wydłużenie czasu przetwarzania – a to wyklucza Ciebie z walki o klienta za granicą, szczególnie w stosunku do krajowych sprzedawców. Lokalny adres do zwrotów zapewni szybsze procesowanie i tańszy koszt transportu, co realnie przełoży się na szybkie przekazanie decyzji oraz środków do klienta.
Słuchaj klientów!
Nowy rynek sprzedaży to nowi klienci, wrażenia i opinie. Twoje wcześniejsze doświadczenia z usługami i towarami mogą okazać się inne, niż kupujących i to w jaki sposób na nie zareagujesz mogą mieć kluczowe znaczenie. Udostępnienie możliwości wyrażania opinii, pomoże Tobie na bieżąco reagować na pojawiające się problemy i pokazać zaangażowanie w problemy z jakimi nabywca ma do czynienia.
Takie podejście nie tylko ograniczy ilość zwrotów, ale również zapewni wygodę i przejrzystość tego procesu w odniesieniu do oczekiwań lokalnego i lojalnego konsumenta.
Przekaż obsługę klienta w ręce doświadczonego partnera
Obsługa zwrotów i ustalenie odpowiednich procedur, uzyskanie ofert od przewoźników i wynajęcie magazynu będzie wymagało dużej ilości czasu oraz środków jakie na to musisz poświęcić. Korzystając z usług zewnętrznego operatora logistycznego, będziesz miał możliwość realizacji tego procesu logistycznego nie tylko w sposób szybki, ale również tańszy w odniesieniu do własnych umów z przewoźnikami czy potrzeby wynajęcia powierzchni magazynowej za granicą.
W okresie sezonowego “peak’u” możesz spodziewać się wzrostu zwracanych zamówień, co działając na własną rękę będzie obciążało Twój biznes – zatrudnienie dodatkowych pracowników, wydłużony czas rejestracji zwrotu, zbyt mała powierzchnia.
Centra logistyczne obsługujące zwroty zagraniczne zabezpieczą obszary, których wymaga Twój klient oraz Ty: adres zagraniczny, płynne przetwarzanie zwrotów, stały kontakt z przewoźnikami, opłata uzależniona tylko w odniesieniu do zrealizowanych operacji.
Cross-border
z M.B.B. Logistics
Zagraniczny adres zwrotów
Obsługuj klientów jak lokalny sprzedawca, oferując im wygodną metodę zwrotu zamówienia.
Wysyłka na terenie EU (24-48h)
Dostawa do odbiorcy końcowego na terenie DE i PL w 24h. Na pozostałym obszarze UE do 48h.
Automatyzacja procesów
Możliwość przetwarzania dużej ilości operacji logistycznych w krótkim czasie - niezależnie od ilości wykonywanych zleceń.
Strategiczna lokalizacja
Korzystaj z obsługi najlepszych międzynarodowych przewoźników oraz skracaj czas dostawy towaru do klientów za granicą.