E-commerce w Polsce - najważniejsze statystyki

Polski e-commerce stale rośnie – obroty, ilość sklepów oraz liczba kupujących z dostępem do internetu. “Pod lupę” weźmiemy kilka najważniejszych wskaźników, które pokazują w jakim kierunku zmierza handel elektroniczny w naszym kraju.

Użytkownicy internetu

Ilość osób korzystających z możliwości zakupów w sieci rośnie – w poprzednim roku 4/5 internautów korzystało z e-sklepów. Do grona klientów e-commerce dołączyły również osoby dokonujące transakcji za pomocą mediów społecznościowych.

Kupujących w sieci 79%
0

internautów w Polsce

Zachowania zakupowe

Gdzie kupujemy?
krajowy e-commerce 75%
zagraniczny e-commerce 30%
social-media 19%

Lokalny e-commerce ma się dobrze, bo właśnie w Polsce dokonujemy większej ilości wszystkich zakupów internetowych. Składa się na to kilka czynników – zaufanie, bezpieczeństwo, rozpoznawalność marki oraz czas dostawy. Co ciekawe, osoby o wyższych dochodach częściej dokonują zakupów w Polsce i zwracają uwagę już nie tylko na koszt, ale również jakość towaru.

Na zakupy w zagranicznych e-sklepach decydują się najczęściej najmłodsi użytkownicy (15-24 lat), którzy poszukują tańszych i popularnych produktów. Ten sam przedział wiekowy również korzysta w największym stopniu z zakupów w mediach społecznościowych.

Co motywuje i odstrasza Polaków
w e-commerce?

Zwyczaje zakupowe jakie zostały wytworzone w wyniku pandemii COVID-19 spowodowały znaczny wzrost zainteresowania e-zakupami oraz ukształtowały preferencje dotyczące metod dostawy i zwrotu. W okresie lockdown’u odbiór w automatach paczkowych był wybierany z uwagi na bezpieczeństwo, a aktualnie jest to najwygodniejszą formą dostawy dla odbiorcy końcowego. 

PLUSY:
1. Niezmiennie od początku 2022 roku to co nas skłania do e-commerce to dostępność 24/7 – z telefonu, w domu, w pociągu i wszędzie tam gdzie mamy chwilę by dokonać zakupu. Jest to zauważalne przez wiele marek, które tworzą dedykowane aplikacje lub pozwalają na kupno produktów za pomocą mediów społecznościowych/wyszukiwarek internetowych.
2. Brak potrzeby wizyty w sklepie stacjonarnym. Jest to oczywiście oszczędność czasu i kosztów dla konsumenta, jednak nie byłoby to możliwe gdyby nie możliwość odpowiedniego zapoznania się z towarem na ekranie urządzenia – zdjęcia 360 stopni, odpowiedni opis czy filmy pokazujące produkt.
3. Możliwość uzyskania najlepszej ceny dla wybranej oferty to motywator do zakupów online. Korzystanie z wyszukiwarek czy popularnych marketplace’ów pozwala filtrować oferty i dostosować je do naszych wymagań – również wliczając w to koszt dostawy i możliwość zwrotu.

MINUSY:
1. Co trzeci użytkownik e-commerce zwraca uwagę na sugestie zakupowe w formie reklam wyświetlających się w aplikacjach lub przeglądarce. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów przypominania konsumentom o ich preferencjach i w dłuższej perspektywie czasowej może być dla nich męczący.
2. Czas dostawy do odbiorcy końcowego sprawia, że pozostawiamy pełny “koszyk” w wybranym e-sklepie. W niektórych przypadkach, oczekujemy dostępności tu i teraz, a w innym niższy koszt zakupu wiąże się z podróżą naszego towaru z zagranicznego magazynu.
3. Ostatni i równie ważny faktor to wysoki koszt dostawy. Kupując za granicą lub wybierając towar, którego cena będzie zbliżona do zapłaty za wysyłkę. 

Co nas motywuje?
Dostępność 24/7 76%
Brak wizyty w sklepie stacjonarnym 76%
Atrakcyjna cena 70%
Co powoduje problemy?
kampanie reklamowe 30%
długi czas dostawy 30%
wysoka cena dostawy 27%

Najczęściej wybierane metody dostawy i zwrotów

Dostawa i jej wartość dla zamówienia jest bardzo ważna. To jakie formy wysyłki i zwrotów proponowane są kupującym wpływa na ich wybory, a te podyktowane są w pierwszej kolejności wygodą, a w kolejnej ceną.

Najpopularniejsze formy dostawy

automat paczkowy
82%
dostawa kurierem
42%
punkt odbioru
18%

Najpopularniejsze metody zwrotu

nadanie przez automat paczkowy
34%
darmowa dostawa kurierem
12%
darmowy zwrot do sklepu stacjonarnego
12%

W jaki sposób zapewnić klientowi odpowiednią obsługę?

Skorzystanie z usług operatora logistycznego pozwala nie tylko przyśpieszyć proces realizacji zamówień, ale również ograniczyć koszty związane z logistyką, co finalnie przekłada się na lepszą cenę dla klient końcowego e-commerce. Dodatkowo możesz zwiększyć ilość dostępnych przewoźników, którzy dostarczą i odbiorą towary!

Żródło danych: raport “E-commerce w Polsce 2023”, Gemius

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00