Ile kosztuje sklep internetowy? – Koszty założenia i prowadzenia własnego e-commerce
Czy otwarcie własnego sklepu internetowego ma sens? Czy jest opłacalne? Czy to dobry moment, aby wejść ze swoim pomysłem do internautów?
Ile kosztuje sklep internetowy?
Zarabianie w internecie to coraz częściej występująca fraza w wyszukiwarkach internetowych. Kryzys finansowy, chęć uzyskania niezależności finansowej – skłania użytkowników internetu do poszukiwania swojej własnej drogi. Jednym ze sposobów jest otwarcie sklepu internetowego. Czy jego prowadzenie może być darmowe? Czy własny e-sklep jest opłacalny?
Od czego zależą koszty sklepu internetowego?
Głównie od oprogramowania oraz technologii związanej z prowadzeniem sprzedaży lub wszelkiego rodzaju abonamentów związanych z wystawianiem przedmiotów np. na najpopularniejszych portalach sprzedażowych.
Wielkość sklepu internetowego, ilość klientów oraz wzrost sprzedaży będzie się przekładał na zwiększenie nakładów finansowych. W przypadku potrzeby zwiększenia ilości towarów oferowanych na Twojej stronie lub płynnego działania w przypadku wielu odwiedzin (głównie zapytań wysyłanych na serwer), warto również rozważyć sprawdzony hosting lub przenieść wszystko na własny niezależny serwer – za którego utrzymanie będziesz odpowiedzialny.
Przeszukując sieć w poszukiwaniu informacji na temat otwarcia sklepu internetowego znajdziesz wiele bezpłatnych rozwiązań co na początku może okazać się ważnym bodźcem do rozpoczęcia przygody z e-commerce. Z biegiem czasu ograniczenia w funkcjonalności lub możliwościach takich rozwiązań będą skłaniały Ciebie do skorzystania z innych platform, ale doświadczenie wyniesione ze współpracy z takimi rozwiązaniami będzie dla Ciebie bezcenne. Poznasz tutaj swoje słabości, ograniczenia oraz preferencje dotyczące oferowanych rozwiązań dla Twojego sklepu.
Koszty założenia sklepu internetowego
Jak w przypadku każdego biznesu na koszt uruchomienia e-sklepu składać będzie się wiele elementów. Postaramy się wymienić najważniejsze, które należało będzie rozważyć już na początku lub w przypadku poważnego wyjścia z Twoją ofertą w stronę kupujących.
Platforma e-commerce
Masz nazwę? Teraz wykup domenę, która będzie jej odpowiadała lub łatwo będzie kojarzyła się z Twoim sklepem. Pamiętaj, aby nazwa nie była za długa – to może zniechęcić potencjalnych klientów.
Wybór platformy – tutaj również warto sprawdzić z jakich rozwiązań korzysta konkurencja lub która platforma pomoże Tobie ułatwić transakcje czy procesowanie zamówień. Dodatkowo jako platformę możesz brać również pod uwagę marketplace’y z których korzystają użytkownicy internetu – sklepy w aplikacjach, popularne portale aukcyjne to tam szukamy wielu produktów na raz jak w markecie i te miejsca także warto rozważyć. Co ważne! Dzięki korzystaniu z tych aplikacji możesz wypromować swoją markę oraz dotrzeć do szerszego grona klientów – łącząc wszystko w sprzedaży wielokanałowej.
Platforma Open Source
Jest to darmowy rodzaj platformy, która została udostępniona publicznie i rozwijana jest przez społeczność programistów.
Jej niewątpliwą zaletą jest szerokie spektrum modyfikacji, dzięki otwartemu kodowi źródłowemu. Doświadczony programista jest w stanie dostosować sklep do Twoich potrzeb, dodatkowo korzystając z dedykowanych rozszerzeń (w większości płatne) masz możliwość korzystania z opracowanych już rozwiązań, które są popularne w Twojej branży.
Rozwiązanie to nie jest wolne od minusów – po pierwsze chcąc oszczędzić pieniądze, musisz posiadać dużą wiedzę o konfiguracji sklepu internetowego lub skorzystać z usług doświadczonego programisty. Po drugie „postawienie” takiego sklepu będzie wymagało posiadanie dodatkowego miejsca w sieci, co wiąże się z jego utrzymaniem oraz zwiększaniem potrzebnego miejsca.
Platforma SaaS
Rodzaj systemu abonamentowego. Wybierając dostawcę platformy, wybierasz swój plan określający zakres funkcji/usług oraz okres ich świadczenia. Jest to gotowe rozwiązanie, dzięki któremu bardzo szybko możesz uruchomić swój sklep internetowy i korzystać ze skonfigurowanych już funkcji np. wpisując tylko swoje dane. Wybierając odpowiedni pakiet – otrzymujesz określone funkcje, co ważne nie możesz ich samodzielnie rozszerzać czy dodawać innych integracji, nieokreślonym przez dostawcę usług.
Minusem będzie brak swobodnej konfiguracji pod Twoje potrzeby oraz korzystanie jedynie z rozwiązań/funkcji określonych w wybranym pakiecie. Jest to rozwiązanie polecane dla małych i średnich e-sklepów, polegających na podstawowym designie czy integracjach, mniejszej ilości produktów czy chcących zaoszczędzić czas i ruszyć jak najszybciej ze swoim sklepem.
Platforma dedykowana
Jest to platforma, która w pełni zostaje dostosowana do sprzedawcy. To on decyduje o funkcjach, integracjach oraz rozwiązaniach jakie zostają uruchomione oraz obsługują sprzedaż. Skorzystanie z tej opcji, będzie podyktowane dużą ilością asortymentu lub nietypową koniecznością konfiguracji prowadzonego sklepu (np. pod integracje z których korzystasz, a nie możesz znaleźć ich w „standardowych” rozwiązaniach).
Wdrażane pomysły czy rozwiązania, są wprowadzane przez zespół programistów i tworzone specjalnie na Twoje potrzeby. Wszystkie funkcje dostępne w tej platformie, będą zapewniały bezpieczeństwo, personalizacje oraz możliwość szybkiej konfiguracji.
Domena, serwer, certyfikat SSL
Domena to obecnie główny magnes na klientów. Powinna stanowić nazwę Twojego sklepu lub kojarzyć się z nim w jednoznaczny sposób. Będziesz mógł ją wykorzystać w logo firmy, wpleść w slogan reklamowy czy ułatwić skojarzenie e-sklepu z adresem internetowym.
Własny serwer będzie niezbędny do poprawnego działania sklepu, jego konfiguracji czy modyfikacji. To dzięki niemu możesz posiadać bezpieczną i sprawną bazę danych, własny adres strony przy adresie e-mail dla konta. To od Ciebie zależy czy skorzystasz z wynajmu wirtualnego serwera, którego obsługą zajmuję się dostawca usług czy z własnego, którym będzie opiekował się informatyk lub Ty sam.
Certyfikat SSL w oczach klienta stanowi wiarygodnego partnera transakcji oraz gwarancję bezpieczeństwa wymiany czy przechowywania danych. Opłata za taki certyfikat opłacana jest większości raz w roku, a jego koszt jest zależny od wybranego rodzaju. Najczęstszym wyborem zapewniającym bezpieczeństwo zakupów jest certyfikat o oznaczeniu DV (Domain Validation) lub OV (Organization Validation). Im większy serwis tym wyższa będzie kwota za certyfikat, a wybór padnie na najwyższy poziom zabezpieczeń – EV (Extended Validation).
Projekt graficzny sklepu internetowego
W świecie online „szata zdobi człowieka”! Przyciągnięcie klienta to nie tylko nazwa, asortyment i ceny. Efektowna strona internetowa dostosowana do użytkowników nie tylko ułatwi proces sprzedażowy, ale również sprawi że klienci będą częściej do Ciebie wracali.
W internecie konkurencja jest ogromna, a wyróżnienie się w tłumie będzie dodatkowym atutem i sprawi, że potencjalny kupujący będzie miał poczucie zakupów w prestiżowym miejscu zaprojektowanym do jego potrzeb i upodobań. Odpowiednie opisy, zdjęcia, podział strony daje wrażenie odpowiedniej obsługi i dbania o potrzeby e-kupca.
Polityka prywatności i regulamin sklepu
Bezpieczeństwo zakupów, przejrzyste zasady zakupu czy zwrotów to dziś standard. Przez ostatnie lata wszystkie obowiązujące przepisy oraz wymagania zostały dostosowane w taki sposób, aby zmaksymalizować ochronę kupujących i zmniejszyć ilość reklamacji. Twój sklep internetowy musi posiadać politykę prywatności, która określa w jakim celu wykorzystywane są dane czy śledzenie. Coraz częściej przed zakupem jest to obowiązkowa pozycja z którą warto się zapoznać przez zakupem, wraz z regulaminem określającym prawa i obowiązku po obu stronach transakcji. Określając jednoznacznie wszystkie zasady „współpracy” będziesz miał pewność, uniknięcia nieporozumień oraz negatywnych ocen Twojej działalności.
Konfiguracja i funkcjonalności sklepu internetowego
Wyjście frontem do klienta to nie tylko odpowiedni design czy reklama. Bezpieczeństwo, korzystanie z popularnych metod zawierania transakcji czy wysyłki to podstawy funkcjonowania e-sklepu. Odpowiednie dobranie funkcjonalności i konfiguracji sklepu internetowego, jest głównym faktorem warunkującym pomyślny przebieg transakcji i powrót kupującego do Twojego sklepu.
Metody płatności
Udostępnij klientom metody z których sam korzystasz i wiesz, że powtarzają się u konkurencji. Natychmiastowe przelewy, przelew tradycyjny, BLIK czy odroczone płatności to sposoby płatności wykorzystywane przez liderów rynku. Dlaczego? Tego wymagają klienci oraz mechanizmy jakimi kierują się klienci. Poza kojarzeniem tych metod płatności, jest to również gwarancja odpowiedniego zabezpieczenia transakcji i szyfrowania połączenia z bankiem.
Formy dostawy
Zmiana zachowań wśród e-kupujących jest zauważalna przez ostatnie lata. Wszystko zmierza w kierunku dostosowania dostawy do wygody kupującego. Coraz więcej realizowanych zamówień jest do automatów paczkowych, które pozwalają decydować kiedy i gdzie będzie można odebrać przesyłkę – takie zachowania napędziła pandemia COVID-19 podnosząc bezpieczeństwo przy odbiorze przesyłek oraz zwiększając elastyczność w stosunku do czasu jaki jest w stanie poświęcić klient na odbiór przesyłki. Dobrym ruchem będzie korzystanie nie tylko z najtańszych metod dostawy dla Twoich kontrahentów, ale również tych zapewniających odpowiednią jakość obsługi – przekazanie paczki w odpowiednim czasie i nienagannym stanie będzie dodatkowym atutem, przeważającym często nad kwotą za dostawę.
Integracja z platformami sprzedażowymi
Sprzedaż omnichannel stanowi podstawę działania wielu sklepów – małych czy dużych, pozwalając robić zakupy klientom tam gdzie aktualnie przebywają. Połączenie popularnych serwisów sprzedażowych, wyszukiwarek czy aplikacji z Twoim sklepem zapewnia ten sam poziom bezpieczeństwa co w przypadku zakupów przez Twoją stronę internetową i stanowi niemały problem. Odpowiednia konfiguracja, połączenie i wymiana danych musi odbywać się automatycznie i pozwalać na szybką realizację zamówień. Jest to nie tylko wygodne rozwiązanie dla klienta, ale również okazja dla Ciebie do promowania własnych towarów i marki.
Responsywność
Projektowanie strony pod kątem wyglądu i łatwości obsługi musi przekładać się na wszystkie dostępne wersje do wyświetlania – na komputerze, telefonie czy tablecie. Wygodny zakup lub jego dokończenie na telefonie przez klienta, pokaże klientowi że jesteś wszędzie tam gdzie on i pozwalasz mu na zakup w domu, podróży czy na przerwie obiadowej.
Responsywność to dodatkowy atut patrząc właśnie na urządzenia mobline, za pomocą których dokonywanych jest dużo zakupów.
Zdjęcia i opisy produktów
Obie składowe odpowiedniej karty produktowej. Prezentacja towaru będzie odnosiła się do Twojej branży oraz towarów. Szczegółowy opis, specyfikacja, rodzaj zdjęć i zbliżeń na poszczególne elementy warunkuję tylko towar jaki sprzedajesz.
Klienci sklepów internetowych to bardzo świadomi konsumenci i obiorcy, którzy zwracają uwagę na opis – zalety towaru, jego dane techniczne czy rodzaj spełnianych funkcji. Podobnie sprawa ma się ze zdjęciami, odpowiedni odcień towaru czy design poza prezentacją produktów (np. poprzez wykadrowanie czy tło) stoi na równi ze szczegółami na jakie zwracają klienci np. w przypadku butów może być to rodzaj łączenia podeszwy z cholewką (klejony lub szyty) czy rodzaj bieżnika na podeszwie.
W przypadku karty produktowej asortymentu, bardzo ważne jest aby opis korespondował ze zdjęciami i odwrotnie. Wymieniając zalety czy szczegóły jakie poruszasz w opisie, muszą być one widoczne na zdjęciu i potwierdzać podaną charakterystykę. Tworząc prezentację produktu, warto również podejść do tego zadania indywidualnie, kopiowane opisy ze strony producenta przyśpieszą dodawanie produktów, jednakże mogą nie być dostosowane do Twojego klienta.
Koszty prowadzenia sklepu internetowego
Czas na podsumowanie wszystkiego pod kątem kosztów jakie należy ponieść, kiedy chcesz przenieść swój sklep do internetu lub rozpocząć przygodę z biznesem zaczynając od sieci. To co kusi w przypadku sklepu to z pewnością niski koszt w porównaniu do uruchomienia sklepu stacjonarnego, łatwość dostępu do Twojej oferty oraz powszechność tego sposobu zakupów wśród klientów.
Prowadzenie firmy i księgowość
Wszystko zależy od wielkości firmy. Tego ilu zatrudniasz pracowników, Twoich obrotów czy czasu prowadzenia działalności. W przypadku jednoosobowej działalności do opłacenia pozostaje ZUS oraz ewentualnie opłata dla biura księgowego (ten koszt możesz odjąć, kiedy sam obliczasz w jakiej kwocie rozliczać się podatków).
Koszty dla jednoosobowej działalności najlepiej obliczyć z doświadczoną księgowością, która pomoże Tobie w skorzystaniu z ulgi „na start” czy „małego ZUS-u”.
Na start: od 500 zł („ZUS na start” + księgowość)
Oprogramowanie, utrzymanie domeny i hosting
Koszty związane z utrzymaniem poprawnego i płynnego działania internetowego to składowa działalności na której nie warto oszczędzać. W tym przypadku koszty, będą mocno uwarunkowane przez ilość klientów i wielkość sklepu internetowego.
1. Samo oprogramowanie (poza tym fiskalnym) na którym sklep będzie prowadzony to koszt od 100 zł – 500 zł. Wszystko zależy od Twojego wyboru czy pakietu z jakiego korzystasz. Kolejna składowa to ceryfikat SSL i w tym przypadku średnia kwota wyniesie od 300 – 400 zł.
2. Utrzymanie domeny to ok. 200 zł, jednak tutaj warto zastanowić się w jaki sposób chcesz ją zakupić. Zakup od pośrednika zapewnia niską kwotę na start (minimum 100 zł), jednak po kolejnym roku utrzymanie domeny pod tym adresem może wzrosnąć 2-3 krotnie! W przypadku wyjątkowej nazwy, warto poszukać kontatku do dostawcy który zaoferuję nam kwotę „po środku” jednak co roku nie będzie ona niespodziewanie wzrastała lub pozostanie na tym samym poziomie.
3. Hosting – serwer, który utrzymuje Twój sklep w przestrzeni poprawnego działania oraz płynnej obsługi. Na start możemy przyjąć kwotę od 50 zł (po roku do 200 zł).
Kwota ta również będzie proporcjonalna do Twoich potrzeb (pamięć RAM i moc obliczeniowa).
Koszty minimalne na start: ok. 600 zł
Logistyka sklepu internetowego
Rodzaj towaru, ilość zamówień, wymiary asortymentu i przesyłek – to główne czynniki wpływające na wycenę dla jednego towaru/zamówienia.
Korzystając z własnego magazyny oraz kontraktów, musisz liczyć się z wyższym kosztem. Po pierwsze utrzymujesz sam budynek, po drugie na początku współpracy dla przewoźników jesteś nowym klientem i stawki będą dużo wyższe, niż w przypadku konkurencji.
Dla chcących zaoszczędzić, najlepszą opcją będzie korzystanie z usług firm logistycznych i korzystanie z fulfillmentu, cross-dockingu czy dropshippingu. Koszt obsługi będzie zależny od ilości przesyłek, ale na start możemy przyjąć tutaj kwotę od 100 – 500 zł.
Sprawdź!Sprawdzone usługi logistyczne dla e-commerce!
Możesz zminimalizować koszty do zera, samemu odpowiadając na wiadomości klientów i dbając o ich opinię. W przypadku zatrudnienia takiej osoby na miejscu, przewidywany koszt to minimum 2500 zł. Zewnętrzny Customer Service będzie obciążał Twój budżet kwotą od 1000 zł (w zależności od wybranego pakietu).
Rozszerzanie asortymentu
Tutaj ciężko jest nam przewidzieć dokładną kwotę „na start”. Może ona wynosić nawet 0 zł (w przypadku dropshippingu) w sytuacji kiedy zamawiasz towar w hurtowni po opłaceniu zamówienia przez klienta lub zamknąć się w 100 zł przy założeniu że minimalne zamówienie u dostawcy do 100 szt. a Twój nowy towar jest warty 1 zł.
Koszty zatrudnienia
Jak już wyżej wspomnieliśmy w przypadku jednoosobowej firmy będzie to 500 zł. Przy dodatkowym pracowniku musimy przygotować się, na wypłacenie „minimalnej krajowej” w okolicach 2500 zł na rękę.
Marketing i reklama
Nie mając pojęcia o promocji Twojej firmy w sieci, warto przeszukać rynek w poszukiwaniu firm, które kompleksowo zajmują się marketingiem internetowym. W jednym miejscu i pakiecie otrzymasz wszystkie składowe szeroko pojętej reklamy i zyskasz więcej wiedzy na temat własnej strony/marki.
Nie ma Ciebie w Google to nie istniejesz! Tutaj trzeba pokazać się potencjalnym i obecnym klientom kilka razy dziennie. Ograniczając się tylko do promocji dla najbliższej lokalizacji możemy bezpiecznie przyjąć koszt 500 zł.
Kojarzysz reklamy towarów z Google w wyszukiwarce lub na stronach które odwiedzasz codziennie? To właśnie tam zobaczą Ciebie e-kupujący.
SEO
SEO to wszystkie działania, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu konkretnych „fraz” (bezpłatnie generowane).
Doświadczone agencje, posiadające bogate portfolio będą obciążały nasz budżet na poziomie 1000 zł. W tej kwocie otrzymamy optymalizację strony czy budowanie wiarygodności witryny dzięki zewnętrznym linkom. Jest to minimalna kwota, dzięki której będziesz miał okazję wyświetlać się częściej w internecie.
Media społecznościowe
Możesz zacząć od 0 zł. Poświęcać swój czas na tworzenie postów, rolek, story i zdjęć. Będzie to wymagało od Ciebie prześledzenia trendów w Twojej branży oraz popularnych hashtagów. Chcąc skorzystać z usług specjalisty na start możemy przygotować 500 zł + 200 zł na sensowne promowanie postów czy reklam w mediach społecznościowych.
Ważne! Jeszcze niedawno opłacanie specjalisty od social media było bagatelizowane przez wiele firm. Jak pokazał okres pandemii i rozwój tego obszaru internetu jest to główne miejsce spotkań internautów, a podejście do nich czy śledzenie obecnych wydarzeń jest w stanie opanować jedynie doświadczony copywiter czy specjalista. Posiadając wolne środki, warto przekazać je osobie posiadającej doświadczenie.
Rozwój sklepu internetowego i jego funkcjonalności
Moment w którym zdecydujesz się na rozwój sklepu jest indywidualną kwestią, jednak zawsze wiążę się ze spełnianiem potrzeb Twoich lub Twoich klientów. Zmiany związane, są zwykle z poszerzeniem asortymentu, zmiany strategii czy dodaniem usprawnień np. dotyczących płatności lub wysyłki.
Warto rozważyć pomoc specjalisty w momencie napływu dużej ilości towarów – stworzenie opisów czy zdjęć zespołowi copywriterów oszczędzi Twój czas i pozwoli szybciej zaoferować nowe produkty. Również w przypadku potrzeby modyfikacji strony, nawet jeżeli jesteś samodzielny to warto rozważyć czy przekazanie tej czynności przełoży się na oszczędność Twojego czasu.
[…] mają więc charakter indywidualny, tak jak w przypadku firmy M.B.B. Logistics. Jako właściciel sklepu internetowego musisz po prostu skontaktować się z wybranym centrum logistycznym i przedstawić mu swoje […]
[…] które od samego początku nie powinno generować wysokich nakładów finansowych lub jego koszt będzie oscylował w okolicach 0 zł. Duża dostępność wtyczek do zastosowania np. w […]
Comments are closed.
The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.
3 Comments
Fulfillment w Polsce – Jak rozwija się usługa? | M.B.B. Logistics
[…] mają więc charakter indywidualny, tak jak w przypadku firmy M.B.B. Logistics. Jako właściciel sklepu internetowego musisz po prostu skontaktować się z wybranym centrum logistycznym i przedstawić mu swoje […]
Logistyka sklepu internetowego – jaki model wybrać? | M.B.B. Logistics
[…] koszty prowadzenia sklepu internetowego. […]
Jak sprzedawać w interencie? – Poradnik | M.B.B. Logistics
[…] które od samego początku nie powinno generować wysokich nakładów finansowych lub jego koszt będzie oscylował w okolicach 0 zł. Duża dostępność wtyczek do zastosowania np. w […]