Amazon FBA vs FBM – który model sprzedażowo-logistyczny sprawdzi się lepiej?

Szukając odpowiedniego miejsca do sprzedaży swojego towaru natrafisz na wiele platform sprzedażowych, jedną z najpopularniejszych na Świecie i wiodącą w Polsce jest Amazon. Sprzedawcy chcący spełniać standardy tej amerykańskiej firmy mogą korzystać z dwóch modeli – FBA oraz FBM. Oba posiadają różne rozwiązania oraz wymagania. Jakie? Czytaj dalej!

Amazon FBM – co to?

Amazon FBM to model obsługi zamówienia pochodzącego z Amazon realizowane przez sprzedawcę. Skrót FBM oznacza „Fulfillment By Merchant”, co można tłumaczyć jako zamówienie zrealizowane przez Sprzedającego.

Jak wygląda sprzedaż w modelu FBM?

Oferta wystawiana jest na platformie Amazon, która tylko pośredniczy w sprzedaży. Za wszystkie kwestie związane z realizacją zamówienia odpowiedzialny jest Sprzedawca – pakowanie, magazynowanie, obsługa reklamacji i zwrotów.

Logistyka w modelu FBM

Za wysyłkę w tym modelu odpowiada Sprzedawca – może korzystać jedynie z własnych kontraktów zawartych z przewoźnikami, nie ma możliwości korzystania z ofert przewoźników jakie otrzymała platforma sprzedażowa.

Dla kogo sprawdzi się model FBM (Fulfillment by Merchant)?

Dobierając model współpracy, należy dostosować go do swoich możliwości, towarów oraz klientów. W przypadku FBM jako pierwsza w oczy rzuca się większa samodzielność – dla jednych będzie ona zaletą, dla drugich oznacza większą odpowiedzialność.

Amazon FBM – korzyści

  • Kontrola po Twojej stronie – za stan towarów, sposób pakowania, komunikacji czy zwrotów odpowiadasz sam.
  • Niższe koszty – oszczędzasz na kosztach operacyjnych związanych z realizacją zamówień przez Amazon

Amazon FBM – ograniczenia

  • Standardy – dotyczą zarówno obsługi klienta jak również czasu dostawy po zakończeniu zamówienia. Powtarzające się błędy mogą doprowadzić do zawieszenia konta lub jego blokady.
  • Spadek konkurencyjności – w przypadku kiedy korzystasz z własnych kontraktów cena wysyłki może być nieatrakcyjna dla klienta lub musisz poszukać pośrednika w kwestii wysyłki.

Amazon FBA – co to?

FBA – Fulfillment by Amazon: tutaj za realizację sprzedaży i zamówienia odpowiada Amazon.

Jak wygląda sprzedaż w modelu FBA?

Za sprzedaż odpowiedzialny jest Amazon – w momencie dokonania zakupu realizuję zamówienie przekazując zadania do odpowiednich działów. Sprzedaż w standardzie FBA to również oznaka w platformie Amazon wysokiego standardu wykonywanych usług, jak również możliwości korzystania przez kupujących z bezpłatnej dostawy (Amazon Prime). Za komunikację również odpowiada CS Amazona co zdejmuję z Ciebie kolejne obowiązki.

Logistyka w modelu FBA

W przypadku logistyki w FBA leży ona całkowicie po stronie platformy sprzedażowej, jednak musi ona posiadać towar spełniający jej standardy. Po sprawnej dostawie towarów do centrów FBA towar jest tam magazynowany, przechowywany i przetwarzany na potrzeby zamówienia.

Przygotowanie towaru do FBA – jakie obowiązki należą do sprzedawcy?

  1. Oznaczenie produktów i dostawy – musi ona spełniać wymogi platformy (odpowiedni kod kreskowy oraz odpowiednie oznaczenie dostawy).
  2. Awizowanie dostaw – towar musi zostać dostarczony w wyznaczonym przez Amazon terminie oraz godzinie.
  3. Kontrola spraw podatkowych – w przypadku wysyłki za granicę należy sprawdzić w jaki sposób odprowadzany jest np. VAT oraz czy wymagane jest w nim prowadzenie działalności.

FBA – jakie usługi zapewnia Amazon?

  1. Magazynowanie – towar przechowywany jest w centrach logistycznych Amazon (również z podziałem na kraje docelowe do których sprzedajesz towary).
  2. Kompletowanie zamówień – szybkość realizacji zamówienia od jego złożenia jest ważna, a tak duże centra logistyczne jak Amazon radzą sobie z tym zadaniem.
  3. Pakowanie – FBA zapewnia opakowania oraz standard zgodny z wymogami jakości.
  4. Wysyłka – wysyłka następuję z centrów FBA które posiadają stałą współpracę z przewoźnikami.
  5. Zwroty i reklamacje – obsługa tych procesów leży po stronie Amazon.
  6. Customer Service – Twoi klienci obsługiwani będą przez zespół Amazon FBA.

Rodzaje modelu FBA w Unii Europejskiej

AMAZON PAN-EU

Przeznaczony dla sprzedających na wielu rynkach w Europie. Przekazuje wszystkie operacje związane z towarem do dostępnych magazynów FBA (rozdziela towar pomiędzy magazynami w różnych krajach, tak aby były jak najbliżej odbiorców). Po stronie Amazon leży utrzymanie dostępności towarów w każdym z magazynów oraz ich regulowanie w oparciu o wzrost lub spadek sprzedaży.

AMAZON EFN

Do sprzedaży wykorzystywany jest jeden wybrany magazyn Amazon (w jednym kraju). Oznacza to obowiązek rejestracji VAT w wybranym kraju, jednak nie ma takiego obowiązku w przypadku wysyłki do innego kraju w którym nie magazynujesz towaru np. Magazyn FBA we Francji i wysyłka do Niemiec.

AMAZON MCI (Multi Country Inventory)

Sprzedaż obywa się na wielu rynkach z wysyłką również z wielu miejsc. Sprzedając do Polski, wysyłka jest z magazynu w PL, a w przypadku Amazon.it – wysyłka następuję  z magazynu we Włoszech.

Amazon FBA – koszty

W przypadku korzystania z Fulfillment by Amazon opłaty możemy podzielić na 2 grupy: standardowe oraz okazjonalne. W standardowych znajdują się 2: koszty magazynowania oraz realizacji. W przypadku dodatkowych kosztów będą to opłaty za: magazynowanie długoterminowe, obsługę zwrotów, zlecenie usunięcia oraz dodatkowe usługi.

Omawiając opłaty jakie ponosi sprzedawca musimy pochylić się nad opłatami standardowymi. W przypadku realizacji zamówień kwota naliczana jest na podstawie kilku zmiennych: po pierwsze wagi, a po drugie wymiarów, po trzecie jego kategorii oraz ceny. Opłata za przechowywanie będzie również zależna od gabarytów i ilości towarów, co jednak ważne wpływ na to ma metoda współpracy – używając kilku magazynów opłata będzie naliczana za użycie każdego z nich.

Dla kogo sprawdzi się model FBA (Fulfilment by Amazon)?

W przypadku korzystania z Fulfillment by Amazon opłaty możemy podzielić na 2 grupy: standardowe oraz okazjonalne. W standardowych znajdują się 2: koszty magazynowania oraz realizacji. W przypadku dodatkowych kosztów będą to opłaty za: magazynowanie długoterminowe, obsługę zwrotów, zlecenie usunięcia oraz dodatkowe usługi.

Omawiając opłaty jakie ponosi sprzedawca musimy pochylić się nad opłatami standardowymi. W przypadku realizacji zamówień kwota naliczana jest na podstawie kilku zmiennych: po pierwsze wagi, a po drugie wymiarów, po trzecie jego kategorii oraz ceny. Opłata za przechowywanie będzie również zależna od gabarytów i ilości towarów, co jednak ważne wpływ na to ma metoda współpracy – używając kilku magazynów opłata będzie naliczana za użycie każdego z nich.

Amazon FBA – korzyści

  • Twoje towary zostają włączone dla użytkowników korzystających z usługi Amazon Prime, dzięki czemu oferujesz im darmową wysyłkę
  • Twoje oferty są bardziej atrakcyjne dla kupujących ze względu na jakość obsługi Amazon oraz dostępne formy wysyłki
  • Realizacja następuje po stronie zewnętrznego magazynu co przyśpiesza operacje oraz czas wysyłki
  • Obsługa zwrotów i Customer Service po stronie Amazon
  • Dostęp do funkcji pomagających wypromować Twoją firmę
  • Możliwość wygrania „Buy Boxa”, czyli przedstawienie przez Amazon Twojej oferty jako najlepszej spośród dostępnych oraz umieszczenie w oknie „kup teraz”

Amazon FBA – ograniczenia

  • wysokie koszty operacyjne w przypadku towarów ciężkich oraz gabarytowych lub takich które potrzebują więcej czasu od wystawienia na sprzedaż
  • brak obsługi zwrotów dla klientów kupujących poza platformą Amazon
  • brak kontroli nad procesami realizowanymi przez zewnętrznego operatora oraz magazyn
  • spełnianie norma takich jak np. odpowiednie kody kreskowe czy opakowania
  • brak bezpośredniego kontaktu z klientem
    – klienci czują się związani bardziej z Amazon, niż z Twoją marką
  • większy dostęp konkurencji do Twoich ofert

Amazon FBA czy FBM – na który model sprzedażowo-logistyczny się zdecydować?

Model FBA przeznaczony jest dla sprzedawców oferujących towary lekkie i szybkozbywalne, którzy nie posiadają własnego magazynu oraz odpowiedniej kadry do realizacji zamówień. Chęć ograniczenia ilości pracowników potrzebnych do obsługi sklepu będzie również przesłanką do skorzystania z Fulfillment by Amazon.

FBM to propozycja dla sprzedawców oferujących towary których czas sprzedaży jest wydłużony (idealna dla towarów luksusowych oraz rękodzieła). Samodzielność w przypadku tego modelu będzie również atutem dla sprzedawcy, który chce odpowiadać za obsługę klienta i zwroty czy realizację zamówień. Kolejna grupą dla której dedykowany będzie ten model to sprzedawcy oferujący towary gabarytowe, których obsługa przez Amazon mogłaby generować większe koszty.

FBA z M.B.B. Logistics

Korzystając z modelu FBA we współpracy z M.B.B. Logistics jesteś pewny, że Twoje towary dostarczane do magazynów Amazon zostaną przygotowane w odpowiedni sposób. Przed wysyłką sprawdzamy produkty, a w przypadku kiedy jest taka potrzeba oklejamy Twoje towary wymaganym kodem kreskowym (w tym również opakowania zbiorcze docierające go magazynów Amazon).

Co ważne w przypadku dostaw FBA – posiadamy sprawdzone metody dostaw zapewniające płynne przyjęcie ich do magazynów tej platformy – czas oraz jakość usług gwarantuję szybszą dostępność Twoich produktów w Amazon.

Koszt magazynowania towarów oraz towarów dla FBA w M.B.B. Logistics jest dużo niższy, co pozwoli Tobie na optymalizację kosztów.

Zwrot towarów z magazynów Amazon to nie problem – zapewniamy pełną obsługę w formie dokumentacji zdjęciowej czy opisowej.

PS. Pomagamy Tobie również, jeśli korzystasz z usługi FBM, zapewniając odpowiedni czas wysyłki do klienta oraz wysoką jakość obsługi.

Zainteresowany? Tutaj dowiesz się więcej o naszej obsłudze dla Amazon

Adres

osiedle Przemysłowe 9
69-100 Słubice
Polska

Godziny otwarcia

06:00 – 16:00
Poniedziałek – Piątek

Kontakt

Telefon: +48 95 750 00 06
e-mail: kontakt@mbblogistics.com

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00
This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.