Amazon FBA vs FBM – który model sprzedażowo-logistyczny sprawdzi się lepiej?
Szukając odpowiedniego miejsca do sprzedaży swojego towaru natrafisz na wiele platform sprzedażowych, jedną z najpopularniejszych na Świecie i wiodącą w Polsce jest Amazon. Sprzedawcy chcący spełniać standardy tej amerykańskiej firmy mogą korzystać z dwóch modeli – FBA oraz FBM. Oba posiadają różne rozwiązania oraz wymagania. Jakie? Czytaj dalej!
Amazon FBM – co to?
Amazon FBM to model obsługi zamówienia pochodzącego z Amazon realizowane przez sprzedawcę. Skrót FBM oznacza „Fulfillment By Merchant”, co można tłumaczyć jako zamówienie zrealizowane przez Sprzedającego.
Jak wygląda sprzedaż w modelu FBM?
Oferta wystawiana jest na platformie Amazon, która tylko pośredniczy w sprzedaży. Za wszystkie kwestie związane z realizacją zamówienia odpowiedzialny jest Sprzedawca – pakowanie, magazynowanie, obsługa reklamacji i zwrotów.
Logistyka w modelu FBM
Za wysyłkę w tym modelu odpowiada Sprzedawca – może korzystać jedynie z własnych kontraktów zawartych z przewoźnikami, nie ma możliwości korzystania z ofert przewoźników jakie otrzymała platforma sprzedażowa.
Dla kogo sprawdzi się model FBM (Fulfillment by Merchant)?
Dobierając model współpracy, należy dostosować go do swoich możliwości, towarów oraz klientów. W przypadku FBM jako pierwsza w oczy rzuca się większa samodzielność – dla jednych będzie ona zaletą, dla drugich oznacza większą odpowiedzialność.
Amazon FBM – korzyści
Kontrola po Twojej stronie – za stan towarów, sposób pakowania, komunikacji czy zwrotów odpowiadasz sam.
Niższe koszty – oszczędzasz na kosztach operacyjnych związanych z realizacją zamówień przez Amazon
Amazon FBM – ograniczenia
Standardy – dotyczą zarówno obsługi klienta jak również czasu dostawy po zakończeniu zamówienia. Powtarzające się błędy mogą doprowadzić do zawieszenia konta lub jego blokady.
Spadek konkurencyjności – w przypadku kiedy korzystasz z własnych kontraktów cena wysyłki może być nieatrakcyjna dla klienta lub musisz poszukać pośrednika w kwestii wysyłki.
Amazon FBA – co to?
FBA – Fulfillment by Amazon: tutaj za realizację sprzedaży i zamówienia odpowiada Amazon.
Jak wygląda sprzedaż w modelu FBA?
Za sprzedaż odpowiedzialny jest Amazon – w momencie dokonania zakupu realizuję zamówienie przekazując zadania do odpowiednich działów. Sprzedaż w standardzie FBA to również oznaka w platformie Amazon wysokiego standardu wykonywanych usług, jak również możliwości korzystania przez kupujących z bezpłatnej dostawy (Amazon Prime). Za komunikację również odpowiada CS Amazona co zdejmuję z Ciebie kolejne obowiązki.
Logistyka w modelu FBA
W przypadku logistyki w FBA leży ona całkowicie po stronie platformy sprzedażowej, jednak musi ona posiadać towar spełniający jej standardy. Po sprawnej dostawie towarów do centrów FBA towar jest tam magazynowany, przechowywany i przetwarzany na potrzeby zamówienia.
Przygotowanie towaru do FBA – jakie obowiązki należą do sprzedawcy?
Oznaczenie produktów i dostawy – musi ona spełniać wymogi platformy (odpowiedni kod kreskowy oraz odpowiednie oznaczenie dostawy).
Awizowanie dostaw – towar musi zostać dostarczony w wyznaczonym przez Amazon terminie oraz godzinie.
Kontrola spraw podatkowych – w przypadku wysyłki za granicę należy sprawdzić w jaki sposób odprowadzany jest np. VAT oraz czy wymagane jest w nim prowadzenie działalności.
FBA – jakie usługi zapewnia Amazon?
Magazynowanie – towar przechowywany jest w centrach logistycznych Amazon (również z podziałem na kraje docelowe do których sprzedajesz towary).
Kompletowanie zamówień – szybkość realizacji zamówienia od jego złożenia jest ważna, a tak duże centra logistyczne jak Amazon radzą sobie z tym zadaniem.
Pakowanie – FBA zapewnia opakowania oraz standard zgodny z wymogami jakości.
Wysyłka – wysyłka następuję z centrów FBA które posiadają stałą współpracę z przewoźnikami.
Zwroty i reklamacje – obsługa tych procesów leży po stronie Amazon.
Customer Service – Twoi klienci obsługiwani będą przez zespół Amazon FBA.
Rodzaje modelu FBA w Unii Europejskiej
AMAZON PAN-EU
Przeznaczony dla sprzedających na wielu rynkach w Europie. Przekazuje wszystkie operacje związane z towarem do dostępnych magazynów FBA (rozdziela towar pomiędzy magazynami w różnych krajach, tak aby były jak najbliżej odbiorców). Po stronie Amazon leży utrzymanie dostępności towarów w każdym z magazynów oraz ich regulowanie w oparciu o wzrost lub spadek sprzedaży.
AMAZON EFN
Do sprzedaży wykorzystywany jest jeden wybrany magazyn Amazon (w jednym kraju). Oznacza to obowiązek rejestracji VAT w wybranym kraju, jednak nie ma takiego obowiązku w przypadku wysyłki do innego kraju w którym nie magazynujesz towaru np. Magazyn FBA we Francji i wysyłka do Niemiec.
AMAZON MCI (Multi Country Inventory)
Sprzedaż obywa się na wielu rynkach z wysyłką również z wielu miejsc. Sprzedając do Polski, wysyłka jest z magazynu w PL, a w przypadku Amazon.it – wysyłka następuję z magazynu we Włoszech.
Amazon FBA – koszty
W przypadku korzystania z Fulfillment by Amazon opłaty możemy podzielić na 2 grupy: standardowe oraz okazjonalne. W standardowych znajdują się 2: koszty magazynowania oraz realizacji. W przypadku dodatkowych kosztów będą to opłaty za: magazynowanie długoterminowe, obsługę zwrotów, zlecenie usunięcia oraz dodatkowe usługi.
Omawiając opłaty jakie ponosi sprzedawca musimy pochylić się nad opłatami standardowymi. W przypadku realizacji zamówień kwota naliczana jest na podstawie kilku zmiennych: po pierwsze wagi, a po drugie wymiarów, po trzecie jego kategorii oraz ceny. Opłata za przechowywanie będzie również zależna od gabarytów i ilości towarów, co jednak ważne wpływ na to ma metoda współpracy – używając kilku magazynów opłata będzie naliczana za użycie każdego z nich.
Dla kogo sprawdzi się model FBA (Fulfilment by Amazon)?
W przypadku korzystania z Fulfillment by Amazon opłaty możemy podzielić na 2 grupy: standardowe oraz okazjonalne. W standardowych znajdują się 2: koszty magazynowania oraz realizacji. W przypadku dodatkowych kosztów będą to opłaty za: magazynowanie długoterminowe, obsługę zwrotów, zlecenie usunięcia oraz dodatkowe usługi.
Omawiając opłaty jakie ponosi sprzedawca musimy pochylić się nad opłatami standardowymi. W przypadku realizacji zamówień kwota naliczana jest na podstawie kilku zmiennych: po pierwsze wagi, a po drugie wymiarów, po trzecie jego kategorii oraz ceny. Opłata za przechowywanie będzie również zależna od gabarytów i ilości towarów, co jednak ważne wpływ na to ma metoda współpracy – używając kilku magazynów opłata będzie naliczana za użycie każdego z nich.
Amazon FBA – korzyści
Twoje towary zostają włączone dla użytkowników korzystających z usługi Amazon Prime, dzięki czemu oferujesz im darmową wysyłkę
Twoje oferty są bardziej atrakcyjne dla kupujących ze względu na jakość obsługi Amazon oraz dostępne formy wysyłki
Realizacja następuje po stronie zewnętrznego magazynu co przyśpiesza operacje oraz czas wysyłki
Obsługa zwrotów i Customer Service po stronie Amazon
Dostęp do funkcji pomagających wypromować Twoją firmę
Możliwość wygrania „Buy Boxa”, czyli przedstawienie przez Amazon Twojej oferty jako najlepszej spośród dostępnych oraz umieszczenie w oknie „kup teraz”
Amazon FBA – ograniczenia
wysokie koszty operacyjne w przypadku towarów ciężkich oraz gabarytowych lub takich które potrzebują więcej czasu od wystawienia na sprzedaż
brak obsługi zwrotów dla klientów kupujących poza platformą Amazon
brak kontroli nad procesami realizowanymi przez zewnętrznego operatora oraz magazyn
spełnianie norma takich jak np. odpowiednie kody kreskowe czy opakowania
brak bezpośredniego kontaktu z klientem – klienci czują się związani bardziej z Amazon, niż z Twoją marką
większy dostęp konkurencji do Twoich ofert
Amazon FBA czy FBM – na który model sprzedażowo-logistyczny się zdecydować?
Model FBA przeznaczony jest dla sprzedawców oferujących towary lekkie i szybkozbywalne, którzy nie posiadają własnego magazynu oraz odpowiedniej kadry do realizacji zamówień. Chęć ograniczenia ilości pracowników potrzebnych do obsługi sklepu będzie również przesłanką do skorzystania z Fulfillment by Amazon.
FBM to propozycja dla sprzedawców oferujących towary których czas sprzedaży jest wydłużony (idealna dla towarów luksusowych oraz rękodzieła). Samodzielność w przypadku tego modelu będzie również atutem dla sprzedawcy, który chce odpowiadać za obsługę klienta i zwroty czy realizację zamówień. Kolejna grupą dla której dedykowany będzie ten model to sprzedawcy oferujący towary gabarytowe, których obsługa przez Amazon mogłaby generować większe koszty.
FBA z M.B.B. Logistics
Korzystając z modelu FBA we współpracy z M.B.B. Logistics jesteś pewny, że Twoje towary dostarczane do magazynów Amazon zostaną przygotowane w odpowiedni sposób. Przed wysyłką sprawdzamy produkty, a w przypadku kiedy jest taka potrzeba oklejamy Twoje towary wymaganym kodem kreskowym (w tym również opakowania zbiorcze docierające go magazynów Amazon).
Co ważne w przypadku dostaw FBA – posiadamy sprawdzone metody dostaw zapewniające płynne przyjęcie ich do magazynów tej platformy – czas oraz jakość usług gwarantuję szybszą dostępność Twoich produktów w Amazon.
Koszt magazynowania towarów oraz towarów dla FBA w M.B.B. Logistics jest dużo niższy, co pozwoli Tobie na optymalizację kosztów.
Zwrot towarów z magazynów Amazon to nie problem – zapewniamy pełną obsługę w formie dokumentacji zdjęciowej czy opisowej.
PS. Pomagamy Tobie również, jeśli korzystasz z usługi FBM, zapewniając odpowiedni czas wysyłki do klienta oraz wysoką jakość obsługi.
[…] spełnienia określonych standardów (o co możemy dla Ciebie zadbać w M.B.B. Logistics). FBM (fulfillment by merchant) to natomiast model, w którym samodzielnie zajmujesz się magazynowaniem […]
[…] — usługa przeznaczona dla sprzedawców prowadzących handel w serwisie Amazon. FBA (fulfillment by Amazon) i FBM (fulfillment by merchant) to dwa modele logistyczne wspierane przez […]
Comments are closed.
The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.
2 Comments
Usługi magazynowe – kompleksowa obsługa logistyczna | M.B.B. Logistics
[…] spełnienia określonych standardów (o co możemy dla Ciebie zadbać w M.B.B. Logistics). FBM (fulfillment by merchant) to natomiast model, w którym samodzielnie zajmujesz się magazynowaniem […]
Usługi logistyczne – definicja i rodzaje | M.B.B. Logistics
[…] — usługa przeznaczona dla sprzedawców prowadzących handel w serwisie Amazon. FBA (fulfillment by Amazon) i FBM (fulfillment by merchant) to dwa modele logistyczne wspierane przez […]