Platformy e-commerce w Polsce – którą wybrać? Porównanie

Prowadzenie biznesu e-commerce wymaga opracowania strategii oraz planowania. Dodatkowo Twoje działania muszą być konkurencyjne. Platforma przeznaczona do prowadzenia sklepu internetowego to nie tylko miejsce do wystawiania towarów, ale również centrum obsługi klienta czy obserwowania działań pracowników.  

Czym jest platforma e-commerce?

Platforma e-commerce to rodzaj oprogramowania przeznaczonego do zarządzania sklepem internetowym. Tak jak w przypadku zarządzania sklepem stacjonarnym, jego podstawowe funkcje to: zarządzanie danymi, produktami oraz sprzedażą, kontakt z klientem czy marketing.

Platforma e-commerce a platforma sprzedażowa

Platforma sprzedażowa służy do zawierania transakcji pomiędzy klientem (B2C) lub firmą (B2B), a sprzedawcą i skupia się tylko na tym zagadnieniu, opierając swoje działanie czy procesy na jak najłatwiej sprzedaży.

W przypadku platformy e-commerce, poza funkcjami obejmującymi sprzedaż otrzymujemy funkcje poszerzające/wspierające działanie związane z klientem. Dostępna jest tutaj funkcja marketingowa oraz narzędzia analityczne, pozwalające odpowiadać na potrzeby obecnych jak i przyszłych klientów.

Platformy e-commerce – rodzaje i porównanie platform e-commerce

Rodzaj platformy jaki wybierzesz, będzie uzależniony od Twoich potrzeb. Dla pewnych sklepów czy rozmiarów sprzedaży standardowe platformy będą odpowiednim rozwiązaniem, a dla innych od samego początku działania potrzebna będzie przebudowa czy tworzenie modułów przez programistę.

Platformy Open Source

Jest to darmowy rodzaj platformy, która została udostępniona publicznie i rozwijana jest przez społeczność programistów.

Jej niewątpliwą zaletą jest szerokie spektrum modyfikacji, dzięki otwartemu kodowi źródłowemu. Doświadczony programista jest w stanie dostosować sklep do Twoich potrzeb, dodatkowo korzystając z dedykowanych rozszerzeń (w większości płatne) masz możliwość korzystania z opracowanych już rozwiązań, które są popularne w Twojej branży.

Najpopularniejsze platformy typu Open Source

1. Magento – zdecydowanie najpopularniejsza z platform Open Source.

Dla kogo? Duże sklepy internetowe, duża rozpiętość asortymentu.

Zalety: zaawansowane funkcjonalności (np. wirtualna rzeczywistość), brak abonamentu miesięcznego, duży wybór bezpłatnych wtyczek, jedno z najbezpieczniejszych rozwiązań na rynku

Wady: konfiguracja może wymagać dużego nakładu finansowego oraz czasu, niezbędna jest wiedza programisty lub jego pomoc przy obsłudze sklepu (np. aktualizacje)

2. WooCommerce – ponad 3 milionów sklepów nie może się mylić

Dla kogo? W większości średnie oraz małe biznesy, które zaciskają pasa w trakcie rozwoju sklepu i pozostają samodzielne w działaniu.

Zalety: bezpłatny (brak licencji), do prowadzenia wystarczy instalacja WordPress’a, możliwość integracji z wieloma systemami, możliwość rozszerzenia o wtyczki.

Wady: Niska wydajność przy większej liczbie SKU, brak supportu, możliwość błędów po aktualizacji (dzięki WordPress!), potrzeba odpowiedniego hostingu, potencjalny cel cyber- ataktów.

3. OpenCart – jednen z „najlższejszych” dla Twojego serwera sklepów

Dla kogo? Dla początkujących – małych i średnich firm, szukających dla siebie odpowiednich funkcji i rozwiązań.

Zalety: darmowa i otwarta platforma, o dużej ilości funkcjonalności; duża i pomocna społeczność programistów, duża ilość tematów i modułów

Wady: przy modyfikacjach potrzebna jest pomoc „eksperta”, problemy w interpretacji elementów strony na języki obce.

Platformy SaaS

Rodzaj systemu abonamentowego. Wybierając dostawcę platformy, wybierasz swój plan określający zakres funkcji/usług oraz okres ich świadczenia. Jest to gotowe rozwiązanie, dzięki któremu bardzo szybko możesz uruchomić swój sklep internetowy i korzystać ze skonfigurowanych już funkcji np. wpisując tylko swoje dane.

Najpopularniejsze platformy typu SaaS

Shopify – bardzo szybko rozwijający się silnik e-commerce, z którego korzysta ponad 500 tys. sklepów

Dla kogo? Nie ma tutaj wybranej grupy biznesów, jednak wspólnym celem może być obsługa wielu rynków na raz.

Zalety: Bezpłatny okres próbny oraz niska kwota za start, pozwala na samodzielność we wdrożeniach, wysoka wydajność, wysoki poziom bezpieczeństwa, support 24/7

Wady: rozwiązania dopasowane w większości pod rynek USA, problem z optymalizacją SEO, problem w sprzedaży towarów na wagę, wysoki koszt przy sprzedaży w kilku waluach

WIXeCommerce – zyskał na popularności dzięki budowaniu strony na zasadzie „drag and drop”; obecnie z tego rozwiązania korzysta ponad 100 tys. sklepów

Dla kogo? Dla kogoś kto rozpoczyna swoją przygodę z biznesem w internecie, posiada mały budżet oraz oferuje towary w „namacalnej” formie.

Zalety: Niski koszt abonamentu, stabilny serwer, możliwość tworzenia sklepu bez wiedzy programistycznej, responsywność, integracje z bezpiecznymi płatnościami online, brak limitu produktowego

Wady: ograniczona możliwość konfiguracji, brak możliwości sprzedaży wielokanałowej, ograniczona pojemność pamięci, limit liczby atrybutów

Adobe Commerce – to rozwiązanie dedykowane głównie dla dużych biznesów, jest to wersja płatna platformy Magento.

Dla kogo? Duże sklepy internetowe, obsługa wielu rynków sprzedażowych w wielu językach.

Zalety: Możliwość sprzedaży wielokanałowej i wielojęzykowej, ogromna ilość tematów i funkcjonalności, duża możliwość konfiguracji do potrzeb sklepu, „znośny” poziom skalowalności.

Wady: Duża ilość wtyczek wymaga opłaty, wymagana pomoc programisty w zakresie instalacji i konfiguracji, obowiązkowo do poprawnego funkcjonowania wymagany jest dobry hosting – platforma „dużo waży” w porównaniu do swoich konkurentów.

Platformy dedykowane

Jest to platforma, która w pełni zostaje dostosowana do sprzedawcy. To on decyduje o funkcjach, integracjach oraz rozwiązaniach jakie zostają uruchomione oraz obsługują sprzedaż. Skorzystanie z tej opcji, będzie podyktowane dużą ilością asortymentu lub nietypową koniecznością konfiguracji prowadzonego sklepu (np. pod integracje z których korzystasz, a nie możesz znaleźć ich w „standardowych” rozwiązaniach).

Wdrażane pomysły czy rozwiązania, są wprowadzane przez zespół programistów i tworzone specjalnie na Twoje potrzeby. Wszystkie funkcje dostępne w tej platformie, będą zapewniały bezpieczeństwo, personalizacje oraz możliwość szybkiej konfiguracji.

Platformy e-commerce w Polsce – jakie systemy e-commerce cieszą się największą popularnością?

W Polsce najczęściej używanymi platformami przez sklepy internetowe są te, które pozwalają na łatwą integrację z przewoźnikami, systemami oraz kanałami sprzedaży. Na 1 miejscu możemy umieścić ex aequo dwie platformy, a ranking poznacie poniżej:

  1. WooCommerce
    PrestaShop
  2. Shoper
  3. IdoSell Shop
  4. Shopgold
  5. Click Shop
  6. Shoplo
  7. Magento
  8. skyShop
  9. Red Cart

Wyniki, są inne od tych jakie obserwować możemy biorąc pod uwagę globalny ranking, jednak jest to uzależnione od regionu oraz potrzeb użytkowników, które są inne w każdym regionie czy kraju. Trendem wiodącym w Polsce jest korzystanie z rozwiązań SaaS lub takich, które zostają zmodyfikowane w oparciu o otwarty kod źródłowy. (open source – 55,6%/44,4% Saas).

Dane: Raport e-commerce w Polsce 2021; Senuto.

Jakie aspekty należy wziąć pod uwagę, aby trafnie wybrać platformę e-commerce?

  1. Wielkość sklepu i asortymentu

    W przypadku dużej firmy oraz ilości produktów, będziesz potrzebował wydajniejszego i bardziej rozbudowanego systemu. Prowadząc mały sklep, możesz bazować nawet na bezpłatnych wersjach.

  2. Wsparcie programisty

    Wiedza o budowie oraz tworzeniu platform sprzedażowych jest bardzo ważna. Wybierając gotowe rozwiązania nie musisz posiadać wybitnej wiedzy, a w przypadku dedykowanych rozwiązań – nie obejdziesz się bez pomocy specjalisty.

  3. Integracja

    Możliwość integracji z najpopularniejszymi udogodnieniami dla Twoich klientów, będzie jednym z decyduj czynników wyboru danej platformy. To ta funkcja odpowiada za finalizację transakcji oraz zwiększa szansę na jej powtórkę.

  4. Skalowalność

    Dostosowanie funkcjonalności oraz możliwości sklepu do aktualnego poziomu sprzedaży, ilości klientów oraz pozostałych potrzeb będzie zapewniało płynność i większą dostępność. To w jaki sposób zareaguje platforma czy programista/Customer Service będzie miało wpływ na działanie Twojego sklepu w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji.

  5. Responsywność oraz możliwość działań pod SEO

    Wyjście do klienta, reklama oraz budowanie pozycji w biznesie jest procesem długofalowym i takim, który wymaga ciągłego działania – bez poprawnego wyświetlania sklepu w urządzeniach oraz lepszej widoczności Twojego sklepu, nie przyciągniesz klientów.
Adres

osiedle Przemysłowe 9
69-100 Słubice
Polska

Godziny otwarcia

06:00 – 16:00
Poniedziałek – Piątek

Kontakt

Telefon: +48 95 750 00 06
e-mail: kontakt@mbblogistics.com

1 Comment

Comments are closed.

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00