See-Think-Do-Care (STDC) – to lejek sprzedażowy stworzony przez Avinasha Kaushika, w oparciu o realia digital marketingu.
Model ten zastąpił poprzedni, stosowany od 1989 roku – AIDA (Attention, Interest, Desire, Action).
Lejek sprzedażowy - od przyciągnięcia uwagi do lojalnego klienta.
SEE
Pierwsza część podróży – tutaj przyda się odpowiednio przygotowana reklama. Twoim zadaniem jest zwrócenie uwagi potencjalnego kupca na towary jakie oferujesz lub posiadaną markę.
Najczęściej używane narzędzia:
Stories na Facebooku oraz Instagramie
Neewsfeed’y
Reklama nastawiona na klikalność
Klient: nie zna Twojej marki, nie kojarzy produktów.
THINK
Tutaj trafiają klienci będący bliżej zakupu, kojarzą produkty lub markę co nie oznacza, że czują potrzebę kupna. Celem w tym etapie jest podsunięcie produktów “pod nos” oraz wzbudzenie potrzeby uzyskania informacji.
Najczęściej używane narzędzia:
nakierowanie klienta na dodanie potencjalnego zakupu do koszyka
newsletter
relacje w social media
reklama dostosowana do sprecyzowanej grupy odbiorców
pomiar ruchu na stronie, Customer Journey, UX
Klient: Kojarzy Twój produkt lub markę.
DO
Kluczowa, jak nie najbardziej istotna część modelu. Tutaj następuje proces decyzyjny (zbieranie informacji, poszukiwanie promocji, porównywanie cen). Twoje zadanie – przekonaj klienta, że to Ty jesteś najlepszym wyborem.
Najczęściej używane narzędzia:
uwydatnienie atutów
przedstawienie korzyści: darmowa wysyłka/zwrot, kod rabatowy, wyprzedaż lub promocja
remarketing
ograniczenie grupy odbiorców w reklamach (tylko zainteresowane osoby)
Klient: analizuje różne propozycje, szuka najlepszej oferty.
CARE
Ostatnia część podróży w lejku Twojego klienta. Wybór został dokonany – oczywiście na Twoją korzyść, ale nie możesz pozostawić klienta samego. Powinien wrócić do Ciebie, a Ty musisz mu pokazać że o nim pamiętasz. O jego wyborach, upodobaniach czy wymienionej korespondencji.
Najczęściej używane narzędzia:
newsletter
remarketing (uważaj aby, nie “przebodźcować” klienta zbyt częstym wyświetlaniem)
reklama w oparciu o bazę klientów
posty w social media (newsfeed oraz relacje)
badanie opinii
Klient: zakupił Twój towar, buduje własne zdanie o Tobie.
Zadbaj o kontrahenta - potencjalnego, nowego lub stałego.
Zadowolony klient to najlepsza i najtańsza reklama!