System PIM – co to jest, jakie są jego funkcje i kiedy warto go wdrożyć w swoim e-commerce?

Automatyzacja procesów oraz funkcji to kierunek w którym podąża e-commerce. W setkach danych przekazywanych pomiędzy integratorami, integracjami czy systemami znajdziemy również dane o produktach. Rozsądne zarządzanie produktami zwiększa szanse na Twój sukces, ale pozwala również na zgodność we wszystkich kanałach sprzedaży.

PIM – co to jest?

PIM (ang. Product Information Management) to system służący do zarządania informacjami o produktach. Zebrane w nim dane odnoszą się do określonych parametrów takich jak nazwa, symbol, specyfikacja, pliki multimedialne, ceny, stany magazynowe i wiele, wiele więcej.

Do czego służy system PIM?

System PIM służy do przechowywania informacji o produktach oraz wykorzystania ich w zewnętrznych aplikacjach/systemach.

Do czego jeszcze

  1. Gromadzenia danych o towarach z wielu źródeł.
  2. Tworzenia specyfikacji, zdjęć lub podjęcia działań promocyjnych.
  3. Tworzenia zunifikowanych kart produktowych/ofert w wielu językach.
  4. Poprawy jakości danych produktowych.
  5. Ujednolicenia informacji produktowych we wszystkich kanałach sprzedaży.
  6. Dostosowanie nazw i opisów pod kątem SEO.

Jaka jest różnica między systemami PIM a tradycyjnymi bazami danych?

Istotną różnicą pomiędzy tymi dwiema metodami jest sposób przypisywania informacji produktom – w PIM funkcjonuje to w zautomatyzowany sposób oraz w różnych kanałach, w tradycyjnej bazie danych nie mamy takiej możliwości.

Przykład: Sprzedajesz ten sam towar na różnych platformach – korzystając z tradycyjnej bazy danych, wprowadzasz informacje ręcznie i osobno dla każdego serwisu. Korzystasz z PIM? Integrujesz platformy z systemem i automatycznie, w czasie rzeczywistym przesyłasz dane do wielu miejsc.

Jak działa system PIM?

Product Information Management system (PIM) stanowi bazę danych w której informacje są: sortowane, zmieniane, gromadzone, zarządzane czy udostępniane do wielu kanałów sprzedaży. Dane przekazywane są w czasie rzeczywistym i przekazywane do wyznaczonych metod dystrybucji.

Wszystko po to, aby uporządkować informacje produktowe i zminimalizować ryzyko błędów. Wszystkie zebrane dane zostają posegregowane wg. wytycznych platform, programów lub wymagań klientów mogą zostać automatycznie sprawdzone poprzez integracje, dzięki czemu Ty lub Twoi pracownicy nie musicie skupiać się na ręcznym sprawdzaniu każdego parametru wprowadzonego do sytemu sprzedażowego/platformy.

Gdzie systemy PIM mają swoje zastosowanie?
– Kiedy system PIM będzie dobrym rozwiązaniem?

GDZIE?
  1. Oprogramowanie PIM wykorzystywane jest do segregowania, kategoryzowania, śledzenia produktów i ich kategorii przez Product Manager’ów. Pozyskane informacje pozwalają wybrać odpowiednie miejsce czy parametry wykorzystywane w sprzedaży, jak również np. czy towar może stanowić zamiennik dla innej pozycji z asortymentu.
  2. Możliwość wykorzystania zdjęć, opisów i danych z systemu pozwala tworzyć katalogi wykorzystywane przy tworzeniu kampanii reklamowych oraz materiałów promocyjnych.
  3. Sprzedaż omnichannel (wielokanałowa) – sklep internetowy, platformy sprzedażowe i ERP.
  4. Zarządanie towarem w handlu – oferowanie towaru o odpowiednich parametrach dla danego profilu klienta.
  5. Aktualizacja danych produktowych oraz parametrów z jednego miejsca do wielu.
KIEDY?
  • Posiadasz dużą liczbę SKU (ponad 100) – automatyzujesz zbieranie i przetwarzanie danych sprzedażowych oraz produktowych;
  • Twój asortyment tworzy portfolio ze wspólnymi funkcjami i atrybutami (wiele wariantów, kolory, długości etc.);
  • Oferujesz swój towar w wielu kanałach sprzedaży online;
  • Korzystasz ze strategii omnichannel, chcąc zapewnić swoim klientom podobne doświadczenia i informacje niezależnie od sposobu zakupy (online i offline);
  • Skupiasz się na kliencie i jego odczuciach (CX);

Zalety systemu PIM – Jakie korzyści przynosi wdrożenie Product Information Management?

Oprogramowanie Product Information Management to niezwykle rozbudowane narzędzie, pozwalające sklepom internetowym maksymalnie wykorzystywać zbierane i tworzone dane dotyczące produktów. W kilku punktach, postaramy się odnieść do najważniejszych benefitów PIM:

Zwiększenie sprzedaży.

PIM wpływa na optymalizację kart produktowych i ofert pod kątem SEO, zwiększając ruch oraz konwersję sklepu internetowego. Uzupełnienie danych takich jak opis, multimedia czy specyfikacja zwiększa  „klikalność” oraz reputacje dotyczącą Twojej strony, jak i samego produktu.

Wzrost zadowolenia klientów.

Poprawnie opisany towar pozwoli konsumentowi porównać towar i zapoznać się z interesującymi go parametrami. Przyśpieszy również proces przejścia przez ścieżkę zakupową, ograniczając ilość zapytań czy zwrotów w przypadku transakcji.

Wsparcie procesu zakupowego.

Ograniczasz błędy dotyczące specyfikacji towaru do minimum i ujednolicasz ceny, a Twój klient otrzymuje sprawdzone informacje. Otrzymujesz również możliwość określenia jakie informacje zostają przekazane do danego kanału sprzedażowego i spełniają jego wymagania (pliki XML, EAN/GTIN/OEM).

Zmniejszasz koszty.

Oszczędzasz pieniądze oraz czas jaki musisz poświęcić na ręczne poprawianie danych produktów we wszystkich kanałach sprzedaży. Przyśpieszasz również proces sprzedaży, co pomaga w zwrocie wkładu w inwestycje.

Bardziej rozbudowany i szczegółowy asortyment

System PIM porządkuję Twój towar dzieląc go na kategorie, parametry lub wyznaczony zakres/rodzaj danych, pozwalając na poprawną analizę popytu i podaży czy określenie towarów wolno i szybko zbywalnych.

Konsolidacja danych produktów i integracja.

Oprogramowanie odpowiada nie tylko za aktualizację danych w aplikacjach sprzedażowych i marketplace’ach, ale również pobierając z nich wymagane parametry standaryzuję je w odniesieniu do wybranej platformy i przekazuje w sposób wymagany przez kanał sprzedaży – tutaj następuję nie tylko integracja, ale również standaryzacja danych. Analiza odpowiednich parametrów pozwala również na masową sprzedaż za pomocą list lub katalogów w tych kanałach handlowych.

Potrzebujesz szybkiej wyceny?

Telefon:

+48 95 750 00 06

E-mail:

kontakt@mbblogistics.com