To, czy Twoja paczka zostanie uznana za niestandardową, zależy wyłącznie od regulacji danej firmy kurierskiej. Jeśli chcesz sprawdzić, jakimi zasadami kierują się poszczególni przewoźnicy, rzuć okiem na poniższą rozpiskę:
Przesyłka niestandardowa DPD
DPD przyjmuje do transportu przesyłki niestandardowe, lecz objęte są one dodatkowymi opłatami. Za paczki tego typu przewoźnik uznaje te, które są nietypowe pod względem:
- kształtu (nie są prostopadłościanami),
- sposobu pakowania (mają np. wystające elementy),
- długości (ich najdłuższy bok ma od 150 do 300 cm),
- wagi (ważą od 31,5 do 50 kg, a w przypadku foliopaków – ponad 5 kg).
Jako przykłady paczek niestandardowych DPD wymienia:
- paczki o kształcie cylindrycznym, okrągłym lub owalnym (np. tuby, dywany, tkaniny),
- opony zapakowane niezgodnie z wytycznymi DPD Polska,
- paczki składające się z kilku odrębnych części połączonych w jedną całość,
- paczki o nieregularnych kształtach z wystającymi elementami lub owinięte w materiał, który uniemożliwia ich swobodne przesuwanie po sorterze,
- duże AGD, których wysokość wraz z paletą przekracza 180 cm.
Źródło: https://www.dpd.com/pl/pl/moje-dpd/dokumenty-dpd-polska/
Przesyłka niestandardowa DHL
Za paczki niestandardowe DHL uznaje przesyłki zapakowane w sposób, który wymusza sortowanie ręczne, lub zawierające towar wrażliwy. To przede wszystkim:
- artykuły o nieregularnym kształcie, w innym opakowaniu niż prostopadłościenny karton lub pojemnik o maksymalnych wymiarach 120 x 60 x 60 cm,
- produkty kruche i delikatne,
- towary wymagające pionowego ustawienia.
Przykłady przesyłek niestandardowych według DHL obejmują:
- ceramikę użytkową i artystyczną,
- płytki ceramiczne ścienne lub podłogowe,
- przedmioty wykonane ze szkła lub z elementami szklanymi,
- szyby,
- elementy sanitarne,
- elementy karoserii samochodowej,
- fotele samochodowe,
- instrumenty muzyczne.
Źródło: https://www.dhl.com/content/dam/dhl/local/pl/dhl-parcel/documents/pdf/pl-parcel-kwalifikacja-towarow.pdf
Przesyłka niestandardowa InPost
Przesyłki niestandardowe w InPost to takie paczki, których jeden z wymiarów przekracza 120 cm lub której suma wymiarów (długość + szerokość + wysokość) przekracza 220 cm. W kategorii tej mieszczą się również pakunki o kształcie okrągłym, cylindrycznym lub owalnym i nieregularnych kształtach lub wystających elementach. Co ciekawe, przewoźnik wymienia kilka wyjątków od powyższych reguł. Chodzi przede wszystkim o:
- paczki dłużycowe (ich najdłuższy bok ma 200 – 350 cm; objęte są oddzielnym cennikiem),
- opony do rozmiaru 15” pakowane po 2 sztuki (bez felg, jedna na drugiej),
- tuby o długości do 120 cm i średnicy do 10 cm,
- foliopaki InPost (ich sklejanie nie jest dopuszczalne i wymaga weryfikacji),
- karma dla zwierząt o wadze rzeczywistej do 20 kg.
Źródło: https://inpost.pl/pomoc-rodzaje-i-wymiary-paczek-kurierskich
Przesyłka niestandardowa UPS
UPS nalicza opłatę za dodatkową obsługę nietypowych przesyłek, jeżeli:
- najdłuższy bok paczki przekracza 100 cm lub jej drugi najdłuższy bok przekracza 76 cm,
- średnia waga paczki w przesyłce łączonej przekracza 25 kg lub nadawca nie podał wag poszczególnych paczek, a całość waży ponad 25 kg,
- paczka nie jest w pełni zapakowana w tekturę falistą (to dowolne przedmioty w kształcie walca – beczki, wiadra lub opony – które nie znajdują się w całości w opakowaniu wysyłkowym).
Źródło: https://www.ups.com/pl/pl/support/shipping-support/shipping-dimensions-weight/avoid-additional-shipping-fees.page
Przesyłka niestandardowa Fedex
Zgodnie z klasyfikacją FedEx, paczki niestandardowe to przede wszystkim te, które przekraczają parametry przewidziane dla przesyłek standardowych. Mowa o:
- sposobie pakowania – kartonowe koperty, foliopaki, tuby o trójkątnym przekroju lub pojedyncze elementy w kształcie prostopadłościanu,
- najdłuższej krawędzi – o długości do 150 cm,
- pozostałych krawędziach – o długościach do 70 cm,
- sumie dwóch najdłuższych krawędzi – o wartości do 180 cm,
- podstawie – którą zawsze stanowi bok o największej powierzchni,
- opakowaniu – które nie może utrudniać lub uniemożliwiać przesuwania paczki po gładkich, płaskich powierzchniach.
Jeśli więc przesyłka FedEx nie mieści się w kryteriach opisanych powyżej, zostanie uznana za paczkę niestandardową. Na tym jednak nie koniec, bo przewoźnik w tej samej kategorii umieszcza ładunki, które:
- mają przesunięty środek ciężkości lub mogą się łatwo przewrócić,
- mają nieregularny kształt, który uniemożliwia ich stabilne ułożenie na płaskiej powierzchni,
- posiadają etykietę kierunkową, zgodnie z którą najdłuższy bok nie jest ich podstawą,
- składają się z dwóch lub kilku odrębnych części połączonych w całość np. za pomocą folii stretch, taśmy lub kleju,
- nie mogą być sortowane za pomocą sortera mechanicznego z uwagi na rozmiar, kształt, delikatną zawartość lub zabezpieczenie taśmą.
Źródło: https://www.fedex.com/content/dam/fedex/eu-europe/resources/PL_PL_2021_5_master_pdf_NA_Przewodnik_po_uslugach_krajowych_marketing.pdf
Przesyłka niestandardowa GLS
W GLS każdy przypadek przesyłki niestandardowej rozpatrywany jest indywidualnie. Klasyfikuje się w ten sposób przede wszystkim paczki o:
- wadze przekraczającej 31,5 kg,
- rozmiarach przekraczających 200 x 80 x 60 cm,
- sumie obwodu i najdłuższego boku przekraczającej 300 cm,
- kształcie, zawartości lub sposobie pakowania, które wymagają sortowania ręcznego.
Źródło: https://gls-group.com/PL/pl/blog/co-moze-byc-wozone-przez-kuriera/