firma logistyczna

Firma logistyczna – czym się zajmują firmy logistyczne i jakie zadania można im powierzyć?

Wraz z rosnącą świadomością konsumentów właściciele sklepów internetowych stają przed coraz nowszymi wyzwaniami. Rynek e-commerce wymaga od nich ciągłego doskonalenia ofert, a jednym z rozwiązań, które mogą w tym pomóc, jest outsourcing logistyki. Usługi tego typu świadczone są przez wyspecjalizowane firmy logistyczne, zajmujące się m.in. magazynowaniem towarów, kompletacją zamówień i dostawą przesyłek do odbiorców końcowych. Z naszego artykułu dowiesz się więcej o tym, jak działają operatorzy logistyczni!

Firmy logistyczne - Czym się zajmują?

Firmy logistyczne świadczą usługi związane ze spedycją, transportem oraz wszystkimi operacjami magazynowymi związanymi z towarem. Umożliwiają też skorzystanie z dodatkowych udogodnień stworzonych specjalnie z myślą o konkretnych klientach. W zakres spersonalizowanych zadań mogą wchodzić czynności prawno-formalne, celne, marketingowe (specjalne opakowania) czy doradcze.

Oferty firm zajmujących się outsourcingiem logistycznym zależą od ich profilu działalności i wybranych grup docelowych. Jedni operatorzy koncentrują się na wybranych branżach (np. spożywczej, meblowej czy elektronicznej), podczas gdy inni świadczą kompleksowe usługi logistyczne dla różnych sprzedawców. W zakres ich obowiązków najczęściej wchodzą jednak takie procesy jak:

  • odbiór i kontrola dostaw,
  • magazynowanie towaru,
  • kompletowanie i pakowanie zamówień,
  • dostawa i obsługa zwrotów.

Zadania firm logistycznych

Decydując się na outsourcing logistyki, zewnętrznej firmie powierzane są liczne zadania, m.in.:

  1. Kompleksowe procesowanie zamówień – polega na realizacji zamówień zgodnie z ustalonymi procedurami oraz kontrolą tego procesu pod kątem poprawności.
  2. Zarządzanie gospodarką magazynową i materiałową – funkcja, w której zawarte zostaną takie procesy jak planowanie zasobów magazynowych, dostępnego miejsca oraz jego oznaczania. Skupia się na maksymalnym wykorzystaniu powierzchni magazynowej w stosunku do przechowywanych zasobów.
  3. Magazynowanie – przechowywanie powierzonych zapasów z uwzględnieniem wymiarów oraz rodzaju towaru.
  4. Zarządzanie zapasami – kontrola stanów magazynowych w celu płynnej realizacji zleceń oraz zabezpieczenia łańcucha dostaw pozwala na odpowiednie planowanie dostaw w stosunku do aktualnego popytu.
  5. Wysyłka – dobranie odpowiedniego przewoźnika dla towaru oraz preferowanego kierunku wysyłki.
  6. Pakowanie – zadanie, dzięki któremu zyskasz zadowolenie klienta oraz unikniesz nieprzyjemnych sytuacji w trakcie współpracy z kurierami. Odpowiednio wytrzymałe opakowanie pozwoli uniknąć uszkodzenia towaru oraz dopłat od przewoźników z tytułu przetwarzania przesyłki niestandardowej.
  7. Monitoring – kontrola wszystkich realizowanych procesów magazynowych za pomocą dostępnych środków oraz oprogramowania, m.in. WMS, OMS czy kamer. Proces ten pozwala na ułożenie ścieżki optymalizującej czas oraz koszty wszystkich procesów magazynowych.

Cele firm logistycznych

Działalność firm logistycznych ma ułatwiać prowadzenie sprzedaży właścicielom sklepów internetowych. Operatorzy kierują się więc konkretnymi celami, które obejmują siedem obszarów: dostarczanie odpowiednich produktów i usług, w odpowiedniej ilości i odpowiednim czasie, odpowiedniemu klientowi w odpowiednim miejscu, zachowując odpowiednią jakość i odpowiednie koszty.

Dzięki celom, które przyświecają operatorom, obsługa logistyczna sklepu internetowego staje się dla sprzedawców wyjątkowo prosta i wygodna. Co zaś najważniejsze, outsourcing pozwala na znaczącą optymalizację budżetu, ponieważ korzystanie z usług firm logistycznych okaże się najczęściej zdecydowanie tańsze niż realizowanie zamówień na własną rękę.

Cele operatorów logistycznych można podsumować w formie tabelki:

OBSZAR

CEL

ZAMÓWIENIA

odpowiednie produkty i usługi

odpowiednia ilość

DOSTAWA

odpowiedni odbiorca

odpowiednia lokalizacja

odpowiedni czas

JAKOŚĆ

odpowiedni stan

CENA

odpowiednie koszty

Usługi firm logistycznych - W jakim zakresie można współpracować z firmą logistyczną?

Usługi świadczone przez firmy logistyczne zostały zaprojektowane w celu spełniania wszystkich potrzeb oraz procesów, jakich wymagają ich klienci. Od logistyki kontraktowej do dekorowania opakowań, w których odbiorca końcowy otrzyma towar.

Usługi możemy podzielić na:

  • Usługi transportowe – realizowanie zleceń transportu (w tym doradztwa) w sposób bezproblemowy i wydajny;
  • Usługi spedycyjne – organizacja transportu towarów, obsługi celnej, ubezpieczenia czy wymaganej dokumentacji;
  • Usługi logistyczne – realizacja działań transportowo-spedycyjnych, usług terminalowych oraz czynności uszlachetniających.

Zakres kooperacji z centrum logistycznym w głównej mierze jest zależny od jego możliwości oraz strategii działania. W przypadku korzystania z usług doświadczonej firmy logistycznej wszystkie procesy oraz oferty zaprojektowane są w celu minimalizacji kosztu klientów oraz jak najszybszej realizacji zadań (np. pakowania towaru czy wysyłki).

Najczęściej oferowanym zakresem usług są:

  1. Przemieszczanie (towaru) – to inaczej czynności polegające na przeniesieniu asortymentu pomiędzy dostępnymi magazynami lub strefami. W ramach tej usługi oznaczana jest lokalizacja towaru oraz jego ilość.
  2. Spedycja – organizacja transportu towaru oraz pozostałe czynności z nim związane, w tym doradztwo środka transportu i rozładunku.
  3. Magazynowanie – zorganizowany zbiór czynności powiązany z gromadzeniem zapasów dóbr materialnych, ich przechowywaniem oraz przemieszczeniem.
  4. Kompletacja – proces lokalizacji i zebrania zamówionych produktów z półek/regałów znajdujących się w różnych strefach magazynu w celu przekazania ich do klienta lub wyznaczonemu pracownikowi do spakowania.
  5. Uszlachetnianie (metkowanie, foliowanie) – dodatkowe „dekorowanie” zamówień, np. personalizowanie karty poprzez dodanie imienia, pakowanie w materiały dekoracyjne, personalizowanie zawartości zamówienia.
  6. Zarządzanie zapasami – organizacja, planowanie, realizacja i weryfikacja wszystkich etapów operacji związanych z towarem (produkcja, dystrybucja, organizacja).
  7. Doradztwo – w zakresie działań branży TSL, celne oraz dotyczące zarządzania towarem. W tym przypadku doradztwo zależy od wybranej formy współpracy z firmą logistyczną.

Współpraca z firmą logistyczną – korzyści i wyzwania

Choć firmy logistyczne w Polsce dopiero zaczynają się rozwijać, już teraz oferują liczne korzyści swoim klientom. Usługi magazynowe stoją na bardzo wysokim poziomie i mogą pomóc Ci zoptymalizować koszty działalności oraz zwiększyć wydajność Twojego sklepu. Pamiętaj jednak o tym, że rozwiązania logistyczne dostarczane przez zewnętrzne firmy wiążą się również z pewnymi zagrożeniami. Zapoznaj się z listą najważniejszych korzyści i wyzwań płynących ze współpracy z operatorem logistycznym!

Korzyści ze współpracy z firmą logistyczną:

  • powierzenie obsługi logistycznej zewnętrznemu operatorowi i możliwość koncentracji na obszarach działalności niewypełnianych przez firmę logistyczną (np. marketing, obsługa klienta, poszerzanie asortymentu, badania);
  • zmniejszenie kosztów związanych z realizacją procesów po swojej stronie, jak również wynajmu maszyn, budynków, pracowników czy materiałów;
  • oszczędność środków przeznaczonych na działania logistyczne, spedycyjne i magazynowe;
  • zwiększenie zadowolenia klienta poprzez szybszą realizację zamówień i zmniejszenie błędów;
  • wysoka jakość usług oraz duża skalowalność operacyjna;
  • zwiększenie konkurencyjności marki.

Wyzwania przy współpracy z firmą logistyczną:

  • procesy powierzone operatorowi logistycznemu podlegają głównie jego kontroli oraz procesom, na które nie masz wpływu (np. automatyzacja);
  • następuje ograniczenie kontaktów z odbiorcą końcowym lub dostawcą towarów;
  • problemy dostawcy usług stają się Twoimi problemami (wstrzymanie świadczenia usług oraz ograniczenie realizacji zleceń);
  • Twoje wyobrażenia na temat realizacji zlecenia mogą odbiegać od procesu wykonywanego przez logistykę stron trzecich.
Teraz! Przyśpiesz z nami swój biznes!

M.B.B. Logistics – doświadczona firma logistyczna

M.B.B. Logistics to wyspecjalizowane centrum logistyczne z ponad 11-letnim doświadczeniem oraz strategicznym położeniem magazynów dla najszybszych dostaw do odbiorców końcowych.

Wszystkie oferowane przez nas usługi logistyczne to gotowe rozwiązania dla największych wyzwań stawianych przed e-commerce.

W zeszłym roku zrealizowaliśmy ponad 10 milionów przesyłek dla naszych klientów sprzedających swoje towary za pomocą własnych sklepów, topowych platform sprzedażowych czy marketplace’ów.

Podstawowe usługi, jakie proponujemy, to fulfillment, FBA & FBM oraz cross-docking. Zapewniają one najwyższą jakość obsługi kupujących oraz realizacji zamówień.

Co nas wyróżnia?

Główny magazyn położony jest w Słubicach (5 km od granicy polsko-niemieckiej), zapewniając obsługę przez przewoźników z Polski i Niemiec jako lokalnych klientów. Oznacza to dostawę na terenie tych krajów w średnim czasie do 24h od przekazania paczki do przewoźnika oraz atrakcyjne ceny dla naszych klientów.

Integracja naszego systemu OMS z przewoźnikami oraz systemem do zarządzania gospodarką magazynową pozwala na uzyskanie: statusu realizacji zamówienia, numeru śledzenia czy towarów znajdujących się w zamówieniu. W przypadku sprzedaży na platformach terminowe przekazanie numeru śledzenia przesyłki czy statusu realizacji jest głównym wyznacznikiem Twojego statusu jako sprzedawcy oraz zadowolenia klienta.

 

Dzięki wieloletniej współpracy z przewoźnikami oraz naszemu położeniu oferujemy jedne z najkorzystniejszych stawek za wysyłkę na terenie Polski, Niemiec oraz Europy. Realizujemy również wysyłkę na terenie całego świata, również w przypadku rzadko obieranych przez sprzedawców kierunków. Biznesy korzystające z naszych usług mogą przyciągnąć klienta nie tylko szybkim czasem realizacji, ale również kosztem wysyłki – co jest obecnie stawiane na równi z czasem dostawy do odbiorcy końcowego.

 

99,996% bezbłędnie zrealizowanych zamówień – taki wynik określa naszą jakość oraz Twoje bezpieczeństwo.

Nasz system pozwala na realizowanie zamówień za pomocą bezpiecznej integracji, zapewnia stały dostęp do stanów magazynowych, kontrolę każdego etapu realizacji zamówienia czy przyjęcia towaru.

Magazyny posiadają zabezpieczenia zapobiegające przed kradzieżą oraz systemy bezpieczeństwa zabezpieczające przechowywane w nim towary (np. system gaśniczy).

Pierwsze 30 dni magazynowania dla każdej z dostaw jest darmowe.

Co to oznacza?

Wysyłasz do nas 100 sztuk towaru i w przeciągu 30 dni wysyłasz 100 sztuk do swoich klientów nie płacąc nic za magazyn. Proste i korzystne, prawda?

5 Comments

Comments are closed.

The leader of the fulfillment industry in Poland, offering the best solutions for e-commerce.

69-100 Słubice
(Poniedziałek - Piątek)
06:00 - 15:00